Gå til innhold

Samsung LE40F71B vs. Tatung V42EMGI tråden

Anbefalte innlegg

Ok, nå har du sagt det meste om hva ting ikke er. Det er til større hjelp om du forklarer hvordan du mener ting henger sammen.

Du sier at brukerene på avsforum.com har skrudd av dynamisk kontrast, men jeg sier det er dynamisk dimming de har skrudd av. Det er ikke det samme. Er vel ikke så vanskelig å forstå det vel? Samsung skjermen har ikke noe eget valg for å slå av dynamisk kontrast.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Du sier at brukerene på avsforum.com har skrudd av dynamisk kontrast, men jeg sier det er dynamisk dimming de har skrudd av. Det er ikke det samme. Er vel ikke så vanskelig å forstå det vel? Samsung skjermen har ikke noe eget valg for å slå av dynamisk kontrast.

I mange butikker osv så sier de "dynamisk kontrast", det er feil! Det heter faktisk "dynamisk dimming!"

Dette varier litt fra Tv til Tv hva det heter inne i menyene osv, men er i bunn og grunn nøyaktig det samme.

Mye lettere for butikken å selge noe som kjøperen kan skjønne.

Har selv skrudd av "dynamisk dimming" og dermed forsvant "kontrast-problemet"

Lenke til kommentar
Har selv skrudd av "dynamisk dimming" og dermed forsvant "kontrast-problemet"

Men som jeg prøvde forklare tidligere, "dynamisk dimming"-funksjonen har ikke noe med kontrast-nivået å gjøre. Det er en effekt som gir mer gradvis senking/økning av lyset når det endrer seg på skjermen.

Lenke til kommentar
Du sier at brukerene på avsforum.com har skrudd av dynamisk kontrast, men jeg sier det er dynamisk dimming de har skrudd av. Det er ikke det samme. Er vel ikke så vanskelig å forstå det vel?

Greit å forstå at du mener det ikke er det samme, men hva mener du dynamic contrast er?

Lenke til kommentar
Greit å forstå at du mener det ikke er det samme, men hva mener du dynamic contrast er?

Dynamisk kontrast er manipulering av baklyset for å oppnå mørkere eller lysere styrke i bildet enn det som originalt følger bildekilden.

Dette blir da kalt "dynamisk dimming" på min Tv ;)

Begge er det samme!

Lenke til kommentar

Dynamisk kontrast er manipulering av baklyset for å oppnå mørkere eller lysere styrke i bildet enn det som originalt følger bildekilden.

Dette blir da kalt "dynamisk dimming" på min Tv ;)

Begge er det samme!

Nei.

Dynamisk kontrast = manipulerer baklyset for å oppnå sterkere lysstyrke eller mørke.

Dynamisk dimming = lysstyrken endres trinnvis når skjermen senker eller øker lysstyrken. Dynamisk dimming gir hverken høyere eller mindre kontrast, og påvirker ikke den dynamiske kontrasten. Med dynamisk dimming på, kan man oppleve at lyset enkelte ganger hakker eller hopper. Derfor har mange slått det av.

Er det så vanskelig å forstå at dette er to helt forskjellige ting?

Lenke til kommentar

Jeg er nokså sikker på at du har misforstått. Dynamic contrast er ikke en egen feature som i teorien kan skrues av eller på, det er mer en måte å måle kontrasten på, som inkluderer bruken av funksjonen dynamic dimming. Noen TVer har riktignok en funksjon som kalles dynamic contrast, men den trenger ikke gjøre det samme fra TV til TV.

Lenke til kommentar
Jeg er nokså sikker på at du har misforstått. Dynamic contrast er ikke en egen feature som i teorien kan skrues av eller på, det er mer en måte å måle kontrasten på, som inkluderer bruken av funksjonen dynamic dimming. Noen TVer har riktignok en funksjon som kalles dynamic contrast, men den trenger ikke gjøre det samme fra TV til TV.

Dette er jo hva jeg prøvde si deg da jeg svarte deg første gangen i denne tråden.

Men dynamisk kontrast ER jo også en funksjon, som oftest permanent implementert. Det står jo sågar i teksten du quotet fra wikipedia at dette er noe som har kommet i senere tid.

