Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Spinner på et forhjul og et bakhjul. Hvorfor?


Splitter

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ble mye rot her...

 

Vanlig åpen diff: Gir ALLTID likt moment til hjulene den står mellom, tillater ubegrenset hastighetsforskjell. Momentet bestemmes av hjulet med dårligst grep. (resten av kraften brukes til å akselerere det spinnende hjulet)

 

Bremset diff: Overfører noe ekstra moment fra hjulet som spinner til det som har grep, stort sett til begge spinner. Noe hastighetsforskjell tillates.

 

Sperret diff (manuell sperre eller sveisa): Gir helt lik hastighet på hjulene, kan overføre alt moment til ene hjulet om det andre mister grepet. Sperre er ment til nødsbruk/offroad. Bruk av sperre på asfalt kan ødelegge komponenter i drivverket, gjør at bilen ruller veldig tregt i sving og har en lei tendens til å forårsake understyring. Hjulspinn og slipp sideveis kommer bråere og mindre forutsigbart enn ved åpen eller bremsa diff.

 

Edit: Sveising av diff er stort sett en nødløsning for de som har en del motorkraft og sliter med hjulspinn på innerhjulet i sving, men som ikke vil bruke penger på en skikkelig bremsa diff. Been there done that, har kjørt 2 år med sveisa diff.

Endret av Leo_
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...