Gå til innhold

Forskjell på 512 x 2 og 512 x 1?

sfk002

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ah sånn...

Det kommer litt an på.

Jeg vil si at på en laptop er det som regel bedre med 1x1024Mb, da lappiser som regel bare har 2 minneslotter tilgjengelig. Hvis man her får 2x 512Mb, vil jo det si at de(n) å ut hvis du ønsker å oppgradere minne.

På stasjonære maskiner derimot, har man ofte 4 minneslotter. Da vil 2x512Mb gjøre at man kan kjøre minne i "dual-channel", noe som vil gi litt høyere ytelse (neppe merkbart ved normalt bruk). Siden man fremdles som regel har 2 minneslotter ledig, er dette ikke så stor "ulempe" som på lappiser.

En annen ting er også at 1x1Gb minnebrikke som regel er litt dyrere enn 2x512Mb

|2mmy|

Lenke til kommentar

det er jo bedre med 2*512 i dual-channel en med et 1024 i singel, det at pc'er selges med singel 1024 er vell får å bedre oppgraderingen til 1024 i dual-channel senere. slikt at det blir 2*1024

jeg antar at du har ddr1 minnet. der vil da si at vis du har pc3200 så kjører hver minne brikke på 200mhz. så vis de brikkene kjøre i dual-channel så bli hastigheten opprinelig 400mhz som er pc3200 hastighet. men det jeg trur. er at de som selges med 1*1024 er bygd får oppgradering i nermeste framtid (vis ferdig bygget pc fra fabrik) som vil si at Ram'et kjører på 200mhz til du oppgraderer å kjører Dual-channel og dobbler hastigheten 400mhz

Arister meg vis jeg tar feil. :)

Lenke til kommentar

Oki takk for svar,

tenker å kjøpe en laptop med 512 x 2. Det funker vel bra det?

Er det sinnsykt problematisk hvis jeg en gang vil oppgradere til 1024 x 2?

Er det så sinnsykt forskjell mellom 1024 og 512? Altså, jeg skal bruke laptopen til litt spill og mediabruk, er det nødvendig med mer egentlig? :hmm:

Endret av sfk002
Lenke til kommentar

Kjøpte en acer maskin for en måned siden, med 1gb ram.

La inn vista i forrige uke, og minnemåleren sier at jeg bruker 50% ved idle. Det vil si at da jeg kjører office, firefox og cs oppe samtidig, bruker jeg ca 100% (1gb).

jeg har 2x512mb, og det er utruli irriterende. Nå må jeg kjøpe 2x1gb brikke, for å få 2gb, istede for at jeg kjøper 1gb brikke, og får 2gb.

Det vil si at jeg nå må kvitte meg med 2x512 brikker, som man heller ikke kan få solgt for en brukbar pris.

Er det mulig at du får laptopen med 1x1gb så gjør det.

2gb ram (2x1gb) koster ca 1500kr idag.

Du sparer alså halvparten ved at det allerede fins 1gb brikke i laptopen.

Om du har bruk for 2gb/1,5gb ram, er annen sak. Med en gang du har vista på maskin, anbefales det og oppgradere. Kjører du xp, så vil 1gb holde til de aller fleste operasjoner, kun de mest avanserte bilde/film o.l redigering du vil trenge mere.

Jeg skriver rotete :( Håper uansett det ga noen svar

Lenke til kommentar
det er jo bedre med 2*512 i dual-channel en med et 1024 i singel, det at pc'er selges med singel 1024 er vell får å bedre oppgraderingen til 1024 i dual-channel senere. slikt at det blir 2*1024

jeg antar at du har ddr1 minnet. der vil da si at vis du har pc3200 så kjører hver minne brikke på 200mhz.  så vis de brikkene kjøre i dual-channel så bli hastigheten opprinelig 400mhz som er pc3200 hastighet.  men det jeg trur. er at de som selges med 1*1024 er bygd får oppgradering i nermeste framtid (vis ferdig bygget pc fra fabrik) som vil si at Ram'et kjører på 200mhz til du oppgraderer å kjører Dual-channel og dobbler hastigheten 400mhz

Arister meg vis jeg tar feil.  :)

7873221[/snapback]

'

Ikke helt, fekvensen forblir på 200 Mhz (DDR 400 pc 3200) men minnekontrolleren adreserer vær brikke for seg, slik at bittbredden på bussen øker fra 64 til 128,

SC DDR 400 Mhz * 64 Bit / 8 (for og få byte) = 3200 byte/sekundet

DC DDR 400 Mhz * 128 Bit / 8 (for og få byte) = 6400 byte/sekundet

Ytelseøkningen avhenger av platorm, de gamle P4 northwod og prescot økte MYE med DC (tror det var rundt 30 til 40 %) mens K7 og A64 egentelig ble begrenset av tilganstidene og derfor bare fikk noen få % økning. C2D vahenger like mye av tilganstider og bånbredde, så det vil nok spille inn der også.

Lenke til kommentar

Men når det gjelder grafikkkort. Er det dyrt/problematisk å oppgradere grafikkortet fra NV7300 til 7600 på en laptop?

Hvis det går fint går jeg for denne: http://www.acer.no/acereuro/page4.do?sp=pa...587#inu57_38420

den 117..

7873490[/snapback]

Ville ikke regnet med at det gikk. Hør for sikkerhetsskyld.

Jeg har kraftige tvil på at det går.

Du kan titte her, for å se någenlunde forskjell på skjermkortene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...