mikke07 Skrevet 5. februar 2007 Del Skrevet 5. februar 2007 Hei, Har problemer med en Toyota Celica 2.0 GTi (ST182). F.eks hvis jeg kjører konstant i 80 km/t (4 gir) på en flat strekke, og jeg gir mer gass skjer det ikke noe før 'enconomy' lampa lyser rødt og så rykker det til litt, så kommer'n seg og alt er som vanlig. Akkuratt om han plutselig skjønner at han har 50 HK til å gå på når jeg gir litt mer gass.... Har byttet tennplugger og ledningssettet. Noen som har noen forslag til hva dette skyldes? Lenke til kommentar
SilentNET Skrevet 5. februar 2007 Del Skrevet 5. februar 2007 Hvordan oppfører turtallet seg når du gir på fra 80 og oppover i fjerde gir som du sier her? Går ikke turtallet oppover heller? Før det da "løsner"? Skjer det absolutt ingenting før det løsner? Verken lyd, turtall eller hastighet? Før det plutselig lyser av economy lampa og hastighet/turtall/lyd endrer seg? Kilometerstand? Byttet olje? Hva med gasspjeld, LMM etc? Byttet/undersøkt? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132 Skrevet 5. februar 2007 Del Skrevet 5. februar 2007 Prøv kondensfjener eller sjekk etter falskluft. Kan også være luftmengdemåler eller gass-spjeldpotensiometeret som har tatt kvelden, dette finner du ut av med diagnose test. Det kan du avlese ved hjelp av motor lampen. si ifra så skal jeg legge ut framgangs måte for å avlese evt. feilkoder. Lenke til kommentar
mikke07 Skrevet 6. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 6. februar 2007 Hvordan oppfører turtallet seg når du gir på fra 80 og oppover i fjerde gir som du sier her? Går ikke turtallet oppover heller? Før det da "løsner"? Skjer det absolutt ingenting før det løsner? Verken lyd, turtall eller hastighet? Før det plutselig lyser av economy lampa og hastighet/turtall/lyd endrer seg? Kilometerstand? Byttet olje? Hva med gasspjeld, LMM etc? Byttet/undersøkt? 7876646[/snapback] Hører ikke noe spesielt fra motoren, turtallet endrer seg ikke og det høres ikke ut som får for mye bensin (blir kvælt). Det skjer absolutt ingenting fra når jeg gir gass til den rykker til, bortsett fra at economy lampa lyser. Km stand er ca 280km, byttet olje for ikke så veldig lenge siden (ca 3000km). Og hva er gasspjell? LMM? Bil har jeg ikke greie på Har ett "grafisk" eksempel på hva som skjer. (Hvis noen skjønner den da) NORMALT (4. gir) ================ R P M 6.....................**. 5...................**... 4................**...... 3............**.......... 2.......**............... 1...**................... 0 1 2 3 4 5 6 7 8 9 GASS PEDAL TRYKK MIN CELICA (4. gir) ================ R P M 6.......................** 5......................** 4.....................**. 3...................**... 2.......*******...... 1...**................... 0 1 2 3 4 5 6 7 8 9 GASS PEDAL TRYKK Kan jo være at noen skjønte hva jeg prøvde å illustrere her..? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132 Skrevet 6. februar 2007 Del Skrevet 6. februar 2007 LMM er luftmengdemåler/luftmassemåler, gass spjeldet er det som bestemmer hvor mye luft/bensinblanding som motoren skal dra inn, det er koblet til gass pedalen, på spjeldet sitter en føler som forteller styringen hvor mye gass du gir. Lenke til kommentar
satanjapan Skrevet 6. februar 2007 Del Skrevet 6. februar 2007 du kan prøve å rense luftmenge måleren med sånn rense greie på boks eller bremserengjøring. Kan også sjekke at luftfilteret ikke har blitt nesten tett. gjelder dette kun i 4 gir? går bilen bra i feks 2 gir hvis du gir på? Lenke til kommentar
Rebel-Rider Skrevet 6. februar 2007 Del Skrevet 6. februar 2007 (endret) Å bruke kondensfjærner i en innsprøytningsmotor er så absolutt ikke å anbefale, vannet aldri komme seg gjennom motoren. Det vil bli liggende i tilføringssystemet for drivstoffet, og kan dermed skape irr i bensintilførselen til motoren. Skal du bli kvitt vannet i bensintanken så må tanken tappes ned og fylles på nytt med "fersk" bensin. 3S-GE motoren er utstyrt med et selvdiagnosesystem, selv om det skjelden/aldri finner vakkelfeil så vil en konstant feil uløse en feilkode i ECU som kan leses ut ved å kortslutte E1 og TE1 på diagnosekontakten i motorrommet ved hjelp av en binders eller en tynn ledningstump. Motorlampa begynner da og blinke, dette leses av som en morsekode, feks --___------ er feilkode 26 som du da kan gå i en tabel for å finne ut betydningen av. ___ er et mellomrom på 1.5sek for å skille 1 og 2 siffer i feilkode. Er det flere feilkoder så oppstår det et mellomrom på 4,5 sek for å skille disse feks -___-_______-___--- som da blir feilkode 11 og 13. Endret 6. februar 2007 av Rebel-Rider Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå