pjargh Skrevet 5. februar 2007 Del Skrevet 5. februar 2007 Hei, Jeg har et par høytalere som min far bygget i 1972. Jeg mener å ha hørt at komponentene i disse er av merket Seas. Hver høyttaler har 2 stk 8" bass, en oval mellomtone som er 5" på det lengste, og en diskant som er litt vanskelig å få målt, men antagelig ligger på 2". Bakpå står det trykket på en etikett: 70 Watt musikk / 120 Watt Sinus / 8 Ohm. Det jeg har av forsterker i skrivende stund, er en sliten plastboks fra Goldstar. Utifra designet, samt innebygget AM/FM og kassett med analogt tellerverk, vil jeg estimere at denne ble senest bygget i første halvdel av åtti-årene. Ryktene ville ha det til at denne boksen kunne levere mer enn 100 Watt, selvom jeg alltid har stilt meg tvilende til dette. Ingen form for modellnummer eller spesifikasjoner er å finne. Lyden som kommer ut av høytalerne når denne forsterkeren/receiveren er koblet til, er ikke særlig tilfredsstillende. Man trenger ikke akkuratt å sette opp volumet spesielt mye for at ting skal begynne å skurre, og personlig tror jeg ikke at høytalerne er problemet. Forsterkern lager et lite brak i høytalerne hver gang man skrur den av eller på, det samme skjer hvis den er skrudd på når noen rører en lysbryter i rommet. Når man stiller på volumet, kommer en lyd i høytalerne som minner litt om en baufil som jobber seg igjennom et stålrør. Jeg har hørt begrepet "kortpustet", og mener det beskriver forsterkeren godt. Selve den fysiske tilstanden er heller ikke helt god. Tiden er med andre ord inne for å kjøpe ny forsterker. Den jeg hovedsaklig tenker på er NAD C352 som leverer 2x80Watt i 8 Ohm. Hva tror/mener folk om denne? Høytalerne er store, tunge, solide og uhyre flott laget. De færreste går i det hele tatt med på at de faktisk er hjemmesnekrede. Min far er en nevenyttig og dyktig kar, og han laget mange par høytalere før han laget disse som var selveste "prestisjehøyetalerne". MEN, de fyller jo faktisk 35 år til våren... Har høytalernes alder har noe å si? Vil gamle disse gamle høytalerne tåle en moderne forsterker? Lenke til kommentar
Skagen Skrevet 5. februar 2007 Del Skrevet 5. februar 2007 Alderen vil jeg tro ikke skal ha noe å si. Jeg har aldri hørt at høyttalere 'degenereres' over tid eller noe lignende. Eneste er at når de ikke har vært i bruk på en stund kan de trenge en liten innspilling før de spiller optimalt. Den NAD'en du lenker til er en god forsterker, og skal nok klare å sparke liv i Seas-høyttalerne! Hi-Fi Klubben fører disse til 3998,- her. Lenke til kommentar
pjargh Skrevet 5. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 5. februar 2007 (endret) Takk for svar. Jeg kom på én ting som jeg glemte innledningsvis. Det gjelder kabler. Både fra forsterker til høytalere, og fra CD-spiller til forsterker. ...Hva trenger jeg egentlig? Jeg var med en kamerat da han kjøpte stereo på nettopp Hifi-klubben, og jeg følte kanskje at selgern overdrev littegrann når han begynte å mase* om kabler. Jeg er åpen for at kabler har noe å si, men det må da finnes grenser. Eller? Er det hørbar forskjell på en dyr og en billig kabel? *) For all del, de ansatte på Hifi-klubben virker veldig flinke, ordentlige og seriøse, spesielt sammenlignet med f.eks. de hos Elkjøp o.l., men til syvende og sist er de jo faktisk selgere.. Endret 5. februar 2007 av pjargh Lenke til kommentar
PatSharpX Skrevet 5. februar 2007 Del Skrevet 5. februar 2007 Det er helt klart hørbare forskjeller på kabler, ikke bare dyre og billige, men fra merke til merke. Det er en uskrevenregel som sier at du skal bruke 10% av de totale handlesummen på kabler. Men bruke gjærne mer. Kabler er viktig for lyden! Jeg testet en cdspiller til 2500,- med ordentlige kabler mot en cdspiller til 4000,- med lakrislissekabler og den billige spilleren kom best ut! Lenke til kommentar
Morten K Skrevet 5. februar 2007 Del Skrevet 5. februar 2007 (endret) Du bør absolutt ta en titt på Xindak-forsterkere. De spiller bedre enn Naden og designet er 100 ganger bedre etter min mening. De selges på Netthandelen. Se her og her. XA-6950 er den beste av de 2. Jeg har XA-6950 selv og den er noe av det beste jeg har hørt til under 10000 kr. Den er forøvrig til salgs,så send meg en PM hvis du er interessert. Legg merke til at XA-6950 26 kilo! Det er fordi den har 2 strømforsyninger (dual-mono),så den er skikkelig strømsterk. Den har strømreserver nok til å drive det meste av høyttalere. Endret 5. februar 2007 av Morten K Lenke til kommentar
pjargh Skrevet 5. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 5. februar 2007 (endret) Takk for innspill. Interessant med denne Xintak'en, men tidsfristen på akuratt de auksjonene ble litt i knappeste laget. Synd i grunn, ettersom de i skrivende stund ligger på under halv pris av vanlig. Det kan vel også hende at budene raser inn den siste halvtimen før auksjonen er ferdig. Til full pris, som ser ut til å være snaut 7000 kroner, blir denne forsterkeren litt for dyr for meg. Jeg er i hvert fall usikker på om det er verdt det. Med sine 2x 100 Watt er den kanskje litt overkill også? Siden jeg ikke har fått noen høylytte protesterer om å parre en ny, moderne forsterker til de gamle høytalerne mine, kommer jeg nok til å ta meg bryet å frakte høytalerne til hifi-klubben for å teste litt. Fikk akkurat høre at de godtar dette. Da kan jeg jo få demonstrert litt forskjellige kabler også. Er ikke godt for meg å si hvor mye høytalerne er verdt, men ellers hørtes jo dette med 10% ut som en fin regel. Lurte på om noen har noen konkrete anbefalinger på kabler? Hadde vært veldig greit å komme inn i butikken å vite sånn noenlunde hva jeg var på utsikt etter - Det finnes jo så mye rart med gull og sølv og Gud-vet-hva i, men jeg tror det finnes veldig lite av denslags edle materialer i høytalerne mine, og da er det vel ikke noe poeng (svakeste ledd osv)? Ser i hvert fall ikke for meg at man drev med denslags for 35 år siden.. Bortsett fra dette, regner jeg med at komponentene er av det beste som fantes på denne tiden. Endret 5. februar 2007 av pjargh Lenke til kommentar
PatSharpX Skrevet 5. februar 2007 Del Skrevet 5. februar 2007 Xindak lager også kabler, så de passer nok bra til forsterkeren Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå