glotón Skrevet 5. februar 2007 Del Skrevet 5. februar 2007 Jeg er nå den stolte eier av en Nokia 6233, men jeg har noen spørsmål angående lading. Etter å ha lest litt rundt på nettet har jeg funnet ut at hurtigladere ikke er tingen dersom man er ute etter maksimum batterikapasitet (noe jeg er ), men etter det jeg kan forstå så er laderen som fulgte med min Nokia nettopp en slik Nokia AC-4 Hurtiglader. Etter det Amobils batteriguide og Batteriuniversity sier så lader en slik hurtiglader bare 70% av batteriet: Some chargers claim to fast-charge a lithium-ion battery in one hour or less. Such a charger eliminates stage 2 and goes directly to 'ready' once the voltage threshold is reached at the end of stage 1. The charge level at this point is about 70%. The topping charge typically takes twice as long as the initial charge. En ting som er verdt å merke seg er at hurtigladere med en ladetid på rundt en time ikke er anbefalt å bruke hvis du vet at det er lenge til du får lade telefonen igjen. Telefonen vil nemlig kun oppnå rundt 70 prosent av den optimale batterikapasiteten, som kun kan oppnås med en vanlig lader. Tiden som kreves for å lade Lithium-batterier helt opp er som regel på rundt 2-3 timer. Jeg vurdere derfor nå å kjøpe meg en "vanlig" lader for å kunne få maksimum batterikapasitet. Etter det jeg skjønner er Kompaktlader AC-3 det jeg er ute etter. Noen som kan bekrefte dette? Jeg fant denne laderen ved hjelp av amobils prisguide til 88,-kr på Mytrendphone.no, MEN, der er den beskrevet som Nokia hurtig rejselader, AC-3. Er det bare denne butikken som surrer? Og er det noen av dere forumbrukere som kanskje har prøvd ut begge laderne og merket noen forskjell? Det er jo ikke snakk om de store utgiftene, men dersom det ikke er noe som helst forskjell er det jo lite poeng i å kjøpe seg en lader til... Takker på forhånd for alle svar! Lenke til kommentar
UllForEver Skrevet 5. februar 2007 Del Skrevet 5. februar 2007 Veldig interessant spørsmål! Jeg kjøpte Nokia 6233, Nokia 6103 og Nokia 6131 samtidig. Med 6233 fulgte det en Hurtiglader AC-4, mens de to andre hadde Kompaktlader AC-3. Jeg bruker oftest hurtigladeren fordi den ligger på kontoret, men har aldri tenkt over at batteriet varer lenger med kompaktladeren. Med hurtiglader varer batteriet i cirka 5 dager. I helgen (lørdag) ladet jeg mobilen med kompaktladeren. Det blir spennende å se om batteriet varer mer enn 5 dager. Lenke til kommentar
glotón Skrevet 5. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 5. februar 2007 Du får poste resultatet når du har det klart! Ser an innkjøpet noen dager jeg da. Hvordan var forresten telefonen de første gangene du ladet den? Jeg ladet min på lørdag og nå er det temmelig lite batteri igjen, men har jo brukt den en del siden den er ny. Det står også at batteriet skal bli bedre etter noen ladinger, stemmer dette med dine erfaringer? Lenke til kommentar
UllForEver Skrevet 5. februar 2007 Del Skrevet 5. februar 2007 Husker ikke hvordan mobilen var i starten. Det er vanskelig å måle første tiden ettersom man bruker telefonen til testing og prøving i timevis hver dag. Jeg lot batteriet gå HELT tomt 4-5 ganger første måneden. Etter dette har mobilen nesten ikke vært avslått i det hele tatt! Jeg lader bare når jeg får varsel om lavt batterinivå. Jeg har også en Nokia 6610 som jeg har brukt hurtiglader på i mange år (APC-12). Den mobilen er naturligvis lite brukt etter at jeg fikk Nokia 6233, men den ligger faktisk 10-12 dager på standby! Nye mobiler med kraftige prosessorer og masse funksjoner har mye dårligere batterikapasitet enn de gamle mobilene. Lenke til kommentar
UllForEver Skrevet 8. februar 2007 Del Skrevet 8. februar 2007 Minirapport: Batteriet ble ladet med Kompaktlader AC-3 på lørdag. Jeg har følelsen av at jeg har brukt mobilen ganske mye og NÅ signaliserte den for første gang at batterinivået er lavt. Batteriet har altså vart i ganske nøyaktig 5 dager, og det er det samme som jeg har registrert tidligere (4-5 dager). Foreløpig konklusjon at denne laderen gir LITT mer batteri enn Hurtiglader AC-4, men det er IKKE snakk om 30% slik som noen har antydet! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå