buskmann Skrevet 7. februar 2007 Del Skrevet 7. februar 2007 På service bytter de olje, bremseklosser og lignende. Reparasjoner og lignende kommer i tillegg. Serviceprisene på bensindrevne og dieseldrevne biler vil derfor i utgangspunktet være like. Med de intervallene du fremstiller (20 og 30 tusen), så bør det være grunnlag for å gjøre dieselservicene billigere enn bensinservicene. Men det er de neppe. De sjekker gjerne bremseklossene 50% oftere på dieselbiler for å kunne ta betalt for det. Lenke til kommentar
PC^2020 Skrevet 7. februar 2007 Del Skrevet 7. februar 2007 Ingen som har noen erfaringer med service kostnader på diesel i forhold til bensin? Stemmer det jeg har hørt om at diesel servicer er dyrere enn bensin? 7890141[/snapback] Dysene til diesel motorer er mer heftige en bensin motorer når det gjelder innsprøytnings motorer. (Diesel motorer opperer under et betydelig høyere trykk) Common rail diesel motorer er nokk også dyrere og ta service på, men det skal også sies at diesel motorer er mer til og stole på enn bensin motorer så det går nokk opp i opp. 7891325[/snapback] Er ikke heeeelt enig i det at man kan stole mer på diesel enn bensin. Ikke på nye biler iaffal. Er specca med like mye elektronikk i begge motorn.. Stoler way mer på citroen-bensinen min enn den 30 år gamle dieselmotoren jeg har i snekka.. Lenke til kommentar
Misantropen Skrevet 8. februar 2007 Del Skrevet 8. februar 2007 Vanlig diesel blir jo bunnfrosset og stiv i -20C... Dessuten skrangler dieselmotorer på tomgang og lukter vondere enn bensin. Lenke til kommentar
kennyo Skrevet 8. februar 2007 Del Skrevet 8. februar 2007 Har både bensin og dieselbil (common rail) selv, og servicekostnadene er det ikke mye forskjell på. Hvis du kjører kun 12000 i året, må vel begge typene inn en gang årlig uansett, eller klarer bensinen seg med hvert 2. år? Bensinbilen min er en 2005 modell, og må likevel inn en gang i året. Med så få km. i året som du kjører, tror jeg valget hadde falt på bensinen. Det er, som noen påpeker, veldig usikkert dette med fremtidige årsavgifter på dieselbiler. Og hvis ikke dieselutgaven har partikkelfilter, hadde jeg uten tvil styrt unna denne! Lenke til kommentar
SilentNET Skrevet 8. februar 2007 Del Skrevet 8. februar 2007 Jepp, som jeg allerede har sagt en gang her. Jeg ville gått for bensin. Små men effektive bensinmotorer (vel og merke moderne motorer) bruker ikke mye bensin, og forurenser heller ikke noe særlig. Hadde du hatt en stor og tung bil, kanskje stasjonsvogn og hele familien på tur, masse last og kjørt 20 000km i året hadde jeg ikke tvilt et sekund. Da ville jeg valgt diesel. Men for 1-3 personer, mye småkjøring, kjører 10 000km i året og i en liten/lett bil.. Ingen tvil. Bensin. Valget er opp til trådstarter, og det er delte meninger her ser jeg, men jeg ville i alle fall valgt bensin. Lenke til kommentar
kazzoo Skrevet 9. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 9. februar 2007 Har nok ikke helt bestemt meg enda, men føler det heller litt mot diesel. Men skal ta en prøvetur med en diesel først for å teste støy. Men klart hadde en vist hva den hærsens regeringa hadde funnet på så hadde det jo vært mye lettere å handle bil... :| Lenke til kommentar
kremt Skrevet 9. februar 2007 Del Skrevet 9. februar 2007 Kjøp bensin du. Mye behageligere lydbilde og generelt mykere å kjøre. I tillegg er bensin vesentlig behageligere om vinteren, blir mye fortere varm og starter lettere. Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 9. februar 2007 Del Skrevet 9. februar 2007 Du merker liten forskjell rent effektmessig, men når det kommer til dreiemomentet burde du merke ganske stor forskjell. Videre betyr dreiemoment at du kan kjøre mer økonomisk, selv med mer last, mens bensinmotorer ofte må jages mer. Det er mulig å få lave forbrukstall med en bensinmotor, men det er etter min erfaring lettere å holde dem lave under flere forhold med en dieselmotor som er mer momentsterk. Lenke til kommentar
buskmann Skrevet 9. februar 2007 Del Skrevet 9. februar 2007 Jeg ville valgt diesel. Det støyer og vibrerer med kald motor på tomgang ja, men det er småtteri mot dieselmotorens fordeler. Jeg syns det er veldig behagelig å slippe å jage motoren opp i turtall for å få kreftene, som man må med en liten bensinmotor. Lenke til kommentar
