Splitter Skrevet 6. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 6. februar 2007 Vel, begynner å skjønne litt nå. Skulle bare ønkse jeg hadde visst dette for noen måneder siden. Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 7. februar 2007 Del Skrevet 7. februar 2007 (endret) Ble mye rot her... Vanlig åpen diff: Gir ALLTID likt moment til hjulene den står mellom, tillater ubegrenset hastighetsforskjell. Momentet bestemmes av hjulet med dårligst grep. (resten av kraften brukes til å akselerere det spinnende hjulet) Bremset diff: Overfører noe ekstra moment fra hjulet som spinner til det som har grep, stort sett til begge spinner. Noe hastighetsforskjell tillates. Sperret diff (manuell sperre eller sveisa): Gir helt lik hastighet på hjulene, kan overføre alt moment til ene hjulet om det andre mister grepet. Sperre er ment til nødsbruk/offroad. Bruk av sperre på asfalt kan ødelegge komponenter i drivverket, gjør at bilen ruller veldig tregt i sving og har en lei tendens til å forårsake understyring. Hjulspinn og slipp sideveis kommer bråere og mindre forutsigbart enn ved åpen eller bremsa diff. Edit: Sveising av diff er stort sett en nødløsning for de som har en del motorkraft og sliter med hjulspinn på innerhjulet i sving, men som ikke vil bruke penger på en skikkelig bremsa diff. Been there done that, har kjørt 2 år med sveisa diff. Endret 7. februar 2007 av Leo_ Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå