Gå til innhold

Blu-ray selger mer enn HD DVD

Anbefalte innlegg

Men benytter HDDVD noe annet enn VC-1, er vel spørsmålet. En ting er at de støtter forskjellige codecer, men hvem bruker de i praksis.

7900781[/snapback]

Det ser ut til at de har benyttet VC-1 så langt, men hvilken codec er den beste? H.264?

jeg håper at  de ikke slutter med  vanlige  dvd er på en lang  stund  enda , minst  5-10 år.  hd- eller blu ray er  enda  for  bare for  spesielt  interesserte. uansett så må det  foreløpig  bare  være  et  alternativ  til dvd  i vertfall til alle  har  skaffet  seg  alt  utstyret  som skal til for  å se  filmer  på dette  formatet

7901676[/snapback]

Det vil nok uansett ta noen år før DVD vil minke for alvor. Forøvrig er det flere som har spådd at Blu-ray og HD DVD vil forsvinne forholdsvis raskt og ikke bli noen suksess. Jeg synest det er veldig spennende med holografiske plater, og håper de kommer på markedet snart. De kan gjerne ha kapasitet på 300GB og være billige i produksjon.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Babel er gitt ut med AVC MPEG-4 codec på HD DVD i USA.

Jeg har kun observert at VC-1 har colorbanding problemer.. så jeg håper evt.  HDDVD vil benytte H.264 også.

7912292[/snapback]

Dette med "colorbanding" kan ikke være et problem alle ser?!

Filmene som er utgitt med med VC-1 codec er de som får best kritikk for bildekvaliteten i de anmeldelsene og testene jeg har lest!

Endret av oba
Lenke til kommentar
Men benytter HDDVD noe annet enn VC-1, er vel spørsmålet. En ting er at de støtter forskjellige codecer, men hvem bruker de i praksis.

7900781[/snapback]

I hvert fall noen av HD DVD-utgivelsene i Japan bruker AVC, mener å huske en amerikansk utgivelse som bruker det ganske nylig/under utgivelse.*

Og det å selv sjekke ut VC-1 i riktig kontekst (HD DVD) på godt utstyr er sikkert lurt før man uttaler seg for skråsikkert om colorbanding eller andre ting, som fler har påpekt har anmeldelser generelt vært bedre for HD DVD enn Blu-ray (selv om det nå er lite som skiller i bildekvalitet forutsatt tilsvarende godt kildemateriell, dvs si godt/restaurert print).

*EDIT:

I hvert fall noen av titlene til Weinstein Company bruker AVC, Matador og Lucky #Slevin for å nevne de jeg har selv.

Endret av Njål
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...