Gå til innhold

laptopkjøp for dummies

silje22

Anbefalte innlegg

Min til nå trofaste compaq synger på siste verset, og jeg ser meg nødt til å kjøpe en ny bærbar pc. Jeg er nødt til å tenke pris, da jeg er student og ikke har så veldig god råd. Problemet er at jeg ikke klarer å "se" hva de ulike tilbudene egentlig gir meg igjen for pengene.

Mine bruksområder er

* oppgaveskriving/skolearbeid

* surfe/mail

* lagre bilder

* laste ned og spille musikk

* laste ned og se film

* bruke bildebehandlingsprog (paintshop pro, indesign og illustrator) på hobbybasis

Jeg bruker altså ikke pc'n til spill og håper det kan spare meg for noen kroner?

Noen som tør foreslå hvilken prosessor, hvor mange ram, hz, gb osv osv jeg "behøver"? Tar også imot forslag til leverandør/merke med takk.

(Og jeg vil ha en "liten og lett en" men som samtidig har et ok tastatur og skjerm)

(Og vær så snill - svar på "norsk", jeg skjønner så fantastisk minimalt av dette dataspråket... ) :blush:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Elkjøp selger 2 billige Advent pcer den ene til 4000kr og den andre til 5000kr. De er ikke noe gamer pcer akkurat men til vanlig surfing, word etc skulle jeg tro de duger.

Omtale av maskinene kan du lese her: http://www.dinside.no/php/art.php?id=315220

Edit: OBS! Hvis du skulle bestemme deg for å bestille det over nett, husk å ringe Elkjøp og spørre om de har den på lager, lager statusen er ikke alltid like oppdatert hos dem.

Endret av m3
Lenke til kommentar
Elkjøp selger 2 billige Advent pcer den ene til 4000kr og den andre til 5000kr. De er ikke noe gamer pcer akkurat men til vanlig surfing, word etc skulle jeg tro de duger.

Omtale av maskinene kan du lese her: http://www.dinside.no/php/art.php?id=315220

Edit: OBS! Hvis du skulle bestemme deg for å bestille det over nett, husk å ringe Elkjøp og spørre om de har den på lager, lager statusen er ikke alltid like oppdatert hos dem.

7875517[/snapback]

Ambefaler ikke å kjøpe pc fra erkjøp. Jeg har gjort d, og d har skapt mange problemer.

Kjøp heller dell eller noe liknende. jeg mener du får mer for penngene der. Tror Asus har noen passende bærbare for ditt bruk.

Lykke til m den nye pcen da. :thumbup:

Lenke til kommentar

Advent pc'ene suger er min mening. Ser du skriver du har dårlig råd, men det blir litt vanskelig for oss å anbefale noe når du ikke gir oss noe som helst pekpepinn på hvor mange kronasjer du har tenkt å bruke. 4000,-? 7000,-? 10000,-?

Gi oss en sum, og det blir straks enklere.

Av egen erfaring spiller det som regel en mindre rolle hvilket merke du går for (såfremt det ikke er advent fra elkjøp eller noe annet lidl tull). Både asus, acer, levono/IBM, dell, fujitsu siemens, HP og zepto har gode maskiner. Det som bestemmer kvaliteten er ofte prisen. Resten blir detaljer, og da kan man begynne å se på merke. Dog, HP er kjent for å lage store, støyende maskiner, men de har kommet seg litt det siste året.

Selv foretrekker jeg enten dell, zepto eller acer (i den rekkefølgen), men det blir mer en smakssak.

Personlig mener jeg du minst bør opp i 10000,- klassen hvis du skal ha en photoshop/illustrator/indesign pc som skal hyre noen år. Mange vil sikkert motsi meg på dette. Dem om det.

Endret av JKJK
Lenke til kommentar

JKJKs forslag støttes. HPen er ei solid og relativt lett maskin med en bra prosessor og brukbart med ram og disk. Skjermen er velfungerende med en passende oppløsning etter min mening, og dermed egnet for Adobe-programmene dine. Det er Express-oppgradering til Vista på denne. Vet ikke hvordan dette funker, men det er det kanskje andre som kan? Til Vista burde du nok ha en gig ram til, som kan kjøpes løst i tillegg. Butikken, eller noen datakyndige du kjenner kan sikkert sette den i for deg hvis du ikke vil prøve selv.

Lenke til kommentar

Man kan trygt kjøpe pc på Elkjøp (nei, jeg jobber ikke på Elkjøp). Problemer man eventuelt opplever der vil man også kunne oppleve andre steder. Selv har jeg hatt mer stress med kjøp hos komplett.no enn på Elkjøp, men det blir liksom helt tilfeldig.

Jeg vil anbefale deg å se etter pcer med minimum 1GB med ram (ja, det er litt dataspråk. Oversettelse: Dette er et lager pcen din mellomlagrer data på. Ved bruk av store tunge programmer som InDesign, Photoshop osv vil det være behov for å mellomlagre store mengder med data og man vil merke stor stor forskjell på hvor lang tid det tar å gjennomføre en prosess fra en pc med 512MB ram/minne til en med 1024MB (1GB) ram/minne). Det alternativet som er svakere (512MB ram) vil framstå som tregt ved bruk av InDesign og Photoshop.

Jeg kan sterkt anbefale deg å holde deg langt unna de nevnte billigmodellene til Advent (4-5000 kr klassen). Har hatt med et par slike å gjøre gjennom et par kompiser som hoppet i det når Elkjøp begynte å selge disse. De er ustabile, blir varme og er dårlig bygget for å nevne noe. Dette gjelder altså de alle billigste, dyrere har jeg ingen erfaring med.

