Gå til innhold

Hjelp til redigering i MotionDV

Anbefalte innlegg

Har litt problemer med å hente musikk fra pc`en over til MotionDV? Hvordan går jeg fram?

Når filmsekvenser er ferdigredigert, må jeg konvertere eller komprimere .avi filene da?

Brukte "title editor" til å lagre redigerte sekvenser, men det gikk kun når sekvensene var under 18 minutter.

Tar gladelig imot tips om tutorials e.l

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hm, lite respons på dette temaet foreløpig.

Kan noen med erfaringer ganske kort fortelle meg om MotionDV er såpass kurant som redigeringsverktøy at jeg bør fortsette å bruke det, eller bør jeg investere i Pinnacle Studio 10?

Siden MotionDV ikke støtter brenning til DVD direkte, så vil jo Pinnacle Studio 10 forenkle prosessen noe vil jeg tro...?

Lenke til kommentar

Nå har jeg aldri prøvd MotionDV som et fullverdig redigeringsprogram, men jeg trodde det bare var å dra klippene inn?

Har faktisk programmet grunnet at jeg ikke får firewiren til å virke på kameraet mitt. MotionDV spiller derfor inn i fullkvalitet på USB.

Funker programmet som et fulverdig program for deg? Ellers finnes det mange andre mye bedre programmer der ute. Jeg er en Vegas mann, men After Effects og Premiere er også svært gode, gjerna enda bedre.

Men de koster penger, om du velger å være ærlig.

Men send en PM til incanus med det der, eventuelt vent til han svarer. Skal vedde på han sikkert svarer her også :p Guroen på video her på forumet :D

Endret av steffenz
Lenke til kommentar
Når filmsekvenser er ferdigredigert, må jeg konvertere eller komprimere .avi filene da?
Er litt usikker på kva du meiner her. Etter å ha plassert klippa slik du vil på tidslinja må du lagre/eksportere for å få ei fil som kan brukast andre stader av dette. På det neste du skriv virker det som om du kan lagre i DV AVI iallfall. Slike filer kan vere greie som mellom anna midlertidige filer for bruk til DVD-brenning, men elles er dei ganske upraktiske, grunna storleiken. For å brenne på DVD må dei konverterast til MPEG2, men dette er noko mange DVD-brenneprogram kan gjere. Skal du leggje ut filmen på nett bør den komprimerast meir enn kva som er mogeleg med MPEG2. XviD er ein av dei beste codecane i dag, og den enklaste måten (eg veit om) å konvertere til XviD på er AutoGK. XviD er inkludert i installasjonsfila.
Brukte "title editor" til å lagre redigerte sekvenser, men det gikk kun når sekvensene var under 18 minutter.
Akkurat dette er truleg ikkje ei begrensing i programmet, men ei begrensing med filsystemet til harddisken. Eg vil tippe at den har FAT32, som har ei øvre grense på filstorleikar på 4GB. Video i DV AVI krysser denne grensa ved omlag 18min, so lengre klipp enn det kan ein ikkje lagre med slike codecar.
Hm, lite respons på dette temaet foreløpig.
Du kan ikkje vente å få mange svar innan tre timar på ein vanleg kvardag. So rask bumping strir forresten mot retningslinjene.
Siden MotionDV ikke støtter brenning til DVD direkte, så vil jo Pinnacle Studio 10 forenkle prosessen noe vil jeg tro...?
Det vil nok, men du bør kanskje vurdere andre program i same prisklasse samtidig, som Magix Movie Edit Pro og Adobe Premiere Elements. Det er mogeleg å laste ned demoar av alle tre programma frå heimesidene til produsentane, so det er ikkje dumt å prøve dei før du kjøper. Legg ved linkar til sidene der demoane er:

http://www.pinnaclesys.com/PublicSite/us/P...Trial+Download/

http://www.adobe.com/go/trypremiere_elements_no (Krev registrering av ein «Adobe ID»)

http://site.magix.net/nn-no/scandinavian/h.../demo-versions/ (Det er versjon 10 som ligg der, altso den nest nyaste, men forskjellane er sikkert ikkje so veldig store.)

Elles har eg aldri brukt MotionDV, ettersom eg ikkje har kjøpt noko Panasonic-kamera i det siste, so det siste (eigentleg det fyrste) spørsmålet ditt kan eg ikkje svare på. K-ryeng her på forumet har brukt det ein del, so han kan sikkert svare når han les dette.

