diminish Skrevet 4. februar 2007 Del Skrevet 4. februar 2007 Jeg slet en stund med dette problemet med en tidligere 200Gb sata disk, men så bestemte jeg meg å bytte denne med en ny. Kjøpte meg en 350Gb sata disk og alt funka som en drøm i ca 3 uker. Helt plutselig for 2 dager siden skjedde det igjen, starta opp pc'en og harddisken med vista på og en haug med data på var borte, stasjonen må formatteres stod det. Hadde heldigvis xp på en annen 80Gb HD som var koblet til, så fikk i alle fall starta opp maskinen. Har prøvd fullstendig formattering, og utskifting av prossesor, ram, hovedkort osv. Ingen ting ser ut til å funke, noen som kan hjelpe meg med dette problemet? Jeg kjører windows xp, på en 3,2 Ghz Pent 4 med et nvidia 7300GT kort. Takk på forhånd! Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 4. februar 2007 Del Skrevet 4. februar 2007 Dette skjer nå og da hos noen. Kan være forskjellige grunner. Her er et diagnoseprogram som inspiserer partisjonstabeller og bootsektorer. Gjør det mulig å finne ut hva som er galt. Last ned denne filen, kjør programmet, og post MBRlist.txt her. http://home.online.no/~paulsen8/MBRlister.zip Lenke til kommentar
diminish Skrevet 6. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 6. februar 2007 (endret) ok, gjorde som du sa, og her er filene. Jeg kunne forstått hvis dette var første gang det skjedde, men det har skjedd ca 10 ganger til sammen med 2 forskjellige harddisker... scan.zip Endret 6. februar 2007 av diminish Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 6. februar 2007 Del Skrevet 6. februar 2007 Disken er 320 GB, men den har bare en 76 GB partisjon. Er det slik du hadde det? Det jeg kan se er at bootsektor ser OK ut, men backup sektor er overskrevet. Bootsektor ligger nesten helt først på disken, mens backup ligger sist i partisjonen. Siden du ikke kan lese disken kan man anta at MFT og filene også er overskrevet. Vet ikke hva som forårsaker slikt, det kan muligens være et dårlig program som har gått bananas. Bruker du noe Torrent program? Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor ----------------------- Disk 1 MBR -------------- Size 625142448 = 320 GB (298 GiB)# Activeflag Offset _____Size____________ Type 1 00 = No 63 156299313 = 76318 MiB 07 = Windows NT NTFS 2 00 = No 0 0 = 0 MiB 00 = Empty 3 00 = No 0 0 = 0 MiB 00 = Empty 4 00 = No 0 0 = 0 MiB 00 = Empty Partition size 156299376. Unallocated 468843072 sectors. Backup BPB sector (156299375) signature is not 0xaa55. (9bb9) Lenke til kommentar
wiberos Skrevet 6. februar 2007 Del Skrevet 6. februar 2007 Hva skal du gjøre, er ikke så godt å si, siden jeg tror at du har noe spesielt måte å kjøre disker med operativ system på dem. Og det med bakgrunn at den 80GB disken din har mbr kode som vista bruker. Den originalt mbr på den 80 disken finner du på sektor 62.(hvorfor eller hvordan det???) Mbr på den 350GB er ikke Vistambr. Om du hadde installert Vista direkte på den, så vil entries i partitionstabell være feil. Ergo er det ikke rart at har problemer og det er ikke rart at det blir feil rapporter og. Så enkelt er det ikke gitt. Du må omorganisere. Det blir for mange poster, hvis du skal få hjelp til å ordne på dette. Siden du har prøvd å reformatere og du har tatt vare på dataen din, starter du fresh. Start med fjerne all info på disken din. Velg den nyeste. Kjør verktøy fra produsent for å utføre en hurtig ”low formatering”. Deretter montere bare denne disken, installer din Vista på den. Om du har nok med lisenser, installere Xp først og Vista etter på. Anbefalerer da at du opprette en partisjon på ca 1GB som du skal bruke som ”system partisjon” og som du kaller alt annet enn C: og etterpå velg en stor partisjon til ”boot”..1 og eventuelt til boot 2. Velg større system partisjon om du ønsker å plassere pagefile der. Teste da systemet ditt ”med normal drift” en periode, utføre tilfeldige diskkontroller og arkivere rapportene, samt at du bruker Vista sin ”feilrapporterings” funksjon. Lykke til. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå