Gå til innhold

Støy i MIST 600W, bytte vifte?

Anbefalte innlegg

Hei.

Opplever mye støy i min MIST 600W strømforyner, og lurte på om det er noen her som har byttet vifta?

Vifta er vist en 32 dB Papst, og tenkte jeg skulle sette inn en ADDA 16 dB(hvis ikke denne blir FOR svak da?)

Det jeg lurer på da er om det er noen som har åpnet den og sett om det er 3 pins plugg eller er den loddet fast i kretskortet?

Problematisk å bytte vifta?

Går det ann å åpne den uten at man kan se at den er åpnet? Ta klistremerke forsiktig av osv.? Metode?

Mvh. Eirik FS

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
jeg har byttet vifta på en epsilon 700watt. gikk fint det. men tror det er umulig å få tatt av klistermerket uten att noen ser det er tatt av.

EDIT: om det blir for lite luft: tvilsomt..

7875995[/snapback]

Takk for svar, men var det 3 pins kontakt? Var ikke det i Q-Tek 300W :p

Snakket med en i parralell klassen som fortalte at han hadde tatt av og tatt vare på klistremerker på denger den vannblokker, så tror det vil gå ann på MIST 600W. Bare være veldig forsiktig og bruke bra nok verktøy(skalpell elns?)

Hvor mange dB hadde org. vifta og hvor mange hadde den du satte inn?

Lenke til kommentar

så en gang at silentpcreview gjorde en flow test på psu og det skulle veldig lite luft til for og holde stabil load.

leste også at trixet med mist 600 var og spre load jevnt over alle rails, feilen mange gjorde var at siden det var modulere kabler brukte de så få som mulig. derfor ble det mye belasting på litt av psu og vifta gikk som F

skrudde sund min hiper psu for litt siden, den hadde et veldig seigt og elastisk klistermerke. var umulig og ta den sund uten at det klistermerke gikk.

kan jo være at mist bruker 3pins kontakt i psu så da kan du jo viteregulere den som står i også

Lenke til kommentar
så en gang at silentpcreview gjorde en flow test på psu og det skulle veldig lite luft til for og holde stabil load.

leste også at trixet med mist 600 var og spre load jevnt over alle rails, feilen mange gjorde var at siden det var modulere kabler brukte de så få som mulig. derfor ble det mye belasting på litt av psu og vifta gikk som F

skrudde sund min hiper psu for litt siden, den hadde et veldig seigt og elastisk klistermerke. var umulig og ta den sund uten at det klistermerke gikk.

kan jo være at mist bruker 3pins kontakt i psu så da kan du jo viteregulere den som står i også

7876158[/snapback]

Nå har ikke jeg så mye greier i pcen min da.

Viftestyring, 1. 4 pins kabel

Hovedkort, P4 <-----------------------< DELT

Hovedkort, og ATX##########|

Hdd, 1 sata kabel########## |

DVD, 1 sata kabel ##########|

PCIe, 1 pcie kabel <------------------< DELT

Altså, jeg har 4 kabler som er koblet til 6 koblingspunkter.(Eneste som bruker mer enn 1 pr kabel er P4/PCIe)

Endret av Eirik_FS
Lenke til kommentar
da er det ikke skjev belastning som er problemet. :)

du må prøve, tror barberblad er bedre for og fjærne klistermerket med. skalpell er endel tykkere

7876278[/snapback]

Ja, men jeg leste i prisguiden at det var en som åpnet den opp og koblet vifta til viftestyring, men han nevnte ikke om det var 3 pin kontakt på den eller om han loddet det på..

Vil helst bare sette inn en ADDA 16 dB og koble den til en 3 pins kontakt inne i strømforsyningen, slippe å borre hull osv.

Lenke til kommentar
jeg har byttet vifta på en epsilon 700watt. gikk fint det. men tror det er umulig å få tatt av klistermerket uten att noen ser det er tatt av.

7875995[/snapback]

Snakket med en i parralell klassen som fortalte at han hadde tatt av og tatt vare på klistremerker på denger den vannblokker, så tror det vil gå ann på MIST 600W. Bare være veldig forsiktig og bruke bra nok verktøy(skalpell elns?)

7876151[/snapback]

nei det var 2 pinskontakt. jeg bare kobla den nye til hovedkortet. veit ikke desibel, men tror det var ca. 1600rpm på orginalvifta og den vifta jeg kjører nå går på bare 500rpm. (viftestyring)

Lenke til kommentar

7875995[/snapback]

7876151[/snapback]

nei det var 2 pinskontakt. jeg bare kobla den nye til hovedkortet. veit ikke desibel, men tror det var ca. 1600rpm på orginalvifta og den vifta jeg kjører nå går på bare 500rpm. (viftestyring)

7876491[/snapback]

2 pin? Sikker på at det ikke var 3 pin kontakt med 2 ledere/ledninger? Har ikke sett, hørt eller lest om 2 pin før.

Men, vil gjerne høre fra noen som faktisk har åpnet opp en Mist 600W og sett hvordan det ser ut der..?? Var jo en i prisguiden som hadde gjort det :ermm:

Lenke til kommentar
er ikke det han fredblic noen poster over....

7878426[/snapback]

Eg åpna min tidlegare Mist 600w for eit par månader sidan, fordi eg var også forbanna på det høge støynivået.

Men ledningane frå vifta var desverre lodda på plass, så eg gav f.

Solgte heller Mist'en og kjøpte meg ein Enermax Liberty 620w istaden. Den er svært mykje betre.

Så moralen er:

Mist er søppel, berre juks og bedrag!

Lenke til kommentar
er ikke det han fredblic noen poster over....

7878426[/snapback]

Eg åpna min tidlegare Mist 600w for eit par månader sidan, fordi eg var også forbanna på det høge støynivået.

Men ledningane frå vifta var desverre lodda på plass, så eg gav f.

Solgte heller Mist'en og kjøpte meg ein Enermax Liberty 620w istaden. Den er svært mykje betre.

Så moralen er:

Mist er søppel, berre juks og bedrag!

7878921[/snapback]

Synd å høre! :no:

Vel, jeg får vel bare leve med det da.. Har ikke noe penger til å oppgradere uansett :(

Lenke til kommentar
Tror jammen jeg benytter meg av 14 dagers angrefrist jeg ass!

Størmforsyning med 600W og støynivå under 20 dB og til ca 1000 kr?

EDIT: Hva med denne?

7879154[/snapback]

Det gjer du lurt i :D

Du har jo eit ganske kraftig system, ser eg.. Så du treng ein kraftplugg av ein PSU!

I tillegg så kjem du nok til å utvide/oppgradere seinare, så då er det kjekt å ha nok krefter...

Ville holdt meg borte frå Thermaltake også, dei er heller ikkje akkurat så støysvake.

Hvis eg skal få anbefale nokre PSU'ar, så ville denne, denne og denne passe rigg'en din bra :yes:

Håpar dette har vore til god hjelp!

Endret av Eplekongen
Lenke til kommentar

Denne 600W+ er stille, men rimeligste pris er 1149,-

Corsair HX620W

https://prisguiden.no/product.php?productId=48089

http://www.corsairmemory.com/corsair/HX_power_supply.html

http://www.silentpcreview.com/article699-page1.html

--

Du har ikke noe som blåser varm luft rett i PSU? Det kan føre til at viftekontrolleren i PSU blir forvirret, og setter opp farta.

Endret av FBEN
Lenke til kommentar
Tror jammen jeg benytter meg av 14 dagers angrefrist jeg ass!

Størmforsyning med 600W og støynivå under 20 dB og til ca 1000 kr?

EDIT: Hva med denne?

7879154[/snapback]

Det gjer du lurt i :D

Du har jo eit ganske kraftig system, ser eg.. Så du treng ein kraftplugg av ein PSU!

I tillegg så kjem du nok til å utvide/oppgradere seinare, så då er det kjekt å ha nok krefter...

Ville holdt meg borte frå Thermaltake også, dei er heller ikkje akkurat så støysvake.

Hvis eg skal få anbefale nokre PSU'ar, så ville denne, denne og denne passe rigg'en din bra :yes:

Håpar dette har vore til god hjelp!

7881257[/snapback]

Hei. Takk for svar. Men den Thermaltake 750W'ern får god kritikk i flere tester på nettet, og den er oppgitt til å ha 16 dB. Så den virker som en rimelig strømforyner med god kraft og lite støy.

Dessuten var de PSU'ene du siktet til LITT over 1000 kr.

Denne 600W+ er stille, men rimeligste pris er 1149,-

Corsair HX620W

https://prisguiden.no/product.php?productId=48089

http://www.corsairmemory.com/corsair/HX_power_supply.html

http://www.silentpcreview.com/article699-page1.html

--

Du har ikke noe som blåser varm luft rett i PSU? Det kan føre til at viftekontrolleren i PSU blir forvirret, og setter opp farta.

7881445[/snapback]

Den er klart et godt alternativ. Hvis jeg ikke går for TT 750W.

Nei. Har ingen vifter som blåser direkte på PSU.

Lenke til kommentar

Mulig Thermaltake har blitt stillere nå.Hadde en 480w Thermaltake,som var meget stillegående ifølge produsenten.Det var det verste pukkverket jeg noen gang har hørt :thumbdown: Rett og slett fryktelig leven.

Hvis du kjøper F/S 700w,som er ei meget bra forsyning,råder jeg deg til å sette inn en Papst 19db.Har gjort det selv,og den er lydløs.Den har to pins kontakt på psu,og det er enkelt å nappe ut ledningene fra tre pinnen til Papstvifta og sette inn i to pinnen til psuen.Ingen lodding altså.Du kutter bare ut den hvite (tror jeg det var) ledningen på vifta,og bruker rød og blå.Den hvite er vel til rpm måling.

Lenke til kommentar

Det står på Thermaltake sine hjemmesider at "Thermaltake Toughpower" er 16db ved 1300rpm men maksimalt er 2300rpm.

så jeg tviler på at den er så fryktelig stille som dem skal ha de til. :hmm:

har selv Be-Quiet 750W, vifta på den ligger på rundt 1800rpm å det bråker noe jævlig :cry:

Har i tillegg hatt både "Mist 600W" og "Hiper R 580W" samme der også, bråker like mye :mad:

alternativet er denne :)

http://www.performance-pcs.com/catalog/ind...index&cPath=319

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...