Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bremser som mister effekten.

Beinet1

Anbefalte innlegg

Hei!

Har en liten mystisk sak med bremsene på bilen min. Det har seg slik at jeg hadde vasket bilen på lørdag formiddag. På kvelden skulle jeg ut og hente en pizza, og i første krysset så la jeg labben på bremsepedalen som vanlig. Det kom bil fra høyre og jeg trykket til som vanlig. Bremsene ville ikke ta noe særlig og jeg klemte til det jeg hadde på pedalen uten at bilen ville bremse noe særlig. Heldigvis så klarte den andre bilen å stoppe opp. Etterpå bremset jeg for å teste bremsene og de var helt normale igjen. Jaja..sikkert bare belegg/rust på bremsene tenkte jeg. Idag skjedde det samme når jeg var ute en tur i lunsjen på jobb. Første nedbremsing var nesten nytteløs, men resten var bra. Hva er det som skjer? Skulle ikke tro at belegg/rust vil ha en slik virkning på bremsene? De andre bilene jeg har hatt har aldri vært slik i dette været. Jeg vet at skivene kan ruste noe etter at bilen har stått, men har aldri opplevd det slik. Jeg har bare hatt bilen i 2 uker, en passat-99. Tror det står orginale bremser på den. Kan det hjelpe å bytte bremseklosser/skiver? i så fall til hvilket merke?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det høres for meg ut som noe som kan ligne belegg, ja.

Kanskje is?

Hvis det er fuktighet som har festet seg noe sted kan dette lekke ut og fryse når bilen står stille. Sjekk klosser og skiver når bilen har stått en stund.

Bare en tanke fra min side. :)

Lenke til kommentar

Det var jo noe snakk om at noen biler fikk et rart belgg av salt på bremseskivene sine, dette var vel nede i Oslo området, tror jeg at jeg erindrer... Men ihvertfall så synes jeg også at jeg har noe varierende bremsekraft noen ganger på min egen bil. Men det er kun på vinteren da. Så jeg antar at det har noe med salt å gjøre...

Lenke til kommentar
Bremsevæskenivået har ikke sunket i det heletatt. Det virker mer som det er snakk om et saltbelegg som nevnt ovenfor. Likevel rart det kom etter at jeg vasket bilen den ene gangen.

7881716[/snapback]

Om du har dårlige bremseklosser, vil du gjerne tape mye bremseeffekt om skivene er våte. Du kan bytte til ECB klosser feks.. Bare velg noen "streetstuff", ikke race-klosser (da race-klosser gjerne krever en GOD DEL varming av klosser, før de funker greit).

Vær obs når du har vasket bilen, som du har opplevd nå. Det gjelder ikke bare om det er kaldt ute

Lenke til kommentar
Bremsevæskenivået har ikke sunket i det heletatt. Det virker mer som det er snakk om et saltbelegg som nevnt ovenfor. Likevel rart det kom etter at jeg vasket bilen den ene gangen.

7881716[/snapback]

Om du har dårlige bremseklosser, vil du gjerne tape mye bremseeffekt om skivene er våte. Du kan bytte til ECB klosser feks.. Bare velg noen "streetstuff", ikke race-klosser (da race-klosser gjerne krever en GOD DEL varming av klosser, før de funker greit).

Vær obs når du har vasket bilen, som du har opplevd nå. Det gjelder ikke bare om det er kaldt ute

7882011[/snapback]

Hva med disse? : http://cgi.ebay.com/ebaymotors/99-98-VOLKS...sspagenameZWD1V

Det er mest sannsynlig orginale klosser på bilen, og disse trenger jo ikke være noen superklosser :)

Endret av Beinet1
Lenke til kommentar

7881716[/snapback]

7882011[/snapback]

Det er mest sannsynlig orginale klosser på bilen, og disse trenger jo ikke være noen superklosser :)

7882037[/snapback]

Jeg ville satset på noe som ikke er helt ukjent merke..

mintex, ebc, el. lign..

Jeg har erfaringer ikke bare med bil, men også utforsykkelen min.

Kjørte røde ebc-klosser på utforsykkelen, de var utmerket i vått/tørt, m.m.

Byttet til mintex og det var nedsig!! Funker veldig bra på tørt, men på vått er de ikke så kontant.

Lenke til kommentar

7881716[/snapback]

7882011[/snapback]

7882037[/snapback]

Jeg ville satset på noe som ikke er helt ukjent merke..

mintex, ebc, el. lign..

Jeg har erfaringer ikke bare med bil, men også utforsykkelen min.

Kjørte røde ebc-klosser på utforsykkelen, de var utmerket i vått/tørt, m.m.

Byttet til mintex og det var nedsig!! Funker veldig bra på tørt, men på vått er de ikke så kontant.

7882059[/snapback]

Jeg brukte de keramiske bremsebeleggene fra ebay på den forige bilen min, en stratus, og de fungerte utmerket under allslags forhold. Trur jeg skal prøve disse igjen :)

Lenke til kommentar
Hei!

Har en liten mystisk sak med bremsene på bilen min. Det har seg slik at jeg hadde vasket bilen på lørdag formiddag. På kvelden skulle jeg ut og hente en pizza, og i første krysset så la jeg labben på bremsepedalen som vanlig. Det kom bil fra høyre og jeg trykket til som vanlig. Bremsene ville ikke ta noe særlig og jeg klemte til det jeg hadde på pedalen uten at bilen ville bremse noe særlig. Heldigvis så klarte den andre bilen å stoppe opp. Etterpå bremset jeg for å teste bremsene og de var helt normale igjen. Jaja..sikkert bare belegg/rust på bremsene tenkte jeg. Idag skjedde det samme når jeg var ute en tur i lunsjen på jobb. Første nedbremsing var nesten nytteløs, men resten var bra. Hva er det som skjer? Skulle ikke tro at belegg/rust vil ha en slik virkning på bremsene? De andre bilene jeg har hatt har aldri vært slik i dette været. Jeg vet at skivene kan ruste noe etter at bilen har stått, men har aldri opplevd det slik. Jeg har bare hatt bilen i 2 uker, en passat-99. Tror det står orginale bremser på den. Kan det hjelpe å bytte bremseklosser/skiver? i så fall til hvilket merke?

7877046[/snapback]

Hadde akkurat det samme problemet som deg. Hadde vikeplikt for en og trådde på bremsen men bilen trilte fortsatt. Hadde ikke noe annet valg enn å gasse på, heldigvis klarte han andre bilisten å stoppe. Etterpå fungerte bremsene bra igjen.

Dette var vel for en del måneder siden.

Nå har tromelbremsene bak sviktet. De fra verkstedet ringte for litt siden og sa at de var så rustne at bremseskoene falt rett av etter at de tok av lokket. :whistle:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...