John Keats Skrevet 5. februar 2007 Del Skrevet 5. februar 2007 Har for tiden windows installert men tenkte å legge inn Ubuntu samtidig. Hørte fra en venn av meg at det var smartest å legge det på en annen disk om jeg skal ha dualboot. Men vil de bli noen spesielle problemer med dette, eller vil det komme bootoptions av seg selv? Lenke til kommentar
magio Skrevet 5. februar 2007 Del Skrevet 5. februar 2007 Har ubuntu og vista på min bærbare på samme disk, null problemer, bare husk å legge inn windows først da den kan det med å fjerne ubuntu fra boot Lenke til kommentar
John Keats Skrevet 5. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 5. februar 2007 Hehe ja har allerede windows installert så det skulle ikke bli noe problem Lenke til kommentar
olefiver Skrevet 5. februar 2007 Del Skrevet 5. februar 2007 Har for tiden windows installert men tenkte å legge inn Ubuntu samtidig. Hørte fra en venn av meg at det var smartest å legge det på en annen disk om jeg skal ha dualboot. Men vil de bli noen spesielle problemer med dette, eller vil det komme bootoptions av seg selv? 7875734[/snapback] Det er hipp-som-happ (i min erfaring) å ha Windows og Ubuntu på samme disk som å ha Windows og Ubuntu på hver sin disk. Velg det som du syns passer deg best; det du er bekvem med. Ubuntu installerer en boot-loader (GRUB) som gjør at du kan velge mellom Ubuntu og Windows. En ting du kanskje bør være ops på er hvilken disk BIOS prøver å boote fra først i forhold til hvilken disk boot-loader er installert på. Men det er enkelt å fikse dersom problemet skulle oppstå. Lenke til kommentar
Pantera Skrevet 7. mars 2007 Del Skrevet 7. mars 2007 En ting du kanskje bør være ops på er hvilken disk BIOS prøver å boote fra først i forhold til hvilken disk boot-loader er installert på. Men det er enkelt å fikse dersom problemet skulle oppstå. 7877397[/snapback] Kunne du presisert dette? Prøvde nemlig å installere Fedora 6 på "disk 2" (XP er på disk 1), men da den var ferdig, fant ikke maskina Fedora, og bootet automatisk XP. Fant noen tips på FC-forumet, der jeg kunne prøve å installere Grub på nytt, på disk 1, men da forsvant tydeligvis NTLDR....som jeg går ut ifra er bootloader'n til Windows. Så hvordan er det? Skal grub installeres på "XP-disken", eller "Linux-disken".....? Pantera Lenke til kommentar
olefiver Skrevet 7. mars 2007 Del Skrevet 7. mars 2007 GRUB bør installeres på den disken som BIOS booter først. Dette kan du stille på i BIOS. Så skal fint kunne installere GRUB på "linux-disken", sette opp i BIOS at "linux-disken" skal bootes først, og så sette opp GRUB med mulighet for å boote Windows. Eller du kan drite i å endre innstillinger i BIOS, installere GRUB på "XP-disken" og sette opp GRUB med mulighet for å boote Windows. Du trenger ikke windows sin bootloader når du bruker GRUB. Lenke til kommentar
Pantera Skrevet 7. mars 2007 Del Skrevet 7. mars 2007 Du trenger ikke windows sin bootloader når du bruker GRUB. 8100981[/snapback] Det virker jo litt merkelig....for da jeg fikk Grub til å "virke"...dvs, jeg fikk bootet opp Linux, så hadde jeg et valg nr 2 i Grub; Other...men der finnes det ingenting. Prøvde også å editere grub.conf, etter en oppskrift på fedora-forumet, og fikk da opp "Windows XP" i Grub...men da får jeg melding om at NTLDR ikke finnes.... Pantera Lenke til kommentar
olefiver Skrevet 7. mars 2007 Del Skrevet 7. mars 2007 Hmm, jeg har aldri støtt på det, men så har jeg alltid installert Windows og linux på samme disk da... Kan være jeg driter meg ut nå, i så fall beklager jeg. Jeg tipper problemet kommer av at du har fått slettet NTLDR og installert GRUB på en annen disk. Så GRUB finner ikke oppstartsinfo for Windows fordi det gikk med da NTLDR forsvant. Hvilken disk ligger GRUB på nå og har du forsøk å reparere NTLDR? Burde være flere oppskrifter på nettet for rep. av NTLDR. Lenke til kommentar
Pantera Skrevet 7. mars 2007 Del Skrevet 7. mars 2007 (endret) Det kom aldri noen valg for hvor jeg skulle installere Grub...jeg bare lagde en partisjon på disk 2, så jeg veit ikke hvor Grub ble liggende. Men da jeg restartet maskina, fikk jeg ingen boot-valg, dvs, den gikk rett til XP. Så jeg kikka litt på forumet til Fedora, og prøvde følgende: -satte inn disk 1, og rebootet -valgte F5 i menyen, og skrev linux rescue -kjørte deretter chroot /mnt/sysimage og fdisk -l, for å få listet opp partisjonene Disk 1 består av sda1 (Win XP boot), sda2, sda3, sda4, mens Disk 2 har sdb1, sdb2, sdb3 (boot - der jeg installerte Linux), sdb4 -Kjørte så grub-install --recheck /dev/sda1 for å installere Grub på "Windows-disken" Da denne var ferdig fikk jeg bare startet opp Fedora. Under boot-menyen, står den kun 2 valg; Fedora og other. Trykker jeg på other, kommer den bare tilbake til menyen igjen. Pantera Endret 7. mars 2007 av Pantera Lenke til kommentar
kommers Skrevet 7. mars 2007 Del Skrevet 7. mars 2007 Pantera: Det ser ut til at du rett og slett bare mangler oppføring av Windows XP i boot-menyen til GRUB. Det skal være enkelt å legge til: Fyr opp FC6, finn GRUB sin menu.lst-fil som inneholder boot-menyen (ca /boot/grub/menu.lst eller noe sånt), rediger den som root, og legg til nederst i fila (du ser de andre menyoppføringene der, og også den tomme "skillestreken" med "Other", legg til under dette igjen): title Windows XP rootnoverify (hd0,0) makeactive chainloader +1 Deretter lagre fila og reboot til din forhåpentligvis utvidede boot-meny. ("rootnoverify (hd0,0)" betyr at den prøver å boote "/dev/sda1" (GRUB teller fra 0)). Smeagoldfish: Du får si ifra om du støter på noen problemer. Lenke til kommentar
Pantera Skrevet 7. mars 2007 Del Skrevet 7. mars 2007 Pantera: Det ser ut til at du rett og slett bare mangler oppføring av Windows XP i boot-menyen til GRUB. Det skal være enkelt å legge til:Fyr opp FC6, finn GRUB sin menu.lst-fil som inneholder boot-menyen (ca /boot/grub/menu.lst eller noe sånt), rediger den som root, og legg til nederst i fila (du ser de andre menyoppføringene der, og også den tomme "skillestreken" med "Other", legg til under dette igjen): title Windows XP rootnoverify (hd0,0) makeactive chainloader +1 Deretter lagre fila og reboot til din forhåpentligvis utvidede boot-meny. ("rootnoverify (hd0,0)" betyr at den prøver å boote "/dev/sda1" (GRUB teller fra 0)). Smeagoldfish: Du får si ifra om du støter på noen problemer. 8102649[/snapback] Prøvde dette, men maskina klager fortsatt på manglende NTLDR. Prøvde å kjøre en repair, med XP cd, og fixmbr fra cmdpromt, men samme resultat. Men med den forskjellen at nå starter ikke Grub. Nå skjønner jeg absolutt ingenting...det virker som om Grub ødelegger et eller annet i NTLDR, som ikke kan fikses. Men når jeg kjører XP install, og kommer til partisjonsprogrammet, så står begge diskene som hd 0 id 0..... Pantera Lenke til kommentar
Pantera Skrevet 7. mars 2007 Del Skrevet 7. mars 2007 Vel, da løste jeg problemet for min del ihvertfall....hadde ikke noe med grub eller NTLDR å gjøre i det hele tatt. Viste seg at det var partisjonsvalg helt i begynnelsen av installasjonen som jeg gjorde feil. Kjørte en egendefinert nå, og fikk til og med installasjonsvalg for Grub....og nå funker det å boote med både XP og FC6. Pantera Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå