Gå til innhold

Skjermkort med HDMI til Vista

haglemann

Anbefalte innlegg

Jeg er klar for å oppgradere stue-pcen til Vista. Tenkte samtidig å oppgradere skjermkort. Jeg har bare VGA og HDMI-inngang på tv-en, og lurte derfor på et skjermkort med HDMI. Er ikke helt fornøyd med bildekvaliteten når jeg bruker VGA (noe skygger).

Har nå XFX GeForce 6600 256MB, som er vifteløst. Har flyttet pc til et annet rom, så jeg er ikke like avhengig av et støysvakt kort som tidligere.. Bruker (nesten) ikke pcen til spill, så spillytelse er ikke viktig.

Hvilket kort bør jeg velge?

Lurte litt på dette: Asus GeForce 7600GT 256MB

Noen som vet hvordan det er på støy/ytelse

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
hvor langt unna er den? mulighet til å gå igjennom vegger?

7877434[/snapback]

Kablene går gjennom veggen, men trenger likevel 5 meter for å nå fram til pcen..

Andylove: Hva slags skjermkort trenger jeg for å spille innhold HDCP, da? Ikke det at jeg gjør det nå, men kan jo være litt framtidsrettet :-)

Lenke til kommentar
håper ikke du har tenkt og koble denne til en surround forsterker med spdif med windows vista da vil du kun få 2 kanals lyd  :thumbdown:

7877563[/snapback]

Hva er det du sier nå? Støtter ikke Vista lyd i 5 kanaler?? Kan vel installere min egen dvd-decoder, som i XP?

Lenke til kommentar

Du trenger i utgangspunktet et kort med HDCP støtte, og det er det noen å velge av med både DVI og HDMI tilgjengelig.

Det som det ikke opplyses om er at denne HDCP støtten ikke er tilstede. Det kommer mer og mer av dette i løpet av året, så om du er i tvil, så kjøp heller et skjermkort som passer nå i dag, og kjøp etter at de store gode kortene har kommet. Kanskje neste generasjons ati-all-in-wonder kort kommer med støtte for HDCP.

Og HD innhold er relativt kraftige saker, så da er det litt mer enn Intels integrerte løsning som kreves.

Var jeg deg, så ville jeg ventet litt. Som sagt, kjøp det du trenger nå, og oppgrader når den tiden kommer. Er jo fortsatt et stykke unna.

Sjekk ut MUSLIX64, og finn tråden til muslix64. Her er det mye bra info om frustrasjonen rundt HD materiale og teknologien per i dag.

Lenke til kommentar
håper ikke du har tenkt og koble denne til en surround forsterker med spdif med windows vista da vil du kun få 2 kanals lyd  :thumbdown:

7877563[/snapback]

Hva er det du sier nå? Støtter ikke Vista lyd i 5 kanaler?? Kan vel installere min egen dvd-decoder, som i XP?

7877578[/snapback]

Han har forsåvidt rett. Windows Vista har ennå ikke verdens beste støtte for 5 kanalers lyd. Men om du sender signalet over optisk til forsterkeren din, så er det den som koder signalet. Men det hjelper jo lite om signalet er 2 kanals stereo.

Selv kjører jeg Vista opp mot forsterkeren min via optisk kabel. Det går som en drøm. Men forsterkeren må selv kode om signalet. Akkurat nå blir film kodet til PLII Cinema istedet for DD eller DTS. Det er litt synd. Men jeg har ikke lyst til å gå tilbake til XP. Det føles litt svakt når du først har hatt Vista siden i fjor sommer.

Lenke til kommentar
Akkurat nå blir film kodet til PLII Cinema istedet for DD eller DTS. Det er litt synd. Men jeg har ikke lyst til å gå tilbake til XP. Det føles litt svakt når du først har hatt Vista siden i fjor sommer.

Hmm.. Det er jeg ikke villig til å godta :nei: Må ha ekte 5.1-lyd på mediacenteret, men det er kanskje en avsporing av denne tråden..

Lenke til kommentar
Akkurat nå blir film kodet til PLII Cinema istedet for DD eller DTS. Det er litt synd. Men jeg har ikke lyst til å gå tilbake til XP. Det føles litt svakt når du først har hatt Vista siden i fjor sommer.

Hmm.. Det er jeg ikke villig til å godta :nei: Må ha ekte 5.1-lyd på mediacenteret, men det er kanskje en avsporing av denne tråden..

