Gå til innhold

Intel integrerer minnekontroller

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hmm, dette hørtes ut som en god nyhet inntil jeg leste strømforbruket. 12 watt er jo alt for mye for små PCer. Intel sine egne ULV prosessorer bruker jo bare 5 watt så jeg skjønner ikke hva de har gjort her.

Min Samsung Q1P trekker mellom 8-12 watt totalt ved normalt bruk alt etter hvor mye den speed-step'er 1 GHz Pentium M ULV CPUen - og da er alt på også (skjerm/wireless etc). At denne brikken med minnekontroller integrert trekker fra 12 watt syntes jeg hørtes ille ut i så måte.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

12w for CPU, NB, SB.. integrert minnekontroller er vel ikke dårlig?

De ULV-utgavene på 5w skal jo "bare" ha strøm "til seg selv".. :)

Edit:

8-12w ved vanlig bruk på en Q1P.. Hvordan er dette målt? (Høres bra ut dersom det ikke er i "sleep-modus" da)..

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

Nei du misforstår - denne nye Intel CPUen med minnekontroller bruker jo allerede like mye som hele Samsung Q1P'en min gjør for å kjøre absolutt alt.

Mao egner ikke denne nye CPUen til, ja nettopp det den skulle være laget for, nemlig små bærbare enheter. Så jeg skjønner ikke hvor de vil med dette produktet egentlig...

Lenke til kommentar

det at prosessoren bl.a har 2xCAN tilkoblinger tyder jo på at prosessoren ikke bare er laget for bærbare enheter men også som en industriprosessor for styringer.

jobber en del med CANbus selv og kan absolutt se fordeler ved å ha alt integrert i en prosessor istedenfor å ha det spredd på mange komponenter som vi har i dag.

Lenke til kommentar
For meg virker det positivt at Intel lager minnekontroller m.m. inne i cpuen. Jeg er spent på når de vil gjøre tilsvarende med minnekontrollere i desktop-cpuene sine.

7877421[/snapback]

Det er jo ikke akkurat noe nytt at de integrerer minnekontrolleren. Det nye er at de er en x86 kompatibel CPU. Og dette var vel strengt tatt rimelig forventet siden Intel solgte Xscale for ikke lenge siden. De hadde nok ikke til hensikt å trekke seg ut av markedet. Ellers er jo dette en rimelig kraftig embeded CPU. Det er ikke mange av dem som drar opp til 22Watt og har dobbelkanals DDR2-800 minne.

Lenke til kommentar
Selve brikken måler 3,75 x 3,75 cm og skal produseres med 65 nm-teknologi.

Kilden sier:

Intel Tolapai is based on 1088-ball FCBGA package measured at 3.75cm x 3.75cm on 65nm process technology.

Det vil si det ikke er brikken "chip'en" som er 3,75 * 3,75mm, men innpakningen.

Lenke til kommentar
Nei du misforstår - denne nye Intel CPUen med minnekontroller bruker jo allerede like mye som hele Samsung Q1P'en min gjør for å kjøre absolutt alt.

Mao egner ikke denne nye CPUen til, ja nettopp det den skulle være laget for, nemlig små bærbare enheter. Så jeg skjønner ikke hvor de vil med dette produktet egentlig...

7875957[/snapback]

Kanskje de lanserer en ULV versjon senere :)

Mht desktop, så er jeg usikker på hvor mye vi faktisk ønsker skal integreres i brikkene, jo mer som blir integrert, jo mindre valgmuligheter har vi som kunder og jo dyrere blir det å oppgradere. Det ødelegger også for andre chipsett produsenter. Integrerer man f.eks NB, så har man i praksis inført monopol på denne. Det kan sikkert øke ytelse, gjøre totalsystemet billigere etc etc, men det er neppe bra for konkurransesituasjonen at man tar fra andre produsenter muligheten til å produsere disse komponentene.

Lenke til kommentar
Meget interresant, og de drar den ennå litt videre og integrerer hele chipsettet. :hmm:

7881463[/snapback]

Lengre? AMD har jo hatt brikkesettet, inkludert minnekontroller, disk-kontrollere, nettverk, grafikk osv integrert i de K7-baserte Geode-CPUene sine i lang tid allerede. Man kan heller si velkommen etter for intel. Mer konkurranse er bra for prisene på slike prosessorer :thumbup:

kindings: Jeg er enig i at det gir mindre konkurranse osv men nå er det bare et spørsmål om tid før dette skjer på bærbare PCer også og deretter på skrivebords-PCer, arbeidsstasjoner osv. Det er egentlig konkurransen som presser frem slike løsninger. Bedre ytelse, mindre plass, mindre effekt og lavere priser er drivkreftene. Dette er alle ting som er til fordel for forbrukere til tross for at antall konkurrenter reduseres. Får bare håpe at det fortsatt forblir mer enn 2 konkurrenter av SOC-løsninger i dette markedet.

Lenke til kommentar
kindings: Jeg er enig i at det gir mindre konkurranse osv men nå er det bare et spørsmål om tid før dette skjer på bærbare PCer også og deretter på skrivebords-PCer, arbeidsstasjoner osv. Det er egentlig konkurransen som presser frem slike løsninger. Bedre ytelse, mindre plass, mindre effekt og lavere priser er drivkreftene. Dette er alle ting som er til fordel for forbrukere til tross for at antall konkurrenter reduseres. Får bare håpe at det fortsatt forblir mer enn 2 konkurrenter av SOC-løsninger i dette markedet.

7882089[/snapback]

Joda, jeg er som sagt enig i at det er elementer i det som kommer oss forbrukere tilgode, men jeg tror kanskje dette blir litt som å pisse i buksa på en kald dag. Det føles kanskje bra med en gang, men kanskje ikke på sikt? Hva skjer når konkurrentene er eliminert, vil prisene fortsatt være lave, hvordan vet vi at ytelsen er bedre når vi ikke har noe å sammenlikne med og hvordan vet vi at prisene er lave dersom det ikke finnes flere som konkurrerer?

AMDs integrerte minnekontroller er jo ett eksempel på dette, mange mener dette gir AMD CPUer bedre ytelse. Problemet er at det ikke er noen å sammenlikne med og da vet man jo faktisk ikke om noen andre kunne laget en minnekontroller med bedre ytelse...

Lenke til kommentar
Meget interresant, og de drar den ennå litt videre og integrerer hele chipsettet. :hmm:

7881463[/snapback]

Lengre? AMD har jo hatt brikkesettet, inkludert minnekontroller, disk-kontrollere, nettverk, grafikk osv integrert i de K7-baserte Geode-CPUene sine i lang tid allerede. Man kan heller si velkommen etter for intel. Mer konkurranse er bra for prisene på slike prosessorer :thumbup:

7882089[/snapback]

Tror faktisk Intel har levert slike løsninger lengre enn AMD har gjort. Eneste nye er at det er en x86 kjerne.

Lenke til kommentar

Ja, intel har nok levert prosessorer (generelt) med integrerte brikkesett lengre enn AMD har, men altså så kortere enn AMD når det kommer til x86 prosessorer med integrerte brikkesett.

Theo: Joda, AMD Geode har integrert sørbro. ;)

post-3851-1170769728_thumb.jpg

Technical Specifications

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor

Primary Components

* The AMD Geode™ SC3200 processor is based on the AMD Geode™ GX1 processor’s integrated core which combines advanced CPU performance with MMX™ support, fully accelerated 2D graphics, a 64-bit synchronous DRAM (SDRAM) interface, and an internal PCI bus controller

* Low power consumption TFT display processor, with a hardware video accelerator for scaling, filtering, and color space conversion

* Core Logic module includes PC AT functionality, a Universal Serial Bus (USB) interface, video input port, ACPI 1.0 compliant power management, and an audio codec interface

* Super I/O block, including two serial ports, an infrared (IR) port, an ACCESS.bus™ interface, and a Real Time Clock (RTC)

The block diagram above shows the relationships between the functional blocks in the SC3200 processor.

Outstanding features

* 32-bit x86 processor running up to 266 MHz, with MMX instruction set support

* 64-bit SDRAM memory controller supporting up to 100 MHz operation

* 2D graphics accelerator

* Video processor with hardware accelerator supports scaling, filtering, and color space conversion (for video overlay)

* CCIR-656 video input port

* PCI bus controller

* Low Pin Count (LPC) bus controller

* IDE interface

* Three Open HCI 1.0 compliant USB ports

* AC97/AMC97 2.0 compliant audio controller

* Three RS232 serial port controllers, UART1, UART2 and UART3, including fast infrared functionality

* Two ACCESS.bus (ACB) interfaces

* ACPI 1.0 compliant power management

* Real Time Clock (RTC)

* Virtual System Architecture™ (VSA™) support

* 432-pin EBGA (Enhanced Ball Grid Array) package

o 40 mm x 40 mm

* 481-pin TEPBGA (Thermally Enhanced Ball Grid Array) package

o 40 mm x 40 mm

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...