Gå til innhold

Nytt lydkort - ingen lyd.

Anbefalte innlegg

Hei

I dag fikk jeg en gave, et lydkort med navnet “Sound Blaster X-Fi extreme Fidelity”, men driverene som fulgte med var bare for Windows.

Jeg får ingen lyd i Ubuntu. I System -> Preferences -> Sound får jeg bare velge Nvidia CK8S, som er det som ligger i hovedkortet.

Kommandoen: lspci -v | grep -i audio gir meg dette;

0000:00:06.0 Multimedia audio controller: nVidia Corporation nForce3 250Gb AC'97 Audio Controller (rev a1)

0000:02:08.0 Multimedia audio controller: Creative Labs: Unknown device 0005

Etter å ha søkt litt fant jeg dette;

http://www.alsa-project.org/alsa-doc/index...ive_Labs#matrix

" Card delivered to developers. Completely new architecture. Creative actively preventing support due to no datasheets being released to ALSA developers. Reverse engineering work not started due to lack of time."

Så jeg antar dette kortet overhode ikke vil fungerer i Linux :-( Men bare for å få en bekreftelse - det finnes ingen andre utveier?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk for bekreftende svar olear.

Nå satt jeg er med et lydkort jeg har hatt lyst på lenge, tanken var og koble pcen opp mot forsterkeren med best mulig lyd… Det er kjøpt i utlandet så jeg kan ikke bytte det. Sukk, jeg tenkte faktisk seriøst på om jeg skulle slette hele Linux og fortsette med Windows, hvor det ville fungere som en drøm.

Men der var lydkortet pakket inn og gitt bort til en som også hadde lyst på det. Ikke f om jeg skal fortsette med Windows.

Kan noen anbefale et bedre lydkort som fungerer problemfritt med Linux?

Lenke til kommentar

Takker for svaret ditt, nyttige linker. Er enig med kritikken av Creative. Så på posten din at de skal gi ut en driver "en gang i 2007", men vil heller satse pengene mine på et lydkort som fungerer i dag. Synd Creative er så stor.

Fant denne hvor det postes info om lydkort(og annet hardware) og hvordan de fungerer med Linux: http://www.linuxquestions.org/hcl/ Fant den fra denne siden; http://linux1.no/forum/viewtopic.php?t=568...ghlight=lydkort

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Ja, Creative har virkelig gjort noe upopulært ved at de nekter å frigi specs på X-Fi.
Lenge siden jeg startet denne tråden - og så måtte du minne meg på kortet jeg måtte gi fra meg :hrm: Sannheten er at man burde styre unna alle Creative kort, mange vil rett nok fungerer med Alsa driverene(ikke takke være Creative!!), men ikke optimalt. Med det mener jeg at kortene kan spille 24bits men man får lavere med ALSA.
Lenke til kommentar
Lenge siden jeg startet denne tråden - og så måtte du minne meg på kortet jeg måtte gi fra meg :hrm: 

8306989[/snapback]

Hehe... :)

Sannheten er at man burde styre unna alle Creative kort, mange vil rett nok fungerer med Alsa driverene(ikke takke være Creative!!), men ikke optimalt. Med det mener jeg at kortene kan spille 24bits men man får lavere med ALSA.

8306989[/snapback]

Helt enig. Jeg kommer neppe til å kjøpe kort fra Creative igjen pga. holdningen deres. M-audio gir ut spesifikasjonene sine til Linux-utviklere, og Revolution-serien deres er på linje med Creative når det kommer til lydkvalitet.

Jeg kan skrive under på at Creative-kort ikke fungerer optimalt. Hadde et Live! 1024-kort som ikke fordelte lyden skikkelig til subwooferen. Måtte øke volumet på de bakre høyttalerne for at det skulle bli litt bedre. Hvordan sjekker man at kortet sitt virkelig spiller av 24 bits (uten lytteprøver)?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...