Men man KAN faktisk slå av den dynamiske kontrasten på Samsung sine LCD-TV'er (ihvertfall LE40F71B) ved å velge "movie" modus. Det gir bildet en mye svakere og passiv kontrast.

Dynamisk dimming er for å få jevnere overganger mellom lyse og mørke scener, bl.a. i mørke scener hvor det plutselig kommer lyse elementer i bildet, for å forhindre at baklyset plutselig slår igjennom for fullt. Men det er riktig at dynamisk kontrast og dimming forsåvidt går sammen (uten dynamisk kontrast er ikke dimming et alternativ).

Endret av _crs_
Lenke til kommentar

Det som står beskrevet som dynamic contrast på Wikipedia høres mistenkelig ut som det funksjonen dynamic dimmer vil gi. Dynamic dimmer gir ikke jevnere overgang mellom lyse og mørke scener, det gir mulighet til bedre kontrast i scener som enten bare består av lyse områder, eller bare mørke. Utsagnet "... for å forhindre at baklyset plutselig slår igjennom for fullt" gir derfor ikke noen mening, siden det er den dynamiske dimmingen som gjør at baklysstyrken kan varieres i utgangspunktet.

Lenke til kommentar
Det som står beskrevet som dynamic contrast på Wikipedia høres mistenkelig ut som det funksjonen dynamic dimmer vil gi. Dynamic dimmer gir ikke jevnere overgang mellom lyse og mørke scener, det gir mulighet til bedre kontrast i scener som enten bare består av lyse områder, eller bare mørke. Utsagnet "... for å forhindre at baklyset plutselig slår igjennom for fullt" gir derfor ikke noen mening, siden det er den dynamiske dimmingen som gjør at baklysstyrken kan varieres i utgangspunktet.

Slår du av dynamisk dimming på en Samsung skjerm så slår du ikke av den dynamiske kontrasten. Du kan jo selv ta for deg en Samsung skjerm og slå av denne dimmingen. Slår du den av eller på, vil du se den har den funksjonen jeg har beskrevet.

Lenke til kommentar

Jeg fant denne forklaringen på nettet. Her beskrives hvordan dynamisk kontrast fungerer:

"The concept is in fact simple. Each movie has both bright and dark scenes. In both cases our eyes perceive the brightness of the whole picture at once. So if most of the screen is bright, the level of black in the small dark areas doesn’t matter, and vice versa. It is reasonable then to automatically adjust the backlight brightness depending on the onscreen image. The backlighting can be made less intensive in dark scenes, to make them even darker, and more intensive, up to the maximum, in bright scenes, to make them even brighter. This automatic adjustment is referred to as dynamic contrast ratio."

Lenke til kommentar
Varierer lysstyrken på baklyset? Hva ellers?

Det høres ut som det samme som dynamic dimmer gjør?

Nei, den har med *hvordan* lysstyrken på baklyset varierer.

Godt mulig dynamisk dimming har annen betydning på andre LCD-skjermer, men i Samsung sin service-meny på LE40F71B så er det et valg som heter "dynamic dimming" og slår man den av eller på så endrer man måten lysstyrken varierer på.

Lenke til kommentar

Problemet med crs sine innlegg er at de er så vage. Han gir ingen konkret forklaring på hvordan han mener ting virker, men sier i grunnen bare at ting gjør forskjellige ting. Det er også vanskelig å skjønne om han er uenig i hovedpoenget mitt, som var hvordan "dynamisk kontrast"-tallet fremkommer, eller bare i hva dynamic dimming gjør. Siden ikke jeg har hatt mulighet til å fikle med menyen på en Samsung, og markedsføringsmateriale ikke sier så mye om det, er det godt mulig jeg misforstår det.

Lenke til kommentar

Vennligst gi dere med diskusjon om dynamisk kontrast/dimming i denne tråden, opprett heller en ny tråd for å diskutere det - Irriterende og besøke en tråd og måtte bla seg gjennom en hel side med urelevante opplysninger.

Vurderer F71 selv - Noen som vet om butikker i osloområdet som har denne utstillt? det finnes en tråd om denne TV'en (F serien til samsung) på AV forums - LINK

Lurer også på om noen her i Norge har oppdatert FW på denne slik at de får 1:1 pixelmapping på HDMI portene..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...