Gå til innhold

Samsung LE40F71B vs. Tatung V42EMGI tråden

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Noen er som har sett begge to?

Ja, har sett på begge stilt ved siden av hverandre. Etter min mening gir Samsung sitt et bedre bilde. Utifra specs har Tatung sitt LCD-panel mindre fargedybde. Dette synes jeg var synlig bl.a. i lange fargeoverganger hvor fargene fikk konturer. Kontrasten hos Samsung var bedre. Samsung sitt var også bedre på analoge signaler. Dingz.no har en test av Tatung sin skjerm som jeg må si meg relativt enig i.

Lenke til kommentar

kikket litt på sammenligningen i av specs i prisguiden. Nå skal man jo ikke se seg blind på specs, men slik jeg ser det kommer Tatungen bra ut på respons tid, størrelse og tilkoblinger(tenker på at den har DVI, som jeg ser som en fordel hvis man skal koble til PC).

Mens samsungen knuser Tatungen på kontrast 6000 vs 1000. Noen som veit om dette er pga denne dynamiske kontrasten som samsungen opperer med?

For å gjøre det hele ekstra vanskelig har også Tatungen synket i pris. Sist jeg sjekket fikk man den for 15.000,-

Har lest her at Tatungen har endel problemer med støy, men etter det jeg skjønner er problemet løst med de nye sendingen som har kommet nå.

Lenke til kommentar

I testen til Dingz.no kommer det frem at de hadde en F71 innne samtidig (selv om de ikke har postet noen test av denne enda) og det virker som om samsungen kommer best av de situasjonene den er referert til.

6000 er dynamisk kontrast ja, og kan ikke tas bokstavelig. Jeg har sett mange forslag på hva dette tilsvarer, men ikke noe som kan konkluderes med.

Lenke til kommentar

Har selv denne Tatung og må si meg veldig fornøyd.

Ingen som har kommentert noe negativt om bildet her i hvertfall, blir nok mere wow og det var strøkent;)

Du skal ha ganske gode tv-øyne om du skal kaste bort 5-10 000 mer på en lignende tv.

Endret av archongamer
Lenke til kommentar

Du skal ha ganske gode tv-øyne om du skal kaste bort 5-10 000 mer på en lignende tv.

7890406[/snapback]

Her er det ikke snakk om store pengeforskjeller fra samsungen da, så det er vel heller prat om å tyne de siste kronene til maks. Men jeg skjønner poenget ditt.

Lenke til kommentar
Hvor fikk du se begge disse samtidig?

Jeg hadde et Tatung til låns inntil jeg kjøpte Samsung sitt, hadde begge samtidig en liten stund. Min personlige mening er at Samsung sitt er uforbeholdent best av disse to, selv om Tatung sett for seg selv er ikke noe dårlig TV det heller.

Lenke til kommentar
Mens samsungen knuser Tatungen på kontrast 6000 vs 1000. Noen som veit om dette er pga denne dynamiske kontrasten som samsungen opperer med?

Ja, det er det. Vet ikke så mye om hva dynamisk kontrast er bra og dårlig til, men jeg så at noen på avsforum.com skrudde det fort av, og da hjeper det ikke mye.

Lenke til kommentar
Ja, det er det. Vet ikke så mye om hva dynamisk kontrast er bra og dårlig til, men jeg så at noen på avsforum.com skrudde det fort av, og da hjeper det ikke mye.

Du blander sammen forskjellige ting. Dynamisk kontrast er bare en annen måte å oppgi skjermens kontrast på. Man kunne like gjerne si at Tatung skjermen har så og så mye dynamisk kontrast. Forsåvidt er det mer riktig å oppgi kontrasten slik Tatung gjør. Det som de fleste på avsforum.com (og jeg også forsåvidt) har slått av på Samsung skjermen er noe som heter "dynamisk dimming". Det har ingenting med kontrasten å gjøre.

Lenke til kommentar
Dog legger man faktisk ganske lett merke til størrelsen på en 42" kontra 40".

7890613[/snapback]

Sitter faktisk og tenker på akkurat det samme. Hvor mange prosent størrelse forskjell blir det egentlig, og vil det merkes?

7890644[/snapback]

I følge den store mattetråden bør størrelses forskjellen på (42/40)^2=10,25%

Men er det såpass at det blir merkbart?

