Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Maskinen fryser i spill og windows -250kr i dusør!

Anbefalte innlegg

Jeg har en maskin som jeg har tenkt å selge i slutten av denne uken, men maskinen lider av et par problemer som jeg om mulig ønsker å få rettet opp i før maskinen selges.

Jeg gir gladlig vekk 5% av fortjenesten av salget, det vil si 250,- kr, til den eller de som kommer med et eller flere tips som fører til at maskinen blir stabil.

Maskinen har følgende spesifikasjoner:

POV GeFORCE 7800 GT 256MB PCIe Retail

AMD Athlon 64 3700+ 2.2 Ghz BOXED

OCZ 2048MB Dual Channel Platinum Edition

DFI Lanparty UT NF4 Ultra-D hovedkort

MIST 500W, ATX 2.2, strømforsyning

Problemet:

Helt siden maskinen var ny har jeg slitt med problemer, og jeg har forsøkt å finne ut hva det var, men med begrenset suksess.

Jeg flashet biosen på hovedkortet til den daværende nyeste offisielle fra dfi.com for vel et år siden, noe som tilsynelatende gjorde maskinen et hakk mer stabil men uten å eliminere problemet helt.

Problemet er at maskinen plutselig fryser helt, slik at all aktivitet stopper opp og eneste løsning er å nappe ut strømkontakten.

Dette skjer uavhengig av hva maskinen brukes til, og til helt tilfeldige tidspunkt.

Noen ganger får jeg også en blåskjerm før maskinen automatisk starter på nytt.

I opptil flere tilfeller har maskinen låst seg totalt, og etter å ha nappet ut strømkontakten og startet maskinen på ny vil den ikke forbi POST. (Power-on self-test).

Maskinen er tilsynelatende slått på (Vifter går for fullt), men skjermen er helt svart, og tre av fire røde leds på hovedkortet lyser (Husker ikke hva manualen sier om det, men tror det er minnet).

Når dette hender er det bare en ting som får maskinen opp å gå igjen, og det er å nappe ut den ene av de to rambrikkene (tilfeldig hvilken jeg velger så langt jeg kan huske), for deretter å reboote maskinen.

Jeg poster gjerne mer informasjon om maskinen eller hva jeg har gjort og ikke gjort i tiden etter jeg kjøpte den hvis det skulle være ønskelig.

Hvis noen har kunnskap eller erfaring som kanskje kan hjelpe meg i denne saken hadde jeg blitt glad for innspill. :thumbup:

Endret av fargoth
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bruk de orange ramslottene. Sett vdimm jumper i 3,3V mode hvis du ikke allerede har det.

if your board doesnt boot:

use the safe mode jumper

reset cmos

use memory slots 2 and 4 (orange)

use only one memory slot (2 - orange)

quickly switch the psu power button from on to off several times and try to power it on then

make sure your board is not shorted against the back of the case

try to pin down the problem by using other parts if possible

try other memory

set 3.3v rail feed to vdimm (5v doesnt work with 20 pin psus)

if your board is unstable:

try the latest bios

make sure you didnt set any of the various memory timings too tight (use setup defaults in case your not sure or dont know what the spd timings were)

if your using the 5v rail feed for vdimm increase vdimm, this will stabilize the vdimm output

make sure the board isnt shorted against the back of the case

make sure all your other hardware is working alright

check if you have the same problems at stock settings, set all bios settings to default

try to pin down the problem by using other parts if possible

DFI nf4 @ XS

Ellers mener jeg at om 3 lys ikke slukker, så er det cpu? Husker ikke helt, er veldig lenge siden jeg bladde i den manualen nå :)

Lenke til kommentar
Å prøve andre minnebrikker kunne være verdt et forsøk.
Dessverre har jeg for øyeblikket ikke tilgang til andre minnebrikker enn dem som står i maskinen, så jeg ønsker å diagnostisere disse ved hjelp av et program før jeg eventuelt skaffer meg noen andre som jeg kan teste.

Hvis ingen av tipsene som har kommet frem av denne tråden ser ut til å hjelpe vil jeg nok på sikt bli nødt til å skifte ut deler for å komme til bunns i problemet.

Hei...

Lillebror har akkurat samme problem, men det viste seg at den ene HDD var rett og slett "SPRENGT". Den blir bare verre, nå er det like før dn slutter å virke helt!

Jeg har hatt tre disker i maskinen totalt, og den ene av dem viste seg å være defekt da Windows begynte å skrike om at "forsinket skriving misslykkes" samt at filer ikke ble lesbare.

Dette trodde jeg var grunnen til problemene helt til jeg byttet disken ut med en ny, mens problemene fortsatt vedvarte.

Jeg har hatt Windows på forskjellige disker i maskinen uten at det gjorde saken noe bedre, så jeg tror i utgangspunktet ikke det er noe i veien med disken som står i maskinen nå (Maxtor DiamondMax 10 250 GB).

Bruk de orange ramslottene. Sett vdimm jumper i 3,3V mode hvis du ikke allerede har det. *Mye tekst og en url*
Takk for link og tips, leser og tester ut alt som kan være relevant.

Minnebrikkene står allerede i de orange ramslottene, bios settings er satt til default, og hovedkortet ser ut til å være riktig montert.

Dette med vdimm jumper i 3,3V mode, hvordan gjør jeg dette? Hvis mulig hadde jeg satt stor pris på en liten forklaring, da jeg ikke er helt kjent med hvordan jeg skal gå frem for å teste dette ut.

Kjør diagnose på harddisk og minne. Last ned og brenn ut Ultimate Boot CD, den inneholder mange fine programmer for testing, diagnose og reparering av komponenter.
Takker så mye, jeg går løs på dette med en gang og poster resultatene dersom det skulle vise seg å være noe.
Minne er mistenkelig. prøv en og en minnebrikke

Kjør Ultimate Boot cd for sjekk av minne, etc.

resett Cmos

Skjekk at spenningene til ram og slikt stemmer

skjekk alle kontakter

Har du plugget 6pin inn på skjermkortet?-VIKTIG

6pins kontakten er plugget i, har sammenlagt fire kontakter plugget i hovedkortet.

Hvordan kan jeg sjekke at spenningene til minnet stemmer? (Jeg har så og si ingen kompetanse som kan hjelpe meg på det området.)

Jeg har testet brikkene individuelt for en stund tilbake, og jeg mener å huske at jeg ikke fikk nevneverdige problemer da.

Jeg har dog ikke testet maskinen med bare en brikke over lengre tid, da problemene som jeg har med maskinen kommer helt tilfeldig.

Jeg har selv fundert på følgende, som kanskje kan være årsaken til problemene:

Kan problemet ligge i at minnet er for "raskt" for hovedkortet, og at det skaper problemer? (timings eller hva det kalles?)

Eller kanskje hovedkortet ikke liker minnet eller at en brikke er defekt?

Kan det være at siden brikkene kjører dual-channel så kan det skape problemer?

Leste også her om en som har lignende problemer med et kort i samme serie, der han blir anbefalt å flashe til en annen bios (704-2bta) som visstnok er modifisert an en fyr fra OCZ, slik at hovedkortet blir kompatibelt med et bredere utvalg av minne.

Vil denne biosen passe mitt kort?

her nevnes det at NVIDIA IDE driverne som fulgte med hovedkortet ikke var helt stabile, og førte til at maskinen fikk blåskjermer etter de ble brukt sammen med en sata disk.

Kanskje noe av det kan være aktuelt for min maskin?

Jeg skal uansett prøve ut en mengde forskjellige forslag nå de nærmeste timene, og forhåpentligvis finne roten til problemet.

Takk for all hjelp så langt, ser frem til å få høre synspunkter fra dere der ute med litt mer peiling og erfaring enn meng selv. ;)

Lenke til kommentar

siden du har et dfi kort så kan du kjøre den innebygde memtesten i bios.

er ganske enkelt. gå i bios, aktiver memtest (ligger under den delen der du overklokker om jeg ikke husker feil), reboot og la maskina starte memtesten.

det er vanligvis test nr 5 som avslører minnefeil raskest, bla deg fram til denne ved å bruke nummertastene, info om hva du skal trykke står lett forklart på skjermen. kjør så denne testen i noen timer eller til det begynner å komme fram feil.

dersom du får feil så er en eller begge brikkene kaputte, test så en og en.

sett alt på minne til auto og volten til ~2,8 på ram føre testen, for å redusere muligheten for å få feil pga feil innstillinger

ser noen foreslår å flytte på minnevolt jumperen, du bør ikke gjøre det med mindre den har blitt flytta på før. dersom du flytter denne så gir du hk mulighet for å mate mer volt på rammen, no som ikke er bra på de brikkene du har.

edit: kom på en ting til som det kan være. går ut i fra at du vet hva en hovedkort spacer er? det er de små metal skruene som du skrur i hovedkort plata, for så å skru hovedkortet fast i etterpå.

dersom det står slike spacere på plasser der det ikke er meningen at det skal være, så kan/vil det føre til kortslutning i hk og i mange tilfeller resultere i at hele shiten låser seg. det skal kun være spacere der det er skruehull i hovedkortet. i ditt tilfelle/vanligvis 9 stk, noen ganger bare 6 stk (som oftest mindre eller smalere hk's) ta å sjekk dette (gjerne selv om du tror ikke det er tilfellet, utrolig hva man tror er riktig men ikke er det alikevel ;))

Endret av Spirre
Lenke til kommentar

Kjører nå en memtest slik som Spirre anbefalte nå, og slik jeg tolker resultatet etter et par minutter virker det ikke særlig bra?

Legger ved et bilde av memtesten som nå pågår, og et bilde av en del av bios som jeg lurer på om det er der jeg eventuelt skal endre noe?

1dsc04048wy4.th.jpg

dsc04044va5.th.jpg

Edit: Jeg har brukt 10 spacere til mitt kort, et for hvert skruehull. (Se bildet)

img2522lr8.th.jpg

Endret av fargoth
Lenke til kommentar

Da har jeg nappet ut begge brikkene, og kjører memtest med den ene av dem nå.

Når jeg først nappet ut brikken fra den oransje slotten lengst unna cpuen, og lot brikken i den oransje slotten nærmest cpuen stå igjen nektet maskinen å boote, og den sto å summet med svart skjerm og tre lysende leds. (Noe som i følge manualen betyr "CPU detected").

Jeg satte deretter den andre brikken i den oransje slotten nærmest cpuen, da med samme resultat.

Deretter satte jeg en av brikkene i den oransje slotten lengst vekk fra cpuen, og da bootet maskinen som normalt.

Maskinen kjører memtest på den brikken nå, foreløpig uten feil.

Jeg oppdaterer posten når jeg har kjørt den andre brikken også.

Muffinman, eller noen andre som kanskje vet, er vdimm det samme som DRAM-valget jeg har på bildet jeg postet over?

EDIT: Det viser seg at maskinen nekter å boote når den andre brikken står alene i maskinen.

På hovedkortet veksler det tilsynelatende tilfeldig mellom to eller tre røde leds etter hvert som jeg prøver å starte maskinen på ny.

I følge manualen betyr tre røde leds "CPU Detected", mens to røde leds betyr "DRAM detected".

Dette tyder vel på at det er minnebrikken som ikke er helt som den skal?

Endret av fargoth
Lenke til kommentar

vdimm er hvor mye volt rammen din får via hk. det at maskina ikke booter med 1 brikke i den nederste ram porten er ikke unormalt, har hatt 2-3 sett med defekte brikker på mitt eget ultra d hk og har nok erfaring med akkurat det der.

det er nemlig vanlig at hovedkort ikke booter med bare en ram brikke dersom den står i en bestemt ram port, men funker strøkent i en annen.

men det ser ut som en eller begge brikkene dine er kaputte, du fikk ganske mange errors på kort tid. du kan sef sette opp vdimm til ca 2,8v, men tviler på det vil hjelpe.

vdimm er dram voltage controll. det er denne vi referer til når vi sier at du kan prøve å øke volten på rammen.

for ordens skyld, alt av ram innstillinger står på auto? kan jo være at en timings er for lav ellno

Lenke til kommentar

Ingen ting annet enn boot sequence i bios har vert endret på noen gang, så med mindre det er stilt inn spesifikke innstillinger for ram ved default skal det meste stå på auto.

(Jeg skal for ordens skyld sjekke når jeg er ferdig å skrive denne posten.)

Slik situasjonen er nå starter maskinen strøkent med den ene av de to brikkene, og memtest finner tilsynelatende ingen feil på denne. (Etter rundt en times testing).

Med den andre brikken i maskinen derimot (Uavhengig hvilken slot den står i) vil ikke maskinen boote om det var det siste på jord.

Med begge brikkene i maskinen (plassert i de to oransje minneslottene på hovedkortet) starter maskinen som oftest, men er da meget ustabil, og memtest genererer bare feil.

Lenke til kommentar
Å prøve andre minnebrikker kunne være verdt et forsøk.
Dessverre har jeg for øyeblikket ikke tilgang til andre minnebrikker enn dem som står i maskinen, så jeg ønsker å diagnostisere disse ved hjelp av et program før jeg eventuelt skaffer meg noen andre som jeg kan teste.

Hvis ingen av tipsene som har kommet frem av denne tråden ser ut til å hjelpe vil jeg nok på sikt bli nødt til å skifte ut deler for å komme til bunns i problemet.

Hei...

Lillebror har akkurat samme problem, men det viste seg at den ene HDD var rett og slett "SPRENGT". Den blir bare verre, nå er det like før dn slutter å virke helt!

Jeg har hatt tre disker i maskinen totalt, og den ene av dem viste seg å være defekt da Windows begynte å skrike om at "forsinket skriving misslykkes" samt at filer ikke ble lesbare.

Dette trodde jeg var grunnen til problemene helt til jeg byttet disken ut med en ny, mens problemene fortsatt vedvarte.

Jeg har hatt Windows på forskjellige disker i maskinen uten at det gjorde saken noe bedre, så jeg tror i utgangspunktet ikke det er noe i veien med disken som står i maskinen nå (Maxtor DiamondMax 10 250 GB).

Bruk de orange ramslottene. Sett vdimm jumper i 3,3V mode hvis du ikke allerede har det. *Mye tekst og en url*
Takk for link og tips, leser og tester ut alt som kan være relevant.

Minnebrikkene står allerede i de orange ramslottene, bios settings er satt til default, og hovedkortet ser ut til å være riktig montert.

Dette med vdimm jumper i 3,3V mode, hvordan gjør jeg dette? Hvis mulig hadde jeg satt stor pris på en liten forklaring, da jeg ikke er helt kjent med hvordan jeg skal gå frem for å teste dette ut.

Kjør diagnose på harddisk og minne. Last ned og brenn ut Ultimate Boot CD, den inneholder mange fine programmer for testing, diagnose og reparering av komponenter.
Takker så mye, jeg går løs på dette med en gang og poster resultatene dersom det skulle vise seg å være noe.
Minne er mistenkelig. prøv en og en minnebrikke

Kjør Ultimate Boot cd for sjekk av minne, etc.

resett Cmos

Skjekk at spenningene til ram og slikt stemmer

skjekk alle kontakter

Har du plugget 6pin inn på skjermkortet?-VIKTIG

6pins kontakten er plugget i, har sammenlagt fire kontakter plugget i hovedkortet.

Hvordan kan jeg sjekke at spenningene til minnet stemmer? (Jeg har så og si ingen kompetanse som kan hjelpe meg på det området.)

Jeg har testet brikkene individuelt for en stund tilbake, og jeg mener å huske at jeg ikke fikk nevneverdige problemer da.

Jeg har dog ikke testet maskinen med bare en brikke over lengre tid, da problemene som jeg har med maskinen kommer helt tilfeldig.

Jeg har selv fundert på følgende, som kanskje kan være årsaken til problemene:

Kan problemet ligge i at minnet er for "raskt" for hovedkortet, og at det skaper problemer? (timings eller hva det kalles?)

Eller kanskje hovedkortet ikke liker minnet eller at en brikke er defekt?

Kan det være at siden brikkene kjører dual-channel så kan det skape problemer?

Leste også her om en som har lignende problemer med et kort i samme serie, der han blir anbefalt å flashe til en annen bios (704-2bta) som visstnok er modifisert an en fyr fra OCZ, slik at hovedkortet blir kompatibelt med et bredere utvalg av minne.

Vil denne biosen passe mitt kort?

her nevnes det at NVIDIA IDE driverne som fulgte med hovedkortet ikke var helt stabile, og førte til at maskinen fikk blåskjermer etter de ble brukt sammen med en sata disk.

Kanskje noe av det kan være aktuelt for min maskin?

Jeg skal uansett prøve ut en mengde forskjellige forslag nå de nærmeste timene, og forhåpentligvis finne roten til problemet.

Takk for all hjelp så langt, ser frem til å få høre synspunkter fra dere der ute med litt mer peiling og erfaring enn meng selv. ;)

7884283[/snapback]

Lenke til kommentar
Hei. Prøv og tøm skjermkortet for støv (så den får nok luft så den ikke overoppheter seg)...
Skjermkortet har (de gangene maskinen viser seg å være stabil i en stund) en idle temperatur på litt over 40 grader, og litt over 60 med full load.

Derfor tviler jeg på at dette er feilen, men jeg kan teste med et annet skjermkort for å eventuelt utelukke det som en mulig årsak.

Vil det ikke være sannsynelig at det er den ene rambrikken som er defekt, ettersom maskinen henger seg når det er den som kjører alene?

Burde jeg fortsette med feilsøkingen etter de råd som er gitt her i tråden til nå, eller burde jeg sende en mail til netshop å få tilsendt et par nye brikker?

Edit:

DFI entusiaster har et meget godt forum du kan kikke i. Ikke sikker på det konkrete problemet.

DFI forum

Takk for link! Var innom det forumet med flere annledninger i begynnelsen av 2006 for å løse problemet mitt, men jeg ble ikke noe klokere på problemet desverre.

Lange jumperen heøt opp ei høyre hjørne her skal stå på 1-2 (til venstre).
Den står på default, alstå 1-2. Endret av fargoth
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...