Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Hvordan koble adsl til flere pc'er?

Anbefalte innlegg

Hey, en venn av meg har fått adsl. Og vi ønsker å dele denne linja til flere maskiner. Har et adsl modem og en switjs og nettverkskort på pc'ene.

Hvordan skal jeg sette opp dette?

skal jeg kjøre en tp fra modemet til switjsen og så tp fra switjsen til de pc'ene og sette på noen addr?

Og vet noen forresten hva skal innstillinger det er?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har adsl fra nextgentel. Jeg bruker en vanlig nettverksledning fra modemet til switchen og vanlige nettverksledninger fra switchen til pcene. Det funka med en gang uten noen innstillinger.

Men hvis du har telenor må du ha router eller dele internetten gjennom en pc (to nettverkskort)

Lenke til kommentar

Jeg har koblet det fra modemet inn i huben, og derfra ut til alle pc-ene.

Blant annet en proxyserver som deler nettet.

Du kan bruke forskjellige programmer til å dele med, blant annet Windows sin innebygde NAT, eller WinProxy, men jeg anbefaler deg å holde deg unna slike tredje-parts programmer.

Du kan også bruke Internet Connection Sharing (heretter kalt ICS) på en av pcene, men da må jo seff den med ICS, som den med NAT stå på hele tiden.

Alt dette funker hos meg med Telenor ADSL.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-12-02 19:09, skrev Divxdude:

Hey, en venn av meg har fått adsl. Og vi ønsker å dele denne linja til flere maskiner. Har et adsl modem og en switjs og nettverkskort på pc'ene.

Hvordan skal jeg sette opp dette?

skal jeg kjøre en tp fra modemet til switjsen og så tp fra switjsen til de pc'ene og sette på noen addr?

Og vet noen forresten hva skal innstillinger det er?

STFW etter "dele ADSL" Spørsmålet må ha blitt stilt 732*10^19 ganger nå.

http://forum.hardware.no/search.php

http://www.google.com

http://groups.google.com

Lenke til kommentar

Ja, 3Com er et veldig bra merke, men jeg har aldri prøvd det, så jeg er ikke rette personen å spørre.

Du trenger ikke to nettverkskort i en pc, men det skader ikke å bruke det.

Særlig hvis det er sikkerhetsmessige årsaker ut å går, men forstod jeg det slikt at det var privat?

Lenke til kommentar

NAT er "Network Adress Translation" og det er den tjenesten i en proxy-server som "oversetter" interne IP-adresser til ekstern.

Jeg har bare innstallert det en gang, og husker ikke så mye av prosessen, men du trenger Win 2000 server family. Der følger det med.

ICS vet jeg dessverre ingenting om. Bortsett fra at du ikke kan gjøre NOEN innstillinger selv. Tror kanskje det er det letteste. Men alle interne IP-adresser må være 192.168.0.x

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...