Memphis88 Skrevet 9. februar 2007 Del Skrevet 9. februar 2007 Nå har det kommet mange svar om dei økonomiske sidene ved dette. Jeg kjører en 206 til vanlig med 75 hk (altså 1,4 literen). Den er ikke særlig økonomisk å kjøre i det hele tatt. Jeg bor på en plass med mange bakker og når jeg kjører i området her (både bykjøring og landeveiskjøring), så ligger forbruket på over 1 liter per mil ved blandet kjøring, ofte opp mot 1,5 liter/mil. 206 sin 1,4l bensinmotor er i tillegg veldig lat. Den bruker ca 8 fylker på å komme opp i fart, og er det mer enn en person i bilen er det et mareritt å akselerere. Grunnen til at bensinforbruket er høgt henger også sammen med dette. Her er det som sagt mange bakker, og å holde 80 opp en "bratt" bakke krever sitt av en liten motor. Det fører til høgt turtall i 3. gir for meg, den klarer ikke å dra i 4. Det er logisk at det hadde vært mer økonomisk å ligge på "middels" turtall i 4. gir. Så mitt råd er: gå enten for dieselen, eller kjøp en større bensinmotor. 1,6l til peugeot skal visst nok være ganske sprek, elelr i det minste virke ganske sprek, siden bilen er så liten og lett. Lenke til kommentar
kazzoo Skrevet 10. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 10. februar 2007 Tja, etter å ha sett Halvorsen på nyhetene i sted så kan det vel se ut som bensinen ligger litt forran... Ho sa at i løpet av kort tid ville det komme til å bli påbutt med filter på diesel motorene, og det må da ettermonteres. Og da ikke Peugeot 206 har det så ville det vel være dumt å kjøpe for så å måtte bruke 10-15 tusen om kort tid for å installere det.... Lenke til kommentar
Misantropen Skrevet 10. februar 2007 Del Skrevet 10. februar 2007 Små biler skal ikke ha dieselmotorer... Lenke til kommentar
Skavold Skrevet 10. februar 2007 Del Skrevet 10. februar 2007 Betyr det at min '93-modell Escort 1,8D (som bruker 0,4 liter på mila ved langkjøring med fire personer og oppakning til en ukes festival til alle fire) må inn for å montere partikkelfilter til 15 tusen snart? Bilen som kostet 18500? Fy faen. Latterlig! Lenke til kommentar
karl-wilhelm Skrevet 10. februar 2007 Del Skrevet 10. februar 2007 Små biler skal ikke ha dieselmotorer... 7914861[/snapback] Kan du begrunne det? Etter en liten titt på disse forbrukstallene så ville jeg si at det er meget lønnsomt. Diesel http://www.mercefreaken.com/modellene/168/a160cdi-2.htm Bensin http://www.mercefreaken.com/modellene/168/a160-2.htm Litern på bykjøring med bensin, og 0.6 på diesel. Og hvor er en liten bil kjekkest? by for eksempel... Og der er den overlegen på forbruket. Lenke til kommentar
kremt Skrevet 10. februar 2007 Del Skrevet 10. februar 2007 Litern på bykjøring med bensin, og 0.6 på diesel. Og hvor er en liten bil kjekkest? by for eksempel... Og der er den overlegen på forbruket. 7915882[/snapback] Det som er med diesel på bykjøring er at de kan til tider være litt slitsomme. Meget kort turtallsområde så man må gire mye. Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 10. februar 2007 Del Skrevet 10. februar 2007 Om en da ikke kan bruke et høyere gir og utnytte dreiemoment. Lenke til kommentar
buskmann Skrevet 11. februar 2007 Del Skrevet 11. februar 2007 Hjelper ikke å velge et høyere gir, for de færreste dieselmotorer trives under tomgangsturtall. Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 11. februar 2007 Del Skrevet 11. februar 2007 (endret) Nå har jo ikke akkurat turtallshungrige bensinmotorer så godt bunndrag at det gjør noe. Gode dieselmotorer begynner gjerne å dra greit rundt 1500-1800rpm. Edit: Men helt egentlig, om en bare skal kjøre i byen, er jo vekt sentralt. Hvorfor ikke kjøpe en gammel japse, med bensin for moro skyld, store forskjellen blir det ikke, til et slikt formål, og så ha en nyere bil til normal kjøring? Bare en tanke. Nyere småbiler er forbausende tunge. Endret 11. februar 2007 av Simon Aldra Lenke til kommentar
karl-wilhelm Skrevet 11. februar 2007 Del Skrevet 11. februar 2007 Bare en tanke. Nyere småbiler er forbausende tunge. 7919267[/snapback] Er det ikke slik at biler blir tyngre og tyngre? Pga sikkerhet. Ihvertfall sånn det ser ut for meg. Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 11. februar 2007 Del Skrevet 11. februar 2007 Det er helt korrekt. Men en litt eldre bil burde da kunne tilby nok sikkerhet for litt småputring rundt i urbane områder. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå