Gå til innhold

Intel Core 2 Duo vs. Amd 64 X2

xemacs

Anbefalte innlegg

Det er på tide å bytte ut den gamle slitne linux-servern min, sitter derfor og setter sammen en relativt billig ny pc som skal stå som fil og alt-mulig-server her.

Men lurer på om jeg skal gå for intel eller amd på prosessor-sida...

Tenker i hovedsak på en av disse:

AMD 64 X2 3800+

Intel Core 2 Duo E4300

Nei... jeg vil ikke ha svar som "Core 2 Duo ruler alt", jeg vil ha saklige svar med forskjellene, fordelene og ulempene mellom disse to prosessorene

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det er på tide å bytte ut den gamle slitne linux-servern min, sitter derfor og setter sammen en relativt billig ny pc som skal stå som fil og alt-mulig-server her.

Men lurer på om jeg skal gå for intel eller amd på prosessor-sida...

Tenker i hovedsak på en av disse:

AMD 64 X2  3800+

Intel Core 2 Duo E4300

Nei... jeg vil ikke ha svar som "Core 2 Duo ruler alt", jeg vil ha saklige svar med forskjellene, fordelene og ulempene mellom disse to prosessorene

7877684[/snapback]

Egentlig, ville jeg satset på et socket 775 HK med plenty S-ata tilkoblinger og Raid 5 mulighet, men evt med en ultrabillig P4 CPU. Da har du muligheten til å oppgradere CPU senere. Synes egentlig C2D CPU er "overkill" i en filserver. Men hva annet skal serveren gjøre?

Edit: Hovedgrunnen er at AM2 sokkelen ikke kan by på så mye nytt på CPU fronten. 775 kan.

Endret av peiper
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Dette er det jo skrevet tonnevis av info om, hva med å søke litt (både på hw.no og ellers)...

Lenke til kommentar

Ville gått for brikkesett 775. Selv ville jeg ha kjøpt en P4 hvis det bare skal være som server, med mulighet for å utvide senere - om nødvendig. Men har du cash i lomma så går det nok med C2D også :)

Enig med peiper. Hadde valgt 775 foran AM2/939 grunnet mer fremtidsrettet.

Lenke til kommentar

Skal det være en filserver, da kjøper du det billigste.

Ytelsesforskjellen mellom de to er langt fra stor, begge plattformene vil trolig kunne kjøre QC, alt tyder nemlig på at K8L også vil finnes på AM2 plattformen.

775 er en langt eldre sokkel en AM2.

Lenke til kommentar
Slenger meg sånn halvveis på denne jeg!

Har nettopp fått ny data idag, amd 64 x2 5200 som cpu. Og da lurer jeg på hvor langt under/over denne er i ytelse kontrak E6600?

Vet vel egentlig at den er "dårligere" men hvor mye?

7886714[/snapback]

X2 5200+ er svakere enn E6600. Hvor mye vil nok variere fra test til test. Men om vi sier at den yter i nærheten av E4300 og E6300, så er det ikke langt fra sannheten. AMD har ingen CPU som matcher E6600. Det nærmeste AMD kommer er X2 6000+ og FX-62, som konkurrerer med E6400.QuakeIII.bmp

Lenke til kommentar

tror det var battlefield test hvor en E6300 til 1500kr tilsvarte en x5200 i fps til 2400kr

så intel ruler amd, gruser og knuser både i prismessig, ytelsesmessig og overklokkingsmessig. conroe er som å kjøpe kinderegg. du får 3 ønsker oppfylt på 1 gang.

hvis du vil se nøyere så kan du prøve ut cpu guiden

www.tomshardware.no masse tester i forskjellige applikasjoner.

975? ser ikke helt vitsen, er det fordi det støtter epp, har både crossfire og sli og pci-x16x2 istedenfor pcix16 som gir x8 i sli+ som på 650 sli

bruker vel 1.35 volt

leste litt om asus 650 sli, er kun i sli så, alikevel koster en tusing.

klarte fra 266 til 500fsb og 1.6 volt. så her har du så begeret renner over. samt at det lå2 fps foran 965 og 975 plukket jeg opp fra en review et eller annet sted,

680 har vel epp og sli x16x2

975 680 koster skjorte

965 650 tusing

det fine med amd er single core evt 2.4ghz veldig rimelig

x2 koster vel 1150 og hovedkortene får du fra 400kr+

tusing å spare her.

så her lyger jeg litt om conroe

Lenke til kommentar

det fine med amd er single core evt 2.4ghz veldig rimelig

x2 koster vel 1150 og hovedkortene får du fra 400kr+

tusing å spare her.

så her lyger jeg litt om conroe

7896026[/snapback]

Du lyver vel ikke alikevel. En singelcore AMD som du nesten får slengt etter deg, yter også så utrolig mye dårligere enn en E6300. Da er det ikke snakk om at C2D er mye bedre enn X2, det blir en enorm forskjell....

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC
En singelcore AMD som du nesten får slengt etter deg, yter også så utrolig mye dårligere enn en E6300. Da er det ikke snakk om at C2D er mye bedre enn X2, det blir en enorm forskjell....

Vel, enorm er kanskje å ta i litt mye...

En A64 3700 yter ca. 35% dårligere enn XP4800, men hva er egentlig behovet i en server?

Lenke til kommentar
En singelcore AMD som du nesten får slengt etter deg, yter også så utrolig mye dårligere enn en E6300. Da er det ikke snakk om at C2D er mye bedre enn X2, det blir en enorm forskjell....

Vel, enorm er kanskje å ta i litt mye...

En A64 3700 yter ca. 35% dårligere enn XP4800, men hva er egentlig behovet i en server?

7897054[/snapback]

Det er spørsmålet ja. En filserver klarer seg fint med en Celeron, for å si det slik. Så for i det heletatt å oppgradere serveren, må den jo ha et behov for datakraft til å gjøre noe ANNET enn det å være filserver.

Uansett, mitt poeng er at med 775 plattform, kan man montere en P4 cpu, som er like skitbillig og bra som en XP CPU, men fremdeles ha mulighet til å oppgradere til C2D, eller faktisk Quad CPU hvis det er behov for det. Hovedsaken er å velge riktig HK, så er mulighetene åpne.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC
Uansett, mitt poeng er at med 775 plattform, kan man montere en P4 cpu, som er like skitbillig og bra som en XP CPU, men fremdeles ha mulighet til å oppgradere til C2D, eller faktisk Quad CPU hvis det er behov for det. Hovedsaken er å velge riktig HK, så er mulighetene åpne.

Greit nok, men dette ikke gjelder ikke alle 775 baserte hovedkort.

AM2 hk har også rimelig bredde på utvalget av CPU'er (etter hva jeg har hørt vil også K8L komme til AM2).

Når det er sagt skal de sies at jeg selv har en server hjemme med SuperMicro PDSBA hovedkort (775/E6300) og om jeg skulle sette opp en ny ville jeg valgt 775 igjen.

Dog ville jeg ikke kritisert noen som valgte et AM2 kort heller, forskjellen er, etter min mening, for liten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...