NorthWest Skrevet 5. februar 2007 Del Skrevet 5. februar 2007 Heisann. Har nettopp kjøpt et pent brukt Nikon 50mm 1,8 AF objektiv. Har sjekket litt rundt på priser for dette objektivet, og også anbefalinger gitt blant annet på dette forum. Dette objektivet er noen år gammelt og har ikke benevnelsen AF-D som de jeg finner til salgs nye. Hva betyr D-en og er det noen vesentlig forskjell på objektiver med eller uten D ?? Lenke til kommentar
ttd Skrevet 5. februar 2007 Del Skrevet 5. februar 2007 Since then, we've had several variations of autofocus lenses: D-type (1992) adds distance information to the data supplied by the lens to the camera, AF-I, AF-S add in-lens focusing motors, and G-type removes the aperture ring (but is otherwise identical to D-type).D eller ikke har liten eller ingen betydning i praksis. Lenke til kommentar
silverhalide Skrevet 5. februar 2007 Del Skrevet 5. februar 2007 Har ikke nødvendigvis allverdens praktisk betydning, og sannsynligvis ikke om du ikke alt vet svaret. D-betegnelsen har med hvordan avstandsinformasjon sendes til kamerahuset. Ble også utviklet for bedre kalkulering av TTL blitsbruk. 3DMatrix lysmåling er også et nøkkelord. Jeg har brukt både AF og AF-D (riktignok av f1.4) varianten og opplevde ingen store forskjeller. Orginalutgaven kjennes mer solid, men litt unødig slark i fokusring (som var vanlig på disse AFmodellene, og kjennes forferdelig ut om du har brukt en MF variant). D-typen har i mine øyne litt mer keitete blenderlås. Optisk er det vel få, om noen forskjeller. Jeg vil tippe det burde ha kostet deg ca 5-600 kr for en strøken variant (maks). Her kan du lese mer om de opprinnelige AF modellene: Nikon 50mm AF f1.4 & f1.8 ..og AF-D modellene: Nikon 50mm AF-D f1.4 & f1.8 Lenke til kommentar
NorthWest Skrevet 7. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 7. februar 2007 Ikke dårlig tippet Svein Gunnar (litt mer med helt nytt Hoya UV-filter) Takker for svar, og ikke minst for henvisninger. Tips om slike websider er gull verdt!! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå