Gå til innhold

Finnes det noe sterkere enn Jalapeños?

Anbefalte innlegg

Om du lurer på hva som er sterkere enn jalapenos, skal jeg fortelle deg det en gang for alle. Jalapeno er grønn pepper, og er således tilsvarende en umoden chili, altså den røde. Så i utgangspunktet er all rød chili pepper sterkere enn de grønne. Men hva er så sterkest av rød chili?

Vel, nå finnes det forskjellige typer rød chile på samme måten som typer av epler, men som oftest er man litt begrenset av hva som faktisk er i salg, så da blir det ikke så mye å velge i. Tabasco pepper er igjen sterkere enn rød chilipepper.

Skal du ha sterk mat derimot, ja da er det kun 1 ting som gjelder; McIlhenney Tabasco saus, laget av modne, lagrede røde tabascopepper av den sterke sorten, salt, eddik. Det finnes en "Scoville skala" for å måle styrken i pepper og andre ting, og den rangerer vanlig rød tabasco til mellom 2500 og 5000. Mens den sterkeste tabascoen de produserer, Habanero, er opptil 140 ganger sterkere enn jalapeno.

De man let får tak i, i Norge blir da;

Grønn tabasko: 600-800

Rød tabasco: 2500-5000

Habanero tabasco: 7000-8000

Så jeg vel nesten si at du "hakke smakt sterkt enda... " om du ikke har prøvd tabasco! :thumbup:

Den råeste av de råe peppersausene er likevel "Blair's 16 Million Reserve." Den er svært nær det maksimalt mulige når det gjelder styrke, og den måles altså like opptil 16 000 000, dvs 16 millioner skala enheter. Et dugg av den på huden er nok til å gå fra vettet sies det. :thumbup:

På tabasco.com sine sider finnes det en pepperskala over styrken;

Pepper Heat Scale

100,000-350,000 Habanero; Scotch Bonnet

50,000-100,000 Chiltepin; Cayenne; Tabasco

30,000-50,000 Aji; Piquin; Tabasco

15,000-30,000 de Arbol

5,000-15,000 Serrano; Early jalapeno; Aji Amarillo

2,500-5,000 jalapeno; Mirasol

1,500-2,500 Sandia; cascabel; Yellow Wax Hot

1,000-1,500 Ancho; Pasilla

500-1,000 Anaheim; New Mexican

100-500 Bell; Pimento

Er maten for sterk, ikke drikk vann. Styrken kommer av Capsaicin, det som påvirker nervene, og er en slags olje og løses ikke opp i vann. Syrer, sitron, lime kan hjelpe, men særlig melk og yogurth da de inneholder casein protein som binder Capsaicin alkaloiden, altså nøytraliserer det.

Scoville rating Type of pepper (fra wikipedia)

15,000,000 - 16,000,000 Pure capsaicin[4]

9,100,000 Nordihydrocapsaicin

2,000,000 - 5,300,000 Standard US Grade pepper spray [5]

855,000 - 1,041,427 Naga Jolokia [6][7]

876,000 - 970,000 Dorset Naga [8][5]

350,000 - 577,000 Red Savina Habanero[9]

100,000 - 350,000 Habanero Chile [10]

100,000 - 350,000 Scotch Bonnet [10]

100,000 - 200,000 Jamaican Hot Pepper [5]

50,000 - 100,000 Thai Pepper , Malagueta Pepper, Chiltepin Pepper

30,000 - 50,000 Cayenne Pepper , Ají pepper [10]

10,000 - 23,000 Serrano Pepper

7,000 - 8,000 Tabasco Sauce (Habanero)[11]

5,000 - 10,000 Wax Pepper

2,500 - 8,000 Poblano Pepper

2,500 - 5,000 Tabasco sauce (Tabasco pepper) [11]

1,500 - 2,500 Rocotillo Pepper

1,000 - 1,500 Jalapeño Pepper

600 - 800 Tabasco Sauce (Green Pepper) [11]

500 - 1000 New Mexico pepper

100 - 500 Pimento [5], Pepperoncini

0 No heat, Bell Pepper [5]

Legg merke til at "Blair's 16 Million Reserve" peppersaus, er ca 3 ganger sterkere enn peppersprayen politiet bruker. :dribble:

Kilder: http://en.wikipedia.org/wiki/Scoville_scale http://en.wikipedia.org/wiki/Hot_sauce http://tabasco.com/tabasco_tent/pepper_sauce/index.cfm

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kanskje litt utenfor topic ettersom det visstnok er ulovlig, men på et lokalt LAN så hadde noen en gang fått tak i noe genmodifisert chili ved navn Red Savina til colacompoen. Det brant godt i halsen, tror jeg.

(Har ingen kilder overhodet på dette, så ta mine "fakta" med en klype salt.)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 4 uker senere...

1. Jalapenõs er en type chilli, tar jeg ikke helt feil.

2. Habanero er en jævel og burde ikke prøves, med mindre man er en gal vg1 skole elev som vil smake på det.

3. Habanero kan bli kjøpt i Norge.

4. Ikke prøv Habanero med mindre til vil hoppe og danse i en halv time med en jævla smerte i nese, hals og munn. Drikk melk med sugerør for å minske smerten. Anbefaler kefir eller helmelk.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Tabasco er helt villt! prøv det men ha melk i nærheten ellers tror jeg du dør..

8386289[/snapback]

Synes ikke Tabasco er spesielt sterkt i forhold til fersk jalapenos eller den gode gamle ferske chilien. Tabasco har i tillegg en rar ettersmak som jeg ikke liker.

Melk skal vist være veldig bra når det gjelder å nøytralisere sterke ting. Noen som kan forklare dette eller henvise til litteratur? :)

Lenke til kommentar
Tabasco er vel eddikbasert, så smerten gir seg vel også raskere av den grunn. Selv har jeg aldri smakt tabasco. Hva er best av rød og grønn?

8387816[/snapback]

Min mening:

Rød = Sterkest, men grusomt stygg ettersmak.

Grønn = Mildere, grei ettersmak.. Ikke sterk nok, hele vitsen er litt borte. :)

Lenke til kommentar
Tabasco er vel eddikbasert, så smerten gir seg vel også raskere av den grunn. Selv har jeg aldri smakt tabasco. Hva er best av rød og grønn?

8387816[/snapback]

Min mening:

Rød = Sterkest, men grusomt stygg ettersmak.

Grønn = Mildere, grei ettersmak.. Ikke sterk nok, hele vitsen er litt borte. :)

8392437[/snapback]

Litt av et dilemma her, ja. :hmm: Rød er jo en god del billigere, om jeg husker rett.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
  • 7 måneder senere...

Jeg synes grønn tabasco er best i smak, men den er jo litt for pinglete egentlig. Skal man bruke det til å lage litt styrke på en gryterett feks, har den ikke nok kraft i det hele tatt. Så da blir det rød. Men man tømmer en flaske med grønn tabasco ganske fort siden den er såpass mild, så det blir nok dyrere av den grunn også.

Men bedre i smak er den nok.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Nå får dere få begrepene på plass gutta. Det er ingenting som heter chili. Det er navnet på en gruppe sterke vekster.

Jalapeno er veldig lite sterkt i sammenligning med det meste annet av sterk saus/krydder/planter osv.

Bare ta sterke sauser i et trinn av gangen så går det fint. Jeg har gått ut av den vanlige chili skalaen og bruker nå ekstrakter i maten. Alle tror tabasco er så ille, og da tjener jeg penger. Var ute på byen med en gjeng på jobben, og jeg latet som jeg nølte og tvilte på om jeg skulle ta på meg utfordringen fra sjefen (flaske tabasco helt over på glass). Tilslutt lå det 1000 kr på bordet. Jeg tømte glasset uten særlig problemer og uten å fortrekke en mine etterpå. Ser i ettertid at jeg burde ha spilt litt, så hadde det vært mer å hente en annen gang :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...