Du blander sammen forskjellige ting. Dynamisk kontrast er bare en annen måte å oppgi skjermens kontrast på. Man kunne like gjerne si at Tatung skjermen har så og så mye dynamisk kontrast. Forsåvidt er det mer riktig å oppgi kontrasten slik Tatung gjør. Det som de fleste på avsforum.com (og jeg også forsåvidt) har slått av på Samsung skjermen er noe som heter "dynamisk dimming". Det har ingenting med kontrasten å gjøre.

7895498[/snapback]

Noen som veit hva kontrasten på Samsungen er hvis man måler uten dynamisk kontrast, men på samme måte som Tatungen?

Lenke til kommentar
I følge den store mattetråden bør størrelses forskjellen på (42/40)^2=10,25%

Men er det såpass at det blir merkbart?

7896577[/snapback]

Nå er det alltid forskjell på hvordan folk oppfatter ting, men i mine øyne er det definitivt merkbart. Dersom jeg ser en 42" merker jeg at den er større enn min egen 40".

Stikk innom ei TV-sjappe og sjekk selv.

Lenke til kommentar

Til sammenligning:

Samsung LE40F71b på Dingz.no

Pris 16284,-

Tatung V42EMGI på Dingz.no

14995,-

Samsungen gjør det bedre på alle punkter. I tillegg får du ekstra en HDMI-kontakt, multikortleser og usb-inngang.

Sitater fra testene:

- "40F71 stod ved siden av Tatung 42EMGI, en konkurrent med full HD. På TV-signaler er Samsungen overlegen med varme farger og god kontrast."

- "Tatungen fungerer helt greit som spillTV, selv om den ikke kan måle seg med Samsung 40F71B eller Sony 40W2000."

- "En annen ting vi merket oss er at Tatungen lager mye lyd. Mens Samsungen ved siden av var stille som mus, durte Tatung lystig i vei."

- "Tatungs største problem er at den spiser opp detaljer i mørke partier i bildet. Dette er godt synlig når vi sammenligner med Samsung 40F71B som vi hadde inne på samme tidspunkt."

- "sammenlignet med Tatung 42EMGI er den [40f71b] en soleklar vinner på alle felt."

Det virker som om det kan være lurt å legge en ekstra tusenlapp i kjøpet ditt hvis det står mellom disse to modellene.

Lenke til kommentar
Du blander sammen forskjellige ting. Dynamisk kontrast er bare en annen måte å oppgi skjermens kontrast på.

Fra Wikipedia:

A notable recent development in the LCD technology is the so called "dynamic contrast". When there is a need to display a dark image, the display would underpower the backlight lamp (or decrease the aperture of the projector's lens using a shutter), but will proportionately amplify the transmission through the LCD panel.

Når ikke den i praksis kan gi 6000:1 i kontrast mellom hvitt og sort når de vises samtidig vil jeg si det har alt å gjøre med kontrast. Det vil si at hvis man bare har hvitt på skjermen, kan det blir veldig hvitt, og hvis man bare har sort kan det bli veldig sort, men hvis man har begge deler blir hvit mørkere og/eller sort lysere. Det er denne funksjonen du har skrudd av, og hvilken kontrast du da får er så vidt jeg vet ikke oppgitt.

Lenke til kommentar
Når ikke den i praksis kan gi 6000:1 i kontrast mellom hvitt og sort når de vises samtidig vil jeg si det har alt å gjøre med kontrast. Det vil si at hvis man bare har hvitt på skjermen, kan det blir veldig hvitt, og hvis man bare har sort kan det bli veldig sort, men hvis man har begge deler blir hvit mørkere og/eller sort lysere. Det er denne funksjonen du har skrudd av, og hvilken kontrast du da får er så vidt jeg vet ikke oppgitt.

Nei, det er ikke dynamisk kontrast som vi har skrudd av, jeg gjentar, det er "dynamisk dimming" (dog kan du skru av den "dynamiske kontrasten" på andre måter, men kun ved å bruke skjermens "movie mode"). Den dynamiske dimmingen er en funksjon som gjør at skjermen fader lyset når det alternerer mellom lyst og mørkt. Avhengig av hva som vises på skjermen gjør denne funksjonen av og til at lyset "vibrerer". Men den gir hverken mer eller mindre kontrast, eller påvirker den dynamisk kontrasten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...