Gå til innhold

Ubuntu liker ikke overklokking?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg har en Intel Core 2 Duo E6600 @ 2.4 GHz som jeg har klokka opp til 3.6 GHz, men problemet er at både conky og gDesklets rapporterer om at cpu'en kjører på 1.6 Ghz? Hvorfor i all verden skjer dette? i Windows funker det fint.

Takk på forhånd

7869738[/snapback]

Prøv å belaste CPU'en din, så skal du se at den rapporten øker til max. CPU-hastighet. Hastigheten til CPU'en reduseres når den er idle, og det er den reduserte hastigheten de to programmene viser. Lurte på nøyaktig det samme for litt siden. ;)

Lenke til kommentar

Jeg regner med at du først og fremst har overklokket for å dra ut mer ytelse i windows-spill?

I det store og hele tror jeg ikke du tjener nevneverdig på å overklokke i Ubuntu. Jeg har ihvertfall aldri merka noe i linux når jeg har overklokka, selvom jeg har merka det i Windows.

Med mindre du syns det er ille viktig, syns jeg du kan la det være for Ubuntu sin del.

EDIT:

Kom til å tenke på no.

Det kan være at det er cpu-skaleringen som at frekvensen ikke kommer høyere enn standardfrekvens. Dvs at cpu-skaleringen vet at øverste frekvens er 2.4 og dermed ikke skalerer høyere, selvom du har klokka opp CPU i BIOS.

Enkelt sagt kan en si at cpu-skalering overstyrer BIOS-innstillinger.

Godt mulig at du får overklokkede frekvenser ut av CPU hvis du slår av skalering, men da vil jo CPU kjøre overklokket hele tiden.

Endret av olefiver
Lenke til kommentar

Du kan jo ta en titt på cpufreq-applet og acpi_cpufreq.

Du finner vel en del info i /sys/devices/system/cpu/cpu0/cpufreq

cpufreq-applet er en del av pakken gnome-applets. Den må rekonfigurerers med dpkg-reconfigure om du vil at brukeren din skal kunne skifte cpu-frekvenser og skalering via gnome-appleten (som må legges til ved å høyreklikke på panelet og velge CPU frequency scaling monitor).

Dersom du bruker skalering så skal vel denne fortelle deg hva maks frekvens er:

cat /sys/devices/system/cpu/cpu0/cpufreq/cpuinfo_max_freq

Og denne hva den nårværende frekvensen er:

cat /sys/devices/system/cpu/cpu0/cpufreq/scaling_cur_freq

Du kan også eksperimentere med forskjellige "governors" i appleten.

Hvis ikke du får det til med dette så må du nok slå av scalering i bios.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...