omartinfly Skrevet 5. februar 2007 Del Skrevet 5. februar 2007 Jeg sitter litt på gjerdet og vurderer hvilken vista jeg skal kjøpe. Jeg ser jeg må ta 3 valg før jeg kjøper: home premium eller ultimate OEM eller retail 32bit eller 64bit Home eller ultimate har jeg ikke bestemt meg for enda. Jeg velger nok OEM utifra pris, og da må en velge mellom 32 eller 64 bit. Utifra diverse tråder her på forumet ser jeg mange mene at 64bit ikke lønner seg enda. Både pga manglende driver og program støtte og at det ikke gir effekt før 4g ram eller mer. på den annen side er 64bit en del av framtiden, så en gang må en vel begynne... Det jeg etterlyser er erfaringer fra brukere av vista 64bit, (helst home premium eller ultimate) som kansje kan fortelle litt om sine erfaringer på godt og vondt! Det hadde hjulpet meg, og sikkert flere også med å bestemme seg for vista versjon. Ønsker ikke bombastiske innlegg fra folk som IKKE har testet vista i 64bit..... Mvh OMARTINFLY Lenke til kommentar
dravisher Skrevet 5. februar 2007 Del Skrevet 5. februar 2007 Jeg bruker Vista Ultimate x64, men jeg kan ikke si noe særlig om programkompatibilitet i forhold til Vista 32-bit. Men som bruker av XP x64 har jeg jo opplevd de problemer som kan komme når man bruker et 64-bit system. Det har seg slik at så godt som alle programmer som fungerer på 32-bit vil fungere uten noen problemer på x64 med unntak av programmer som: 1. bruker/trenger shell-integrasjon (f.eks. høyreklikk på fil -> gjør noe tøft) eller 2. trenger en spesiell driver. Eksempel på nr. 1 er zip-programmer, men siden de fleste har fått inn støtte for XP x64 allerede så vil de nok fungere på Vista x64 også (f.eks. fungerer 7-zip uten at jeg har sett noen notis om oppdatert Vista-support). Eksempler på nr. 2 er hovedsaklig spill som bruker DRM som f.eks. starforce. Ut over disse burde de fleste programmer fungere veldig greit, i allfall hvis kompatibiliteten mellom Vista x64 og Vista 32-bit blir ca. samme som mellom XP x64 og XP 32-bit. Driverstøtte burde ikke være noe problem, siden (så vidt jeg kan huske) man må ha driverstøtte for både Vista 32-bit og x64 for å kunne være Vista Ready elns. Skjermkortdriverne ser også ut til å komme samtidig i både 32-bit og x64 versjoner, så det ser ikke ut som om driverstøtte blir noe særlig større problem på x64 enn på 32-bit. Husk også at du kanskje vil beholde Vista-lisensen din en stund framover, så du kan ha oppgradert til både 4 og 8 GiB RAM før du kjøper en ny Windows-lisens. Dette er litt avhengig av hvor streng MS bestemmer seg for å være på å håndheve OEM-reglene sine. Med XP var de utrolig slappe (innenfor XP sin levetid gikk jeg fra 512 MiB RAM til 2 GiB på samme OEM lisens gjennom 4 forskjellige hovedkort), og det er allerede folk som har aktivert Vista OEM på 3 forskjellige PC-er uten noe problem. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå