Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Internett blir tregere ved 100MBps via switch

Anbefalte innlegg

Jeg har en Nortel BayStack 450-24T Switch som jeg prøver å lære meg.

Jeg har koblet internett fra modemet --> brannmur/router --> switch --> PC

Når jeg velger 100MBps full (eller halv) duplex på porten hvor internett er koblet til, får jeg max 1.1Bps

Og Activity LEDen lyser for fult.

Men hvis jeg bytter til 10MBps full duplex, virker alt helt fint. Og Activity LEDen lyser bare når porten hvor min PC er koblet på lyser.

Jeg er rimelig noob innen nettverk, og takker veldig fint til alle mulige guider og hjelp :)

Endret av Ståle
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg har en Nortel BayStack 450-24T Switch som jeg prøver å lære meg.

Jeg har koblet internett fra modemet --> brannmur/router --> switch --> PC

Når jeg velger 100MBps full (eller halv) duplex på porten hvor internett er koblet til, får jeg max 1.1Bps

Og Activity LEDen lyser for fult.

Men hvis jeg bytter til 10MBps full duplex, virker alt helt fint. Og Activity LEDen lyser bare når porten hvor min PC er koblet på lyser.

Jeg er rimelig noob innen nettverk, og takker veldig fint til alle mulige guider og hjelp :)

7871078[/snapback]

Kan virke som om det er noe feil med svitsjen din... eller nettverkskorte som sender ut en dunge med pakker og derme ødlegger hele nettverket ditt... har du mulighet til å prøve annen svitsj?

Lenke til kommentar

Har ikke det atm nei =/

Men nettverkskortet til PCen, eller routeren?

Fordi routeren er en dritt router fra SMC. Eller kanskje det er en switch? har det noe å si?

Jeg mener å ha MDI-X på switchen min, sånn at det ikke har noe å si at jeg kobler fra router/switchen <--> min switch med en rett kabel.

Lenke til kommentar
Har ikke det atm nei =/

Men nettverkskortet til PCen, eller routeren?

Fordi routeren er en dritt router fra SMC. Eller kanskje det er en switch? har det noe å si?

Jeg mener å ha MDI-X på switchen min, sånn at det ikke har noe å si at jeg kobler fra router/switchen <--> min switch med en rett kabel.

7871269[/snapback]

Du får teste litt... prøv å kopiere flere maskiner som er koblet til svitsjen... prøv litt forskjelig kabler osv... bilige rutere i dag begynner å bli bra nok :) kommer litt an på hva de skal brukes til ;)

Lenke til kommentar
Kopiere flere maskiner? Skønte ikke helt den der =/

Routeren er sikkert 1 år gammel, og den er veldig dårlig. Nettet detter ut, og jeg må reboote den nesten 1 gang hver uke. (trådløs 54MBps men LAN kontaktene er 100MBps mener jeg)

7871510[/snapback]

Kopiere data mellom flere maskiner mente jeg :p

Kan være lurt med ny ruter da :)

Lenke til kommentar
Denne routeren koster sånn ca 10k, så vil ikke kaste den helt med en gang ;)

Den har sånn COM port til og med xD

Alt er helt nytt for meg, så jeg har ikke peil på hva jeg gjør :p

7871587[/snapback]

Kanskje derfor....

men nette funker fint viss du kobler bort svitsjen?

*ps*

Foresten en genial avtar :D

Endret av VikinGz
Lenke til kommentar

Jeg mente switchen. :blush:

Ja, da er jeg koblet til routeren med 100mbps.. står det i windows..

Men internettet virker jo akuratt det samme når jeg bare velger 10mbps på porten routeren kobler til switchen med.

Edit; jo takk :p

Bare for å gjøre det klart. Internett virker når jeg velger 10mbps bare for porten på switchen som er koblet til routeren.

Hvis jeg velger auto/100mbps så går alt ekstremt treigt. Og som oftest ikke mer enn 1 kbps

Endret av Ståle
Lenke til kommentar

prøv å sett fast 100mbit full duplex på både nettverkskort og accessport på switchen. Prøv også med annen kabling og evt firmwareoppgradering. Men tror ikke det er firmwaren som er problemet her.

Endret av JKJK
Lenke til kommentar

Hmm nettverkskortet står på auto-sense. Skiftet det til 100MBps Full Duplex, men da fant switchen ut at den ville bruke 100MBps half duplex som auto. Jeg byttet til 100MBps full på begge portene, men da virket ingenting igjen =/

Kablene jeg har er cat 5 på 10m eller noe sånt fra routeren til switchen. Og en 50cm cat 6 mellom switchen og PCen min.

Lenke til kommentar

Men mener du mellom switchen og PCen?

Der virker auto-sense fint.

Problemet er mellom switchen og routeren.

Jeg prøvde å sette 100MBps full på nettverkskortet og switchen nå. Opplastningshastigheten virker (mange kbps) men neslastningshastigheten er fremdeles 28bps. =/

Lenke til kommentar

Jeg pinget uio.no når jeg hadde 100MBps.

Pinger www.uio.no [129.240.4.44] med 32 byte data:

Svar fra 129.240.4.44: byte=32 tid=16ms TTL=242

Svar fra 129.240.4.44: byte=32 tid=15ms TTL=242

Svar fra 129.240.4.44: byte=32 tid=15ms TTL=242

Svar fra 129.240.4.44: byte=32 tid=16ms TTL=242

Ping-statistikker for 129.240.4.44:

Pakker: sendt = 4, mottatt = 4, tapt = 0 (0% tap),

Gjennomsnittlig tid for tur-retur i millisekunder:

minimum = 15ms, maksimum = 16ms, gjennomsnittlig = 15ms

Men alt er fremdeles veldig treigt. Og Activity LEDen lyser hele tiden på porten routeren bruker i switchen. =/

:(

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...