HPen JKJK anefaler er en god pc til den prisen, tross mangelen på dedikert skjermkort og skjermminne. Men det er ikke noe du vil merke mye til om du ikke har planer om å spille på pcen. Jeg må imidlertid si meg enig med JKJK at om du har tenkt til å la denne pcen tjene deg noen år bør du spandere på den rundt 10.000 kr. Da vil du også få et skjermkort som vil gi deg en dytt på veien både mot god bildekvalitet og bruk av Windows nye operativsystem Vista. Anbefaler deg egentlig å gå i butikk og spørre en erfaren selger. De bør være i stand til å hjelpe deg når du har en så konkret liste over hvilke programmer du skal bruke.

Lenke til kommentar

Har selv en dell d620 med samme skjermkortløsning som HP'en, og windows vista funker helt fint. Men 1GB ram er for lite. Har selv bestilt opp en brikke ekstra. Men skal hun kjøre XP i alle fall det første året så hyrer HP'n i lange baner. Så kan hun evt oppgradere med mer minne senere. Siden hun driver kun med bildebehandling på hobbybasis så trenger hun strengt tatt ikke dedikert skjermkort heller (her har skjermen mer å si). Man kjører også enkle spill på den grafikkbrikken der (C&C generals går helt ok f.eks.).

Dette ble kanskje litt mye off topic. sorry.

Noen som har sett snurten til trådstarter i det siste?

Personlig synes jeg det er skummelt å snakke med selgere. De har kun èn ting i bakhodet: selge ting de får profitt for. Død på alle selgere. La forbrukeren velge selv :p

Obs: ville også holdt meg unna celeron baserte pc'er når du skal bruke de programmene du nevner.

Endret av JKJK
Lenke til kommentar
Har selv en dell d620 med samme skjermkortløsning som HP'en, og windows vista funker helt fint. Men 1GB ram er for lite. Har selv bestilt opp en brikke ekstra. Men skal hun kjøre XP i alle fall det første året så hyrer HP'n i lange baner. Så kan hun evt oppgradere med mer minne senere. Siden hun driver kun med bildebehandling på hobbybasis så trenger hun strengt tatt ikke dedikert skjermkort heller (her har skjermen mer å si). Man kjører også enkle spill på den grafikkbrikken der (C&C generals går helt ok f.eks.).

Dette ble kanskje litt mye off topic. sorry.

Noen som har sett snurten til trådstarter i det siste?

Personlig synes jeg det er skummelt å snakke med selgere. De har kun èn ting i bakhodet: selge ting de får profitt for. Død på alle selgere. La forbrukeren velge selv :p

Obs: ville også holdt meg unna celeron baserte pc'er når du skal bruke de programmene du nevner.

7876611[/snapback]

Den forrige pcen min hadde en slikk skjermbrikke og jeg fikk ikke engang startet BF2. Nå er jo selvfølgelig det et spill som krever sitt kort, men dog. Er enig i at HPen er god, og oppgraderingsmulighetene er tilstede om det blir nødvendig. Er mest skjermkortdelen jeg er skeptisk til, i og med at dette ikke lar seg oppgradere i ettertid. Var slik jeg svei meg på den forrige laptopen jeg hadde. :( Enig i det du sier om at hun ikke trenger dedikert skjermkort til de nevnte programmene. Mer skeptisk er jeg imidlertid om hun skulle ønske å kjøre Vista med Aero grensesnitt f.eks. Men skal ikke dvele for lenge ved det.

Ellers forstår jeg selger-skepsisen din. Imidlertid blir det ofte slik at om man har noen konkrete bruksområder og gjerne noen konkrete ofte kjørte programmer å skilte med blir selgeren nødt til å hoste opp noen seriøse forslag. Personlig kjøpte jeg min siste pc over disk (jeg er ikke blant de med kortest driftstid innen pc, så jeg hadde jo gjort en veloverveid evaluering av et par-tre gode alternativer, men det var selgers anbefaling som faktisk kom ut som den beste for meg) og er fornøyd med den service og hjelp jeg fikk i den anledning. Føler meg også trygg på at jeg får den hjelp jeg har krav på nå i etterkant om noe skulle vise seg galt.

Kan denne nevnes. Noe dyrere, men 40GB større harddisk og dedikert skjermkort. Leveres med Vista HP da, det kan jo være både positivt og negativt. Acer har jeg personlig god erfaring med. :)

Lenke til kommentar

HPen har et Intel 950-kort, og dette skal være bra nok til å kjøre Vusta med Aero etter det jeg har fått med meg. bemerker at trådstarter ikke skulle spille noe, og at behovet derfor heller ikke ville være større.

Personlig ville jeg mye heller ha stolt på kompiser eller andre som har god oversikt over bærbar-markedet enn en selger. Mange selgere er kun opptatt av å få selge deg ei dyrest mulig maskin, ihvertfall hvis du går til Elkjøp. Hadde man gått dit, hadde de sikkert anbefalt ei maskin som er dyrere enn hva behovet strengt tatt er. Alt basert på egne erfaringer, og så klart subjektivt.

Kanskje vi skal vente på å høre hva trådstarter tror om forslagene våre før dette blir en lang og uoversiktlig tråd?

Lenke til kommentar

7875517[/snapback]

Denne anmeldelsen var ikke noe å hoppe i taket for nei... hehe... :p

Lenke til kommentar
trådstarter har vært plaget med strømbrudd og sånt i dag... anyways, hva med  denne?

Noen etterspør en sum jeg er villig til å betale. Jeg håper at jeg finner noe til 5-6, og vil ikke/kan ikke over 7.

7880884[/snapback]

http://www.psdata.no/ps.asp?it=130101&pdm=extspec

+ en sånn http://www.psdata.no/ps.asp?it=110452&mlevel=

Skal bestille en til kompisen min i morgen. :)

Ps. denne har XP-Home

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...