7877761[/snapback]

Egentlig ikke. For du kan jo si det slik at HDMI standarden støtter LYD og bilde. Og da faller den biten innunder denne tråden. Noe tynt skal jeg vedkjenne.. Hehe.

Du gjør smart i å sjekke drivere for lydkortet ditt på produsentenes hjemmesider. Om disse ikke funker, så rull tilbake driverne til de som er standard installert.

Forøvrig ville jeg ikke ha brydd meg så mye om HDCP støtte ved HD materiale på stuemaskinen riktig ennå. La den tid være den sorg.

Lenke til kommentar

Hehe, nå er det mulig jeg dropper hele oppgraderingen. Kan heller prøve en dvi til hdmi-adapter fra Clas Ohlsson, og se om bildet blir bedre. Så setter jeg på en vifte for å få litt bedre kjøling - da er jeg kanskje i mål..

Takk for all hjelp - så får vi møtes i en annen tråd og diskutere 5.1-lyd om et par dager :cool:

Lenke til kommentar

andylove

Du referer til en problemstilling (ref HDCP) som jeg også har lest en del om, men som altfor få synes å være klar over. Jeg har forståelse for at dette er -, og vil forbli, en lukket standard, men temaet synes å bli forbigått i all hemmelighet fra leverandørene. Og etterhvert som versjon 2,3 og etterhvert 4 blir alment brukt tror jeg det skal bli MANGE spørsmål der ute mhp hvorfor ting ikke virker som forventet.

Så langt er HDMI benevnelsen blitt sett på som en Eureka løsning for nesten ethvert multimedia krav, men når jeg surfer rundt på div. leverandør sider synes det som om de mer eller mindre bevisst unngår å fortelle om denne "lille" problemstillingen.

Som du sier er det forventet flere brikkesett med HDCP støtte iløpet av året. Det kan nok løse en del av problemene som relaterer seg til skjermkortene. Men på skjermsiden vil problemene fortsette fordi folk flest fortsatt bruker eksisterende skjermer.

Vet du om noen oversikt over brikkesett, skjermkort, skjermer,evt separate A/D kontrollere for LCD, etc, etc som fortløpende oppdateres ?

Lenke til kommentar
andylove

Du referer til en problemstilling (ref HDCP) som jeg også har lest en del om, men som altfor få synes å være klar over. Jeg har forståelse for at dette er -, og vil forbli, en lukket standard, men temaet synes å bli forbigått i all hemmelighet fra leverandørene. Og etterhvert som versjon 2,3 og etterhvert 4 blir alment brukt tror jeg det skal bli MANGE spørsmål der ute mhp hvorfor ting ikke virker som forventet.

Så langt er HDMI benevnelsen blitt sett på som en Eureka løsning for nesten ethvert multimedia krav, men når jeg surfer rundt på div. leverandør sider synes det som om de mer eller mindre bevisst unngår å fortelle om denne "lille" problemstillingen.

Som du sier er det forventet flere brikkesett med HDCP støtte iløpet av året. Det kan nok løse en del av problemene som relaterer seg til skjermkortene. Men på skjermsiden vil problemene fortsette fordi folk flest fortsatt bruker eksisterende skjermer.

Vet du om noen oversikt over brikkesett, skjermkort, skjermer,evt separate A/D kontrollere for LCD, etc, etc som fortløpende oppdateres ?

7882604[/snapback]

Jeg gjør desverre ikke det. Jeg ble klar over denne problemstillingen i går. Trodde selv at jeg hadde alt "safet", men det viste seg jo å være bare tull. Synd, egentlig, for jeg er fryktelig glad i TV'en min. En qpVision med DVI grensesnitt som støtter HDCP. Hva nå om dette støtten bare viser seg å være halveis fungerende?

Det er som du sier, mange som kommer til å falle i denne fella og svært få er klar over alt dette. Det er bra at denne diskusjonen blir allment kjent, så flere får vite om hvordan dette liggen ann.

Og som du sier, så virker det litt mørkelagt fra produsentene om dette. HDMI er tingen og HDCP skal være løsningen på piratkopiering. Men når dette ikke funker i praksis, og man holder kjeft om det ovenfor forbrukeren, så tror jeg det kommer til å smelle i en eller annen leir.

Takk for svaret ditt :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...