shortCut Skrevet 4. februar 2007 Del Skrevet 4. februar 2007 Bor i en borettslaglelighet hvor det før var badekar. Dette kasta vi ut for ett års tid siden og dusjer rett på gulvet. Har streifa tanken på at jeg kanskje burde sjekka om det er lagt membran først.... Fugene i dusjhjørnet har begynnt å sprekke opp så det er derfor jeg har litt panikk Rørene inn til badet ligger ikke inni veggen men utenpå (ikke vakkert). Der selve innføringen av rørene er, er det tettet rundt rørene med noe slags tetningsmasse - er dette trygt? Rørene er videre klipset på veggen så der er det også hull i flisene - kan vann trenge inn der?? Hvis jeg skulle få vannlekasje pga at badet ikke er forskriftsmessig - står jeg da med hele ansvaret eller har forrige eier noe ansvar? Kan jeg på noen måte sjekke om det er lagt membran?? Håper noen av dere baderomskyndige kan svare meg på noen av disse spørsmålene! Lenke til kommentar
Tøffe-Tetra Skrevet 4. februar 2007 Del Skrevet 4. februar 2007 har du noe årstall på når det er blitt bygd, det kan ofte si noe om kvsaltiteten på badet. Jeg ville ikke ha dusja direkte på gulvet hvis det er en gammelt leilighet. men i nye så skal det tåle vann. Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 4. februar 2007 Del Skrevet 4. februar 2007 Om badet ikke er alt for gammelt er det membran på badet. Er det et bad fra 80 tallet og flislagt er det ikke membran der. Er det derimot belegg på gulvet er faren mindre for vannlekasje da belegget er god membran i seg selv. Det å gå fra badekar til dusjhjørne gir veggene en mye større fuktbelastning en før da veggene og gulvet blir våte lengere en ved bading. Er det flis med membran under fjør det ingenting om fugene sprekker opp, hverken fugemassen eller flislimet er vanntett. Om hull fylles med tettningsmasse før man setter luggen i så er faren for vannintrengning mye mindre eom om det bare er boret hull i flisa og plugg satt i. Er det vannlekasje med fuktskader så har du 13 års klagerett fra arbeidet er utført. 12 års klagerett + 1 år saksbehandlingstid. Ansvarsmessig så er det vedkommende som bygde/ rehabiliterte badet som har ansvaret så i første omgang så må du ta kontakt med forige eier om ikke innboforsikringa di dekker det. Dekker forsikringa di det så vil forsikringsselskapet rote opp vedkommende som gjorde jobben og sende krav til vedkommende om noe klanderverdig er gjort. Lenke til kommentar
shortCut Skrevet 4. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 4. februar 2007 Takker for svar! Er litt mer beroliget nå... Badet er trolig pusset opp i 1998 og det er flislagt. I boligsalgsrapporten står det at det ikke ble funnet unormale fuktverdier (i 2003). Det står også at det ved visuell kontroll ikke ble funnet membran fra tilgjengelig sted (sluk), men "det tas imidlertid ikke til inntekt for at membran ikke finnes." Vi skal investere i ett dusjkabinett nå for å være sikker! Kan gamle fuger fjernes og legges på nytt? Er ikke pent slik det er nå. Er det noe hjelp i å sjekke med fuktindikator fra f.eks Clas Ohlson? Lenke til kommentar
Haandtverkern Skrevet 4. februar 2007 Del Skrevet 4. februar 2007 Du kan bruke en kniv og skrape litt med denne i fugene også legge nye fuger. Husk å bruk riktig fugemasse, mener da riktig farge på denne. Lenke til kommentar
Patrol_33 Skrevet 4. februar 2007 Del Skrevet 4. februar 2007 Invester i dusjkabinett så er du sikker, å dusje rett på veggen er ikke en god løsning, selv om du har mebran. Har du dusjkabinett og avtrekk er det veldig liten sansynlighet for fuktskade. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå