Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

1985 Merchedes 230E Starter ikke når det er kaldt

Anbefalte innlegg

Hei! Kjøpte meg en ny gammal merche på fredagen til 15.000 og den går som ei kule! Hadde den på eu-kontroll idag med null feil :w00t: Så sålangt virker det som et veldig godt kjøp! Bilen har gådd 258.000 km. Eneste problemet er at når det kryper mot minus på gradestokken er den helt sinnsykt treig å få starta.... hoster å spøtter litt åsså etter en 4-5 minutter med filing og hosting kommer den.... å da er det ingen ulyder :dontgetit: Stopper jeg den og motoren fremdeles er høvelig varm starter den på første drag. Det samme skjer når jeg har hatt på motorvarmer'n i en times tid på morran. Null problem å starte opp. Da er det store spørsmålet... hva er feil? Å er det dyrt å få fixa? Kan også nevne at den har rimelig høyt turtall på tomgang når den er varm... 1000 omdreininger ca. Kan slenge med at det er automatgir...

Er dette bare en bagatell eller er det kritisk i form av at hele bilen blir å ry i stavene om et par dager?? Vært fint om noen hadde litt tips til hva jeg skal si på et verksted.... de jeg har snakka med her i Kongsvinger hvor jeg bor var ikke særlig interesserte i å hjelpe meg for å si det sånn. :nei: ...

Endret av AudiPowha
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kan tenke meg at batteriet kan være dorlig eller at startmotoren er slitt og trengs restorering eller bytte.

7876370[/snapback]

Batteriet er flunkende nytt og bilen starter jo fint når den er varm.... tenkte mer i form av at det kan være automatchocken som henger litt?! Noen med lang erfaring fra merchedes som veit eller??

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Har byttet noen tempraturfølere på 190E der dem hadde samme problem. Ikke den til viseren men den til styringen. Er det en 123 eller 124?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Javisst, mener denne føleren står i innsugsmanifolden, prøv å sette sammen ledningene eller skulle en av dem til jord før du starter den neste gang når den e kald for å sjekke. ellers er det vanskelig å feilsøke på disse da mye styrest av millioner av forsjellige bensintrykk

Endret av Slettet+5132
Lenke til kommentar
Motorstyringen får ikke strøm.Da får du akkurat det problemet.Som regel er det bare sikringen,men av og til er releet defekt.Ligger ved batteriet.

7878685[/snapback]

Er dette et rele jeg kan bytte selv? Sånn dra ut gammelt sett inn nytt opplegg?

Lenke til kommentar

Sitter med det releet som har en 10 amp sikring på toppen i handa nå... det var ganske eiret grønt og får vel forsøke å bytte dette... men har snakket med endel mekanikere nå og noen sier dette releet styrer bensinpumpa og har ingenting med kaldstarten å gjøre?! Blir ganske forvirra nå jeg :ermm: Hva er det store svarte releet som sitter på venstre siden av dette "tomgangsreleet" da??

Endret av AudiPowha
Lenke til kommentar
Sitter med det releet som har en 10 amp sikring på toppen i handa nå... det var ganske eiret grønt og får vel forsøke å bytte dette... men har snakket med endel mekanikere nå og noen sier dette releet styrer bensinpumpa og har ingenting med kaldstarten å gjøre?! Blir ganske forvirra nå jeg  :ermm:  Hva er det store svarte releet som sitter på venstre siden av dette "tomgangsreleet" da??

7885790[/snapback]

Det releet styrer strømmen til motorstyringen.Uten det releet virker ikke tilskuddsbensin ved kaldstart og tilskudd ved belastning.tomgangsregulatoren står i en fast stilling som vil gi et turtall på ca 1100 omd ved varm motor.

Lenke til kommentar

Aaahhh... det gode gamle overspenningsreleet! :D

Hadde samme problem på min Mercedes. Skal ligge en tråd inne på forumet om dette problemet, så hvis du søker på "mercedes +startproblemer", så skal du finne den.

Der står også fremgangsmåten til å feilsøke på dette releet, slik at du vet om det trengs å byttes.

Edit: her er linken: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=539963&hl=

Endret av LiamH
Lenke til kommentar
Aaahhh... det gode gamle overspenningsreleet!  :D

Hadde samme problem på min Mercedes. Skal ligge en tråd inne på forumet om dette problemet, så hvis du søker på "mercedes +startproblemer", så skal du finne den.

Der står også fremgangsmåten til å feilsøke på dette releet, slik at du vet om det trengs å byttes.

Edit: her er linken: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=539963&hl=

7890163[/snapback]

Hei! Tok ut det releet igår jeg.... det var rimelig grønt og eiret... pussa og vaska det litt samt tok en q-tips og snurra litt nedi hullene der releet står.... satt det gamle på plass igjen og starta motoren når den var kald.... gjett hva som skjedde?? Den starta på første draget :dribble:

Men det er noe jeg lurer litt på.... nå som det er sabla glatt ute.... så er det jo kjekt med ABS.... men når jeg bremser opp låser hjulene seg som på en bil uten ABS.... altså ingen hogg hogg hogg lyd som biler med ABS lager...?! Trudde da at det var ABS på min bil?! Sto iallefall det i annonsen når jeg kjøpte den.... noen som har peil på det?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...