NikkaYoichi Skrevet 5. februar 2007 Del Skrevet 5. februar 2007 http://www.dagbladet.no/nyheter/2007/02/05/490991.html Dette er jammen påtide! Jeg må si at jeg er helt enig i forslaget til FRP, vi må da kunne stille noen krav til innvandrere også, at de lærer seg språket er vel det minste vi kan kreve når de tross alt skal bo i Norge. Hva mener dere andre om dette? Lenke til kommentar
Edel Skrevet 5. februar 2007 Del Skrevet 5. februar 2007 Det er riktig, synes eg. Hvordan kan en innvandrer gi ett bidrag til ett annet lands økonomi, hvis han snakker ikke dette landets språk ? Faktisk, vet eg at i Norge mange aksepterer ikke til jobb folk som kan ikke norsk, eller eierne vil ikke leie ut hus til dem. Ihvertfall, i mitt fedreland (Italia), har vi ikke dette problemet med innvardrerne: Italienerne kan ikke snakke ett språk som er ikke italiensk, så er innvandrerne tvunget å lære italiensk, hvis de vil ikke dø... Lenke til kommentar
NikkaYoichi Skrevet 5. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 5. februar 2007 Det er riktig, synes eg. Hvordan kan en innvandrer gi ett bidrag til ett annet lands økonomi, hvis han snakker ikke dette landets språk ? Faktisk, vet eg at i Norge mange aksepterer ikke til jobb folk som kan ikke norsk, eller eierne vil ikke leie ut hus til dem. Ihvertfall, i mitt fedreland (Italia), har vi ikke dette problemet med innvardrerne: Italienerne kan ikke snakke ett språk som er ikke italiensk, så er innvandrerne tvunget å lære italiensk, hvis de vil ikke dø... 7874762[/snapback] Flott å se at en innvandrer er den første som har svart og faktisk er enig. Ja, jeg har hørt at man kan ha problemer med å gjøre seg forstått i Italia hvis man ikke snakker Italiensk. Jeg ville helt klart ha lært meg språket hvis jeg flyttet til et annet land også. Er det ikke i ens egen interesse også, å kunne forstå hva landets innbyggere snakker om samt å klare å gjøre seg forstått selv også? Det er nok riktig som du sier at mange blir diskriminert siden de ikke kan norsk, noe jeg ikke ser på som så veldig rart heller, siden man i de fleste yrker må kommunisere med andre - man burde kunne forvente at slik kommuniksasjon foregår på norsk når vi befinner oss i Norge. Lenke til kommentar
magnus90 Skrevet 5. februar 2007 Del Skrevet 5. februar 2007 Høres jo bra ut, da er det bare resten av politikken som bør endres før jeg kan vurdere å stemme på dem når jeg får muligheten :!: Lenke til kommentar
guardianpegasus Skrevet 5. februar 2007 Del Skrevet 5. februar 2007 Det er per i dag LOV om at alle som kommer til norge må lære norsk. Derimot har ikke stortinget lov til å lage en ny lov som er retroaktiv med tanke på de som allerede er kommet. Med andre ord... ennå et meningsløst, populistisk utspill fra våre tankeløse politikere. Lenke til kommentar
NikkaYoichi Skrevet 5. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 5. februar 2007 Det er per i dag LOV om at alle som kommer til norge må lære norsk. Derimot har ikke stortinget lov til å lage en ny lov som er retroaktiv med tanke på de som allerede er kommet. Med andre ord... ennå et meningsløst, populistisk utspill fra våre tankeløse politikere. 7875362[/snapback] Har ikke stortinget lov til å lage en lov som krever at innbyggerne i landet skal lære seg norsk? Når får du jammen bremse. Enten er det da noe feil med lovverket i dette landet eller så roter du. Og er det noe feil med lovverket vårt så får vi jammen se til å forandre lovverket slik at vi KAN tvinge folk som bor her til å lære seg norsk. Jeg vil ikke komme dit hen at jeg er nødt til å lære meg urdu, spansk, finsk eller mandarin for å handle på supern! Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 5. februar 2007 Del Skrevet 5. februar 2007 Kanskje FrP heller burde stemme for å øke tilskuddene til norskkursene med køer på opptil et år? Lenke til kommentar
guardianpegasus Skrevet 5. februar 2007 Del Skrevet 5. februar 2007 Har ikke stortinget lov til å lage en lov som krever at innbyggerne i landet skal lære seg norsk? Når får du jammen bremse. Enten er det da noe feil med lovverket i dette landet eller så roter du. Myndighetene har ikke adgang til å lage retroaktive lover (såkalt tilbakevirkende kraft) som tvinger voksne mennesker til å snakke et spesielt språk. Norsk er det offisielle språket i norge. Men man står selvsagt FRI til å snakke hvilket språk man vil. Man kan ikke tillempe norskundervisning på folk som nå er norske statsborgere. Bare utlendinger som ønsker det. Lenke til kommentar
pertm Skrevet 5. februar 2007 Del Skrevet 5. februar 2007 Nå blir nå ikke dette retroaktivt slik jeg forstår det. Det hindrer ikke at man kan si at for å få trygd, sosialstøtte osv må man kunne norsk. Hvis man tok fra dem trygd de allerede hadde fått så hadde det vært retroaktivt slik jeg ser det. Lenke til kommentar
Latskap Skrevet 5. februar 2007 Del Skrevet 5. februar 2007 Jeg driter i om FRP er populistiske, får de igjennom dette skriker jeg " GO FRP! " Lenke til kommentar
NikkaYoichi Skrevet 5. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 5. februar 2007 Har ikke stortinget lov til å lage en lov som krever at innbyggerne i landet skal lære seg norsk? Når får du jammen bremse. Enten er det da noe feil med lovverket i dette landet eller så roter du. Myndighetene har ikke adgang til å lage retroaktive lover (såkalt tilbakevirkende kraft) som tvinger voksne mennesker til å snakke et spesielt språk. Norsk er det offisielle språket i norge. Men man står selvsagt FRI til å snakke hvilket språk man vil. Man kan ikke tillempe norskundervisning på folk som nå er norske statsborgere. Bare utlendinger som ønsker det. 7875497[/snapback] Du jatter om hva myndighetene ikke har adgang til... Hvem er det som bestemmer hva myndighetene ikke har adgang til? Hvis de ikke har adgang til å tvinge folk til å lære seg norsk så burde de så absolutt FÅ det. Det er ikke annet enn en lovendring som skal til for å lempe på denne adgangen. Hvis folk ikke gidder å lære seg norsk, så gidder ikke jeg å betale skatt for at de skal få trygd heller. Jeg er for at vi skal kunne stille visse krav til våre nye landsmenn, men du er tydligvis for at de skal gjøre som de vil å bare få masse goder uten at det stilles noen krav. Lenke til kommentar
Me sjøl Skrevet 5. februar 2007 Del Skrevet 5. februar 2007 Poenget er vel at de som allerede er norske statsborgere ikke skal nektes noe de har fått før. Det synes jeg er rimelig. Lenke til kommentar
pertm Skrevet 5. februar 2007 Del Skrevet 5. februar 2007 Poenget er vel at de som allerede er norske statsborgere ikke skal nektes noe de har fått før. Det synes jeg er rimelig. 7876050[/snapback] Hvorfor ikke, at man har fått gjort en ting før er ingen garanti for at en skal kunne gjøre det samme i framtiden. Hvordan skal man da kunne forandre noe som helst? Lenke til kommentar
guardianpegasus Skrevet 5. februar 2007 Del Skrevet 5. februar 2007 Du jatter om hva myndighetene ikke har adgang til... Hvem er det som bestemmer hva myndighetene ikke har adgang til? Grunnloven. Lenke til kommentar
Latskap Skrevet 5. februar 2007 Del Skrevet 5. februar 2007 Du jatter om hva myndighetene ikke har adgang til... Hvem er det som bestemmer hva myndighetene ikke har adgang til? Grunnloven. 7877205[/snapback] Den kan endres Lenke til kommentar
NikkaYoichi Skrevet 6. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 6. februar 2007 Du jatter om hva myndighetene ikke har adgang til... Hvem er det som bestemmer hva myndighetene ikke har adgang til? Grunnloven. 7877205[/snapback] Den kan endres 7880554[/snapback] Det er kanskje påtide å innse at vi ikke lever i attenhundreogbrødmangel lenger og at Grunnloven kanskje bør tilpasses dagens samfunn. Lenke til kommentar
J@cob Skrevet 6. februar 2007 Del Skrevet 6. februar 2007 Tiltaket er kansje litt drastisk, men det må til. Innvandrerene KAN IKKE bli intigrert uten at de kan snakke norsk. På en annen side.. kansje man burde invistere mer penger i de Norske skolene og? Kansje betale være egne lærere litt bedre, slik at skrive og lese kunnskapene landet innad ble forbedret. Lenke til kommentar
Me sjøl Skrevet 6. februar 2007 Del Skrevet 6. februar 2007 Poenget er vel at de som allerede er norske statsborgere ikke skal nektes noe de har fått før. Det synes jeg er rimelig. 7876050[/snapback] Hvorfor ikke, at man har fått gjort en ting før er ingen garanti for at en skal kunne gjøre det samme i framtiden. Hvordan skal man da kunne forandre noe som helst? 7876726[/snapback] Det har du rett i. Men å dra alle rettighetene bort fradem som et hastetiltak for å få dem til å lære seg språket er det liten vits i. Jeg tviler på at alle de som ikke kan norsk i Norge ikke kan det fordi de ikke gidder. Lenke til kommentar
guardianpegasus Skrevet 7. februar 2007 Del Skrevet 7. februar 2007 Det er kanskje påtide å innse at vi ikke lever i attenhundreogbrødmangel lenger og at Grunnloven kanskje bør tilpasses dagens samfunn Alle lovene bør oppdateres. En grunnlov er derimot ikke et stykke papir man bare kan skrive om når man føler for det. Det strider mot hele poenget. Poenget med en grunnlov er også å fungere som et veiledende program om prinsipper, og ikke spesifikke lover. Lenke til kommentar
Sponis Skrevet 7. februar 2007 Del Skrevet 7. februar 2007 Grunnloven har da blitt forandret flere ganger? Eller står det fortsatt i Norges grunnlov at jøder ikke har adgang til kongeriget Norge? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå