Gå til innhold

linux installasjonspørsmål for ein nybegynnar


oyztain

Anbefalte innlegg

hei

 

har vert ein fast windows-bruker i mange år, og tenkte no eg ville hoppe inn i linux verden. Men, når det gjelder linux, er eg heilt "grønn". Har derfor ein del spørsmål om installasjon ol..håper å få svar frå nokon som vil hjelpe ein nybegynner!..

Eg har ein Mandrake 8.1. distrubisjon av LINUX.

 

eg har følgande dual bott system fra før:

C: win98se

D: win2000 (NTFS)

 

Kan eg då ha linux i tillegg til desse operativsystema? i så fall, korleis skal eg gå fram når eg skal installere linux som det 3.OS?

 

Korleis bootar eg inn LINUX? får eg ein vanlig meny over kva operativsystem som skal startast slik som eg allerede har?..

 

Kor stor plass må eg ha på ein partisjon som skal vere KUN linux på?..(store linux programspel legg eg i ein annan partisjon.)

 

Kan linux lese ein fat32, ntfs partisjon?

 

"Taklar" linux dette partisjonerings-oppsettet??:

c: win98se fat32

d: win2000 ntfs

e:linux(størrelse?)

f: mp3s

g: spel, program

h: dokumenter

 

i: pioneer dvd

j: sony cdrw.

 

sist men ikkje minst: kommer min hardware til å krangle med linux?

 

har:

dell dimension 4100

384 mb sd-ram 133

733mhz P3

Nvidia Gefore2GTS

western digital 20gig (WD200BB)

PIONEER 16x DVD slot in DVD106

SONY CDRW crx160e

intel i815 hovedkortchipset

hp scanJet 4300

dell data fax modem

cNET pro 200wl nettverkskort

 

 

 

 

 

takker for alle svartips!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Slack gir deg muligheten til å boote på cden inn til linux, I /usr/doc/lilo-.../README ligger det en bra forklaring til hvordan du kan redde booten din.

 

Dette er ikke det letteste som finnes, men heller ikke så vanskelig.

 

Hvis dette er første gangen du skal drive med linux kan det nok være en fordel med noe litratur.

Eller en liten PC (pentium 1) til å prøve på.

Lenke til kommentar

Din relativt nye hardware skulle ikkje by på problem.

 

Eit par gig ville eg nok sett av til Mandrake.

 

Ja, du får opp LILO når maskina bootar, slik at du kan velge kva for os du vil starte.

(sjølv hadde eg berre eitt os frå før da eg la inn Mandrake8.1, men eg reknar med at det ikkje er noko problem med to frå før heller).

 

Dersom du har cd så er den bootbar, så berre sett den inn og følg instruksjonane(det er omtrent like vanskeleg som å installere windows).

Lenke til kommentar

Det kan også være en ide å ikke legge linux sin boot-loader (lilo eller grub) på harddisken. Det tryggeste er å bruke en oppstartsdiskett i begynnelsen, å så eventuelt legge oppstartsprogrammet inn senere. Da har du vertfall mulighet til å komme deg inn i windows viss alt skulle klikke. Det blir da enklere å fikse det igjen.

 

http://www.linuxdocs.org har en del howto's og antagelig flere begynner-guider.

 

Eg veit ikkje kor stor plass mandrake trenger. 2 GB holder sikkert, men med 3GB er du sikrere.

 

Linux har litt problemer med ntfs, lesing går bra, men skiver du til den kan du få problemer, det finnes beta-program som gir mulighet for det. Fat32 er det full støtte for og eg har ikkje hatt noen problemer med det.

 

Linux takler nok alle partisjonene ja, men bokstavene forsvinner og blir byttet ut med et mer logisk system. Disken som står på primary ide - master blir hda, med partisjonene hda1, hda2 osv

Har du en ekstra kontroller blir harddiskene på denne hde, hdf osv.

 

Eg veit ikkje så masse om hardwaren din, men det fins støtte for det meste, men litt uvanlige ting må du kanskje slite litt med, for at de skal virke.

Lenke til kommentar

hei!

takker for alle svar!!

kjempefint med så hjelsame folk på forumet!:)

Nå har eg kommt så langt at eg skal lage ein eigen partisjon til linux.

Eg bruker Partition Magic 6, då dette er ein program som fungerer kjempebra.

Eg oppretta ein eigen partisjon på 2,1G. Deretter fekk eg sprsmål om eg ville installerer eit OS

på den nye partisjonen. Trykka på Yes, og velgdre deretter linux filsystem. Men, etterpå fekk eg spørsmål om eg ville oprette ein linux swap partition.

Kva er dette, og er det nødvendig med Mandrake LINUX 8.1?

 

takker fortsatt for alle svar!:)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Håper du var heldigere enn meg med oppsettet ditt.

 

Kombinasjonen Win98 + win2000 og så i tillegg lilo sin bootloader for linux var ikke serlig populært på min maskin.

 

Problemet mitt var at jeg (som sikkert alle andre) hadde lagt inn Windows 2000 bootloader. Det er jo en nødvendighet.

 

Mitt resultat var at jeg måtte lowformate hele disken for så å legge inn windows Me + windows 2000. Når jeg hadde gjort dette la jeg inn Redhat 6.2 (Har og lite erfarig her)

 

Jeg valgte å kutte ut Lilo og Linuxloaderen. Så satte jeg inn følgende kommando i boot.ini filen som ligger på C:

 

Device(0)Harddrive(2)Partition(0): "Start Red Hat 6.2

 

(ops Kommandoen over varierer ganske mye i forhold til hvilken build du kjører av win2000 Bootloader)

 

Etter ca 2 dager med stress fikk jeg det til....

Lenke til kommentar

Det gikk bare fint for meg å installere Mandrake 8.1 på min maskin, og jeg har prøvd lilo også, men nå bruker jeg BootMagic (pga. det går an å bruke musen der). Jeg er også helt fersk på linux, første gangen jeg prøvde det, var da jeg installerte det på nyttårsaften. :smile: Jeg har selv en

AMD XP1800+ med abit KR7A-Raid hk, WD Harddisk ++.

Og jeg kjører Win2k, og ME (oppgr. fra win98) fra før.

 

Jeg har foreløpig ikke fått til å:

*Installere OpenGL støtte på mitt ATI Radeon VE

*Mounte floppyen

*Koble meg til internett med mitt Billion v.90 k56flex modem.

(så det hadde vært fint med litt hjelp)

Lenke til kommentar

> Jeg har foreløpig ikke fått til å:

> *Installere OpenGL støtte på mitt ATI Radeon VE

> *Mounte floppyen

> *Koble meg til internett med mitt Billion v.90 k56flex modem.

> (så det hadde vært fint med litt hjelp)

 

Kan bare hjelpe deg litt...

 

Floppy:

 

Installer mtools. Det er verktøy for å lese diskettstasjonen. Ellers er det jo bare 'mount /mnt/floppy' eller noe sånt. Forutsetter at det er riktig satt opp i /etc/fstab .

 

Trenger du hjelp ellers; Søk på Google. Fin motor.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...