Lenke til kommentar

Beklager, ikke et bevisst forsøk på bumping...

Ut fra min begrensede kunnskap om videoredigering så tror jeg at MotionDV tilbyr de muligheter jeg trenger. Jeg skal ikke benytte meg av spesielle effekter eller den slags uansett, denne gangen.

Dersom harddisken har en begrensning i forhold til filsystemet, hva bør jeg gjøre for få den til å takle større filer?

Lenke til kommentar

Beklager, det gløymde eg å nemne. Du kan konvertere til NTFS, eit filsystem som ikkje har nokon slik begrensing, relativt enkelt. Kopierer dette frå eit innlegg eg har skrive tidlegare:

http://www.microsoft.com/technet/prodtechn...convertfat.mspx

Trykk Windowstast + R for å få opp Kjør. Skriv inn cmd og trykk Enter, for å opne eit ledetekstvindauge. Her skriv du convert x: /fs:ntfs, der x er stasjonsbokstaven. Til dømes, om det er stasjon C det er snakk om, skriv du convert c: /fs:ntfs. Trykk enter, og konverteringa starter.

Lenke til kommentar
Beklager, ikke et bevisst forsøk på bumping...

Ut fra min begrensede kunnskap om videoredigering så tror jeg at MotionDV tilbyr de muligheter jeg trenger. Jeg skal ikke benytte meg av spesielle effekter eller den slags uansett, denne gangen.

Jeg har i hvert fall kommet frem til at MotionDV holder i massevis til min bruk. Det er selvfølgelig mye den ikke kan, men den kan også det aller meste. Så lenge det dreier seg om familiefilmer/hjemmevideo, er jeg ganske sikker på at det holder for de fleste. De effektene den ikke støtter, får uansett bare resultatet til å virke "over-redigert", min mening er i hvert fall at de fleste filmer blir best dersom de gjøres enklest mulig, og at typer overganger i hovedsak reduseres til et minimum. Jeg er personlig veldig glad i fade in/fade out, og holder meg stort sett til det...

Jeg har ikke allverdens erfaring fra andre programmer, men brukte en proff-utgave av Avid for en del år tilbake. Ut fra husken, fungerte den ganske likt med MotionDV, noe jeg ser på som et godt tegn.

Når det gjelder brenning til DVD, har vel mange DVD-brennere software for dette med seg uansett - enten Cyberlink Producer eller Nero Vision. Helt sikkert ikke like enkelt som i Premiere Elements eller Pinnacle Studio, men jeg gidder i hvert fall ikke betale ekstra for det...

Lenke til kommentar

Takk for konstruktive innspill! Støtter meg til k-ryeng og fortsetter med MotionDV inntil videre.

Har nå lasta ned RadTools og konvertert noen filmklipp fra .MOV til .avi, men når jeg forsøker å spille de konverterte filene i windows media player så får jeg melding om at filformatet ikke støttes... Er det feil i innstillinger eller no?

Lenke til kommentar
Har litt problemer med å hente musikk fra pc`en over til MotionDV? Hvordan går jeg fram?

Først må musikken være lagret i wave (mulig den støtter noe annet også, men jeg har foretrukket wave), og helst lagret i rådata-mappen din. Når du klikker på Audio-fanen, vil det da komme opp musikk-filer der. De legger du over på samme måte som med filmen. Deretter må du høyreklikke på lyd-filen nede på tidslinjen, for å stille inn lengde etc. Den vil automatisk tilpasse seg ett klipp, men skal du ha den samme sangen til å gå over flere klipp, må du tilpasse litt. Kunne vært bedre løsning på akkurat det, men er litt usikker på om det er mye bedre hos noen andre.

Du går på 'Output' -> 'File Output' og velger 'AVI format (DV Compression)', 16 bits audio og om du skal ha vanlig eller widescreen (avhenger først og fremst av hva du har tatt opp i). Dersom du ønsker å ha hver "scene" for seg, altså klippene på tidslinjen separat, kan du rendre det slik ved å merke 'Split into clips'. Det gir flere mindre filer, så du kan gjøre ferdig det du holder på med, uten å konvertere filformatet (hvis hvert klipp er mindre enn 18 min). Disse filene kan du deretter brenne på DVD med f.eks. Cyberlink Producer, eller annet egnet program...
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...