Splitter Skrevet 5. februar 2007 Del Skrevet 5. februar 2007 Jeg har en Honda CR-V 98 modell som har en lei tendens til å spinne på venstre forhjul og høyre bakhjul. Jeg skal nå kjøpe meg ny bil på grunn av dette, men det hadde vært interessant å vite hva som er årsaken til dette problemet slik at jeg vet hva jeg skal se opp for i fremtiden. Noen har påstått at det er på grunn av mangel på et antispinn-system, andre har sagt at det er mangel på diff.sperre, men jeg har kjørt mye eldre firehjulstrekkere som ikke har hatt dette problemet, og jeg kan ikke forestille meg at de har hatt hverken antispinn eller diff.sperre. For å være ærlig så har hele situasjonen før til mye frustrasjon siden jeg rett og slett ikke har peiling på hva jeg skal se etter når jeg nå skal kjøpe meg ny bil. Noen som vet litt om slikt og gidder å hjelpe? Lenke til kommentar
SilentNET Skrevet 5. februar 2007 Del Skrevet 5. februar 2007 At gamle biler har diff.sperre er da slettes ikke noe umulighet. Se på gamle Audier f.eks. der er det jo sperrer både i hue og ræva På de nye bilene skal du være heldig for å finne det i hele tatt. Det er vel også forskjell på diff.brems og diff.sperre. Hva din bil har finner du vel ut best ved å sjekke hos forhandler. Lenke til kommentar
bjørnb Skrevet 5. februar 2007 Del Skrevet 5. februar 2007 Jeg har en Honda CR-V 98 modell som har en lei tendens til å spinne på venstre forhjul og høyre bakhjul. Jeg skal nå kjøpe meg ny bil på grunn av dette, men det hadde vært interessant å vite hva som er årsaken til dette problemet slik at jeg vet hva jeg skal se opp for i fremtiden. Noen har påstått at det er på grunn av mangel på et antispinn-system, andre har sagt at det er mangel på diff.sperre, men jeg har kjørt mye eldre firehjulstrekkere som ikke har hatt dette problemet, og jeg kan ikke forestille meg at de har hatt hverken antispinn eller diff.sperre. For å være ærlig så har hele situasjonen før til mye frustrasjon siden jeg rett og slett ikke har peiling på hva jeg skal se etter når jeg nå skal kjøpe meg ny bil. Noen som vet litt om slikt og gidder å hjelpe? 7877969[/snapback] Det skal jeg fortelle deg Din bil har konstant firehjulstrekk. Det betyr at begge mellomakslene (fra girkasse->foran og girkasse->bak) spinner uavhengig av hverandre. Mange biler har sperre på senterdiffen, da låser du mellomakslene til hverandre og du får "ekte to-hjulstrekk" ettersom du tvinger minst ett hjul både foran og bak til å gå rundt. Jeg aner ikke hvordan senterdiffen til crv er, men ettersom at du faktisk spinner på et bak og et foran virker det som at du har noen form for brems eller sperre på midten. Men som du (og mange andre) erfarer så vil det ikke si at man har trekk på alle hjul selv om man har firehjulstrekk Eneste måten å få ekte firehjulstrekk (Alle fire hjul går likt) er å ha sperre på senterdiff, bakdiff og diffen foran. Dette er det nesten ingen biler som har (ihvertfall ikke biler som normale folk kjører ). Noen få biler kan man få sperre bak levert fra fabrikk. Så dette du opplever er ingenting unormalt, det er rett og slett bare sånn det er. Hadde du ikke hatt firehjulstrekk hadde du stått og spunnet på kun ett hjul! Nå er det verdt å nevne at moderne biler har mer avanserte systemer også, noen kan tilogmed bremse hjulene uavhengig av hverandre for å "tvinge" det hjulet som IKKE spinner til å ta tak. Er det ikke merkelig at de menneskene som har oppfunnet differensialen bestemte seg for at det hjulet som har dårligst veigrep skal få mest kraft?! Nye differ beregnet på offroad kjøring fungerer selvsagt motsatt - det hjulet som spinner får ingen kraft i det hele tatt.. Lenke til kommentar
Splitter Skrevet 5. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 5. februar 2007 Diff.brems? Enda et nytt ord å forholde seg til. Men hva er det som gjør at en bil som Honda CR-V er mye dårligere til å ta seg fram enn min gamle Subaru 87 modell? Den hostet, stønnet og det luktet svidd overalt på slutten, men den tok seg iallfall frem. Nyere firehjulstrekkere skal vel ikke stå å spinne på to hjul? Lenke til kommentar
bjørnb Skrevet 5. februar 2007 Del Skrevet 5. februar 2007 (endret) Diff.brems? Enda et nytt ord å forholde seg til. Men hva er det som gjør at en bil som Honda CR-V er mye dårligere til å ta seg fram enn min gamle Subaru 87 modell? Den hostet, stønnet og det luktet svidd overalt på slutten, men den tok seg iallfall frem. Nyere firehjulstrekkere skal vel ikke stå å spinne på to hjul? 7878273[/snapback] En sperre låser 100%, brems låser et sted i mellom 0-100%, normalt 20-80%. Ikke verre enn det At din nyere honda tar seg dårligere fram kan ha mange årsaker. Dekk har mye å si når det gjelder å få grep med alle fire. Ellers så er de gamle subaruene veldig gode til å ta seg frem, ingen tvil om det. Endret 5. februar 2007 av bjørnb Lenke til kommentar
buskmann Skrevet 5. februar 2007 Del Skrevet 5. februar 2007 En differensial fordeler i utgangspunktet 50% av momentet til hver utgående aksel. Det gjelder alltid, selv om ett eller flere hjul spinner. Grunnen til at du spoler med venstre forhjul og høyre bakhjul er at differensialene din ikke fordeler perfekt. Den fordeler da kanskje 48-52 eller noe lignende. Hvis du har senter-, bak- og fordifferensial, så skal egentlig alle hjul alltid få samme trekkraften. Hvis man har diffsperre eller diffbrems så kan man styre mer enn 50% moment til hjul med godt grep. Lenke til kommentar
bjørnb Skrevet 5. februar 2007 Del Skrevet 5. februar 2007 (endret) En differensial fordeler i utgangspunktet 50% av momentet til hver utgående aksel. Det gjelder alltid, selv om ett eller flere hjul spinner. Grunnen til at du spoler med venstre forhjul og høyre bakhjul er at differensialene din ikke fordeler perfekt. Den fordeler da kanskje 48-52 eller noe lignende. Hvis du har senter-, bak- og fordifferensial, så skal egentlig alle hjul alltid få samme trekkraften. Hvis man har diffsperre eller diffbrems så kan man styre mer enn 50% moment til hjul med godt grep. 7878287[/snapback] Dette er helt feil. En åpen differensial (uten sperre eller brems) fordeler gjerne all kraft til det hjulet som spinner. Ingen 50-50 her gitt. Edit: Den fordeler selvsagt like mye kraft til alle hjul hvis veigrepet er nøyaktig likt for alle hjul, men ikke ellers! Til det må du sperre diffen(e). Endret 5. februar 2007 av bjørnb Lenke til kommentar
buskmann Skrevet 5. februar 2007 Del Skrevet 5. februar 2007 Dette er helt feil. En åpen differensial (uten sperre eller brems) fordeler gjerne all kraft til det hjulet som spinner. Ingen 50-50 her gitt. 7878306[/snapback] Du er helt på jordet. Les på wikipediawikipedia. En åpen differnsial fordeler alltid 50% til hver utgående aksel. Til ditt forsvar skal det sies at du ikke er den første som hevder dette. Det er gammel myte. Lenke til kommentar
bjørnb Skrevet 5. februar 2007 Del Skrevet 5. februar 2007 (endret) Dette er helt feil. En åpen differensial (uten sperre eller brems) fordeler gjerne all kraft til det hjulet som spinner. Ingen 50-50 her gitt. 7878306[/snapback] Du er helt på jordet. Les på wikipediawikipedia. En åpen differnsial fordeler alltid 50% til hver utgående aksel. Til ditt forsvar skal det sies at du ikke er den første som hevder dette. Det er gammel myte. 7878320[/snapback] Ja 50% til hver utgående dersom veigrepet er likt på begge hjul selvsagt! Står derimot det ene hjulet på is og andre på asfalt får det som står på is tilnærmet 100% kraft. Edit: Ellers så hadde man jo aldri satt seg fast! Endret 5. februar 2007 av bjørnb Lenke til kommentar
buskmann Skrevet 5. februar 2007 Del Skrevet 5. februar 2007 Står derimot det ene hjulet på is og andre på asfalt får det som står på is tilnærmet 100% kraft. 7878334[/snapback] Nei, du har fortsatt feil. Har du lest linken jeg gav deg? Det hjulet som står rolig på asfalt får akkurat det samme momentet som det som spoler på is. Ganske lite, med andre ord. Lenke til kommentar
bjørnb Skrevet 5. februar 2007 Del Skrevet 5. februar 2007 Står derimot det ene hjulet på is og andre på asfalt får det som står på is tilnærmet 100% kraft. 7878334[/snapback] Nei, du har fortsatt feil. Har du lest linken jeg gav deg? Det hjulet som står rolig på asfalt får akkurat det samme momentet som det som spoler på is. Ganske lite, med andre ord. 7878359[/snapback] Ja ok jeg er vel ikke nok belest om emnet. Men vi er jo selvsagt enige om hva som faktisk skjer rent praktisk. At begge hjul blir tilført like mye moment, som begrenses av de hjulet med dårligst veigrep, var nytt for meg, men bilen står like bom stille for det :-) Verdt å nevne er jo at når vi her snakker om moment så er det hvor mye moment som trengs for å sette bilen i bevegelse. Når man normalt snakker om moment så er det hvor mye av det momentet som motoren generer man får ned i bakken. Så vidt jeg kan se; to forskjellige bruk av effekttypen moment. Men det var en liten digresjon forsåvidt. Lenke til kommentar
Splitter Skrevet 5. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 5. februar 2007 Nå har jeg sporet av for lenge siden. Betyr dette at jeg egentlig ikke trenger ny bil, men kan reparere differensialen på den jeg har? Og når jeg nå skal kjøpe meg ny bil, så kommer jeg sannsynligvis til å slippe dette problemet? Lenke til kommentar
bjørnb Skrevet 5. februar 2007 Del Skrevet 5. februar 2007 Nå har jeg sporet av for lenge siden. Betyr dette at jeg egentlig ikke trenger ny bil, men kan reparere differensialen på den jeg har? Og når jeg nå skal kjøpe meg ny bil, så kommer jeg sannsynligvis til å slippe dette problemet? 7878511[/snapback] Jeg tror ikke det er noe galt med bilen din, med mindre den har noen form for bremsing av enten front/bakdiff eller bremsene på hjulene som spinner som ikke fungerer. Det vet jeg for lite om CRV'n til å kunne svare på. Men at bilen spinner på et foran og et bak tyder ihvertfall på at firehjulstrekken fungerer (hvor nå en paradoksalt det måtte høres ut!). Den oppfører seg akkurat slik en firehjulstrekker (med låst/bremset senterdiff kanskje) og åpne differ foran og bak skal gjøre. Lenke til kommentar
Splitter Skrevet 5. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 5. februar 2007 Nå har jeg sporet av for lenge siden. Betyr dette at jeg egentlig ikke trenger ny bil, men kan reparere differensialen på den jeg har? Og når jeg nå skal kjøpe meg ny bil, så kommer jeg sannsynligvis til å slippe dette problemet? 7878511[/snapback] Jeg tror ikke det er noe galt med bilen din, med mindre den har noen form for bremsing av enten front/bakdiff eller bremsene på hjulene som spinner som ikke fungerer. Det vet jeg for lite om CRV'n til å kunne svare på. Men at bilen spinner på et foran og et bak tyder ihvertfall på at firehjulstrekken fungerer (hvor nå en paradoksalt det måtte høres ut!). Den oppfører seg akkurat slik en firehjulstrekker (med låst/bremset senterdiff kanskje) og åpne differ foran og bak skal gjøre. 7878607[/snapback] Ok, da blir det ny bil, og forhåpentligvis klarer jeg å komme opp en og annen bakke med denne. Det du nevner om å bremse hjulene uavhengig av hverandre, er det det som kalles TRC, eller antispinn? De nye diffene, er det noe som bare kommer på rene offrodere, eller finnes det "normale" biler med slikt også? Lenke til kommentar
SilentNET Skrevet 5. februar 2007 Del Skrevet 5. februar 2007 En åpen diff gir alltid likt moment til begge hjul (venstre / høyre), men momentet kan aldri bli høyere enn på det hjulet som spinner (kjører på is eller hva det nå skal være). Så hvis det skal veldig lite moment til for å få høyre hjul til å spinne, grunnet dårlige dekk eller isete veier, vil venstre hjul få akkurat like mye (eller lite) moment. Dette er vel og merke med en åpen diff! For Clutch-type LSD, Viskose og lås eller Torsen gjelder andre regler. Spørsmålet her blir vel i grunn. Hvilke(n) differensial(er) har Honda CR-V fra 1998. Når vi vet det kan vi enkelt finne ut om dette er normal oppførsel eller ikke PS: Subaru generelt, gammel eller ikke, er fantastiske biler til å komme fram med. Lenke til kommentar
bjørnb Skrevet 5. februar 2007 Del Skrevet 5. februar 2007 Ok, da blir det ny bil, og forhåpentligvis klarer jeg å komme opp en og annen bakke med denne. Det du nevner om å bremse hjulene uavhengig av hverandre, er det det som kalles TRC, eller antispinn? De nye diffene, er det noe som bare kommer på rene offrodere, eller finnes det "normale" biler med slikt også? 7878781[/snapback] De forskjellige bilprodusentene har sine egne navn og betegnelser på de forskjellige elektronisk-styrte hjelpemidlene. Om det kommer noen "normale" biler med differ som ikke er åpne gjør det helt sikkert, jeg er ikke stødig på hva som finnes av nyere biler. Hva gjelder framkommelighet er det helt klart muligheten til å sperre (eller i det minste bremse opp mot 100%) en eller flere differ det som gjelder. Er virkelig CRV'n så dårlig altså? Spennende å høre.. Lenke til kommentar
Splitter Skrevet 5. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 5. februar 2007 Ok, da blir det ny bil, og forhåpentligvis klarer jeg å komme opp en og annen bakke med denne. Det du nevner om å bremse hjulene uavhengig av hverandre, er det det som kalles TRC, eller antispinn? De nye diffene, er det noe som bare kommer på rene offrodere, eller finnes det "normale" biler med slikt også? 7878781[/snapback] De forskjellige bilprodusentene har sine egne navn og betegnelser på de forskjellige elektronisk-styrte hjelpemidlene. Om det kommer noen "normale" biler med differ som ikke er åpne gjør det helt sikkert, jeg er ikke stødig på hva som finnes av nyere biler. Hva gjelder framkommelighet er det helt klart muligheten til å sperre (eller i det minste bremse opp mot 100%) en eller flere differ det som gjelder. Er virkelig CRV'n så dårlig altså? Spennende å høre.. 7878871[/snapback] Nå skal jeg ikke gi et feil inntrykk av CRV. Det er en god bil på de fleste områder, og mot en vanlig tohjulstrekk er den overlegen på fremkommelighet også, men når det gjelder f.eks bakkestart på glatta er den langt ifra optimal. For all del, dette gjelder helt sikkert ikke de nye CRVene Lenke til kommentar
eab Skrevet 5. februar 2007 Del Skrevet 5. februar 2007 Hvis du har senter-, bak- og fordifferensial 7878287[/snapback] Jeg skulle likt å se en firehjulstrekker for vanlige personer, til vanlig bruk, som ikke har minst to differensialer. Ontopic: Det er billigst å produsere åpne differensialer, så jeg tipper at Honda CR-V har to slike differensialer. En mellom forhjulene og en mellom bakhjulene. Sannsynligvis har også den midterste differensialen en eller annen form for "brems" som motvirker hastighetsforskjeller mellom for- og bakaksel. Og siden for- og bakdiff er av den åpne typen vil det, som nevnt tidligere i tråden, ikke bli overført mer kraft i bakken enn det skal til for å få det andre hjulet på samme aksel til å spinne. Uten noen form for antispinn eller differensialbrems (evt. sperre, 100% låsing mellom hjulene) vil firehjulstrekkere bli diagonale tohjulstrekkere i enkelte tilfeller. Uten noen form for differensialbrems i midten ville kun ett hjul gått rundt dersom det var glatt nok. Det man vil ha er et antispinnsystem som bremser det spinnende hjulet (som igjen sørger for at mer kraft kan plantes ned i bakken av det andre hjulet). Et system som bare kutter motorkraften vil være bortkastet, da det ikke "hjelper" differensialen. Alternativet til et slikt system er såklart differensialbrems både på midt- og bakdiff. Da vil man i praksis ha trehjulstrekk, så sant det ikke er alt for store belastninger på drivverket. Begge bakhjul vil rotere med tilnærmet samme fart, og ett av forhjulene vil holde følge med bakhjulene. Så en liten digresjon. Forleden dag sto jeg i en bratt bakke med bilen min, det var fullt kaos og noen kom nedover bakken på fire stive hjul, andre klarte ikke å komme seg av flekken. Jeg ble da stående stille, i kø, i et ganske bratt parti. Foran meg sto en vanlig 90-talls primera, bak meg en CR-V drosje. Bilen foran primeraen kjørte avgårde, men primeraen ble stående på stedet hvil med et spinnende hjul. Folk kom til for å dytte, men bilen ble stående. Jeg hadde ikke tid til å stå der og se på moroa så jeg kjørte ganske enkelt forbi primeraen. Hondaen bak meg skulle også være med, men han ble stående igjen i bakken med to spinnende hjul, et fram og et bak.. Så husk gode dekk, og ikke stopp der det er mest is Lenke til kommentar
Maxvarv Skrevet 6. februar 2007 Del Skrevet 6. februar 2007 Dette er helt feil. En åpen differensial (uten sperre eller brems) fordeler gjerne all kraft til det hjulet som spinner. Ingen 50-50 her gitt. 7878306[/snapback] Du er helt på jordet. Les på wikipediawikipedia. En åpen differnsial fordeler alltid 50% til hver utgående aksel. Til ditt forsvar skal det sies at du ikke er den første som hevder dette. Det er gammel myte. 7878320[/snapback] FEIL!!!!, en åpen aksel uten sperra gir ikke bestandig 50% uansett, Hvorfor ha diffrensial da ? kunne like godt sveisa sperre da ? Differensialen er lget for å ha mest mulig komfort,og i en skarp sving er det kanskje 37 mot 63 %! nei det er en grund for at det er diffrensial og dette gir fordeling etter behov, men diffrensialbremse gjør det mulig til å få begge hjula til å drive mest muligt likt for å ta seg frem eller som i sportsbiler slik at ikke KUN ene hjulet begynner å stor spinne !Sier en ting DRIFTING ! Og en diffbrems/lammelsperre har sjelden over 80 & virkning ! Lenke til kommentar
eab Skrevet 6. februar 2007 Del Skrevet 6. februar 2007 FEIL!!, en åpen aksel uten sperra gir ikke bestandig 50% uansett, 7882561[/snapback] Det er faktisk riktig i teorien. Likevel er det sjelden man opplever det slik i praksis, nettopp fordi friksjonen mellom hvert hjul og bakken ikke er lik. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå