efikkan Skrevet 10. februar 2007 Del Skrevet 10. februar 2007 Men benytter HDDVD noe annet enn VC-1, er vel spørsmålet. En ting er at de støtter forskjellige codecer, men hvem bruker de i praksis. 7900781[/snapback] Det ser ut til at de har benyttet VC-1 så langt, men hvilken codec er den beste? H.264? jeg håper at de ikke slutter med vanlige dvd er på en lang stund enda , minst 5-10 år. hd- eller blu ray er enda for bare for spesielt interesserte. uansett så må det foreløpig bare være et alternativ til dvd i vertfall til alle har skaffet seg alt utstyret som skal til for å se filmer på dette formatet 7901676[/snapback] Det vil nok uansett ta noen år før DVD vil minke for alvor. Forøvrig er det flere som har spådd at Blu-ray og HD DVD vil forsvinne forholdsvis raskt og ikke bli noen suksess. Jeg synest det er veldig spennende med holografiske plater, og håper de kommer på markedet snart. De kan gjerne ha kapasitet på 300GB og være billige i produksjon. Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 10. februar 2007 Del Skrevet 10. februar 2007 Jeg har kun observert at VC-1 har colorbanding problemer.. så jeg håper evt. HDDVD vil benytte H.264 også. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 10. februar 2007 Del Skrevet 10. februar 2007 Jeg har kun observert at VC-1 har colorbanding problemer.. så jeg håper evt. HDDVD vil benytte H.264 også. 7912292[/snapback] Er ikke alle blu-ray-titler som ikke er mpeg2 (grøss) også VC1? eller er det noen releaser jeg har oversett? AtW Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 11. februar 2007 Del Skrevet 11. februar 2007 Det er mulig, derfor håper jeg på mer bruk av H.264. Lenke til kommentar
oba Skrevet 11. februar 2007 Del Skrevet 11. februar 2007 (endret) Babel er gitt ut med AVC MPEG-4 codec på HD DVD i USA. Jeg har kun observert at VC-1 har colorbanding problemer.. så jeg håper evt. HDDVD vil benytte H.264 også. 7912292[/snapback] Dette med "colorbanding" kan ikke være et problem alle ser?! Filmene som er utgitt med med VC-1 codec er de som får best kritikk for bildekvaliteten i de anmeldelsene og testene jeg har lest! Endret 11. februar 2007 av oba Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 11. februar 2007 Del Skrevet 11. februar 2007 (endret) Jeg skal ta meg en tur på HiFi når tiden er inne og be om å få se en film med mye blå solfylt og klar himmel i dype og lyse nyanser. Der kommer evt. colorbandingen best frem. Endret 11. februar 2007 av Theo343 Lenke til kommentar
Njål Skrevet 13. februar 2007 Del Skrevet 13. februar 2007 (endret) Men benytter HDDVD noe annet enn VC-1, er vel spørsmålet. En ting er at de støtter forskjellige codecer, men hvem bruker de i praksis. 7900781[/snapback] I hvert fall noen av HD DVD-utgivelsene i Japan bruker AVC, mener å huske en amerikansk utgivelse som bruker det ganske nylig/under utgivelse.* Og det å selv sjekke ut VC-1 i riktig kontekst (HD DVD) på godt utstyr er sikkert lurt før man uttaler seg for skråsikkert om colorbanding eller andre ting, som fler har påpekt har anmeldelser generelt vært bedre for HD DVD enn Blu-ray (selv om det nå er lite som skiller i bildekvalitet forutsatt tilsvarende godt kildemateriell, dvs si godt/restaurert print). *EDIT: I hvert fall noen av titlene til Weinstein Company bruker AVC, Matador og Lucky #Slevin for å nevne de jeg har selv. Endret 14. februar 2007 av Njål Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 15. februar 2007 Del Skrevet 15. februar 2007 Uff, slike "hvem" skrivefeil er så "hvemmelige" hehe, også i en quote da Hmm meget interresant ang. AVC. Og som du sier må jeg se HDDVD med VC-1 på skikkelig utstyr før jeg kan si noe om kvaliteten. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå