Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Maskinen starter ikke

Anbefalte innlegg

Jeg er ferdig med bygging av PCen, men den starter ikke opp. Jeg har testet strømforsyningen med "binders-trikset", og den fungerer helt fint, men så snart jeg kobler ATX-kontakten til hovedkortet, er alt helt dødt. Jeg har også testet med det meste frakoblet hovedkortet, slik at kun minne og CPU er tilkoblet, men strømforsyningen starter ikke opp så lenge den er tilkoblet hovedkortet. Kan det være hovedkortet som er problemet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvilket hovedkort osv har du? Om du har et nyere hovedkort må du ha en 8-pins strømkontakt i tillegg til den 20/24-pins'n.

7875522[/snapback]

Hovedkortet er et EPoX EP-5LDA+ GLi, I945P, Socket-775. Jeg har selvfølgelig koblet til 12V kontakten i tillegg. Hvis jeg ikke husker feil, så er det en 4-pin 12V kontakt på hovedkortet. Kabelen fra strømforsyningen har begge alternativene. (4-pin og 8-pin). Jeg har dobbeltsjekket at alt skal være tilkoblet rett, men det er godt mulig jeg kan ha oversett noe vesentlig, men jeg klarer ikke å se at det skal være noe spesielt. Det er ikke noen løse ledninger (med unntak av et par ekstra SATA o.l. fra strømforsyningen).

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Det høres ut som om du har "bommet" litt på montering av ledninger til "System Panel Header".

Det vil si de ledningene i kabinettet som er merket med "Pwr sw", "Reset", "P-Led", "IDE-Led"..osv.

Du kan like enkelt "jump-starte" PSU/systen ved å stikke en skrutrekker bort i de to pinnene som "Pwr sw" skal kobles til.

Les manualen til ditt hk (print det ut) og gjør ett forsøk.

(Dette er "vanlig prosedyre" for de av oss som rett som det er kjører systemet på en trefjøl/pappeske). :D

Lenke til kommentar

En kamerat hadde samme problemet, men liten sjangs for at du har gjort samme tabben... :blush:

Du kan skjekke at du ikke kortslutter hovedkortet med kabinettet, ergo; at du har skrudd på disse små knottene som skal være i kabinettet slik at hovedkortet ligger ca en halv cm over og skrudd i disse..

Ellers ville jeg prøvd å ta ut minnet (ram) og satt i en som du vet virker i fra før..

Sviver noen vifter eller er alt helt dødt? Det kan også være CPU som er deffekt.. hdd, skjermkort, usb, skulle ikke ha noe effekt:)

Lenke til kommentar

OK, takker for tips. Jeg skal sjekke at hovedkortet ikke er i kontakt med kabinettet på noe som helst måte når jeg kommer hjem. Jeg prøvde å starte med å trykke inn den lille "pwr on" knappen på selve hovedkortet, så tviler på det er det. Men det kan hende jeg i farten har glemt å skru hovedkortet skikkelig fast, så jeg prøver først det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...