Gå til innhold

Ekte DOS i XP ?

Julia

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Quote:

Den 2002-12-02 14:48, skrev Julia:

Hvordan velger man ekte DOS ( ikke ledetekst ) i Windows XP?

I windows 95 og utover kunne man velge "ekte" DOS siden OS-et var basert på DOS.

I Win NT, 2000 og XP har de gått vekk fra DOS og over til "New Technology Technoloy" som de kanller det så fint.

Lenke til kommentar

Ekte DOS finnes ikke i Win 2000/XP. Men det betyr ikke at det er umulig å kjøre ekte DOS under disse OS'ene.

For å få det til må du innstallere Connectics Viritual PC, eller tilsvarende + den ekte DOS'en.

Dette oppretter en "virituell PC" som DOS-diskettene vil oppfatte som en egen PC uten OS. Dvs. at du kjører ekte dos på den virituelle PC'en. (F.eks i fullscreen eller i et vindu.)

Det er også mulig å legge inn f.eks Win95/98 og Linux på denne måten. Litt kult å ha oppe Linux i et vindu i Win XP. (Har selv kjørt Mandrake 7.1 i et vindu under Win2000)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Er det ikke mulig å både legge inn DOS og WinXP da.. Så lage en form for oppstartsmeny..

Må vel legge inn DOS først, måtte i alle fall det når jeg skulle ha skikkelig DOS ved siden av Win95 i gamle dager.. Laget en liten .bat fil med meny, og startet den i autoexec... gode tider det der!

Lenke til kommentar

Quote:

Tigeren skrev (2002-12-11 02:56):

Er det ikke mulig å både legge inn DOS og WinXP da.. Så lage en form for oppstartsmeny..

Må vel legge inn DOS først, måtte i alle fall det når jeg skulle ha skikkelig DOS ved siden av Win95 i gamle dager.. Laget en liten .bat fil med meny, og startet den i autoexec... gode tider det der!

Husk at MS-DOS ikke klarer å lese NTFS-partisjoner, noe som er ganske lurt å ha i XP...

Lenke til kommentar

Microsoft bør forsette med DOS.

men etter windows 98 så seier de hele tiden at dos er fjernet.

Men men.

Den lille delen som er av dos`en burde utvikles bedre.

Når man lager ein system-diskett i xp og booter med den så står det dette når man booter med disketten etterpå:

Microsoft Windows Millenium...

Lenke til kommentar

Microsoft bør forsette med DOS.

men etter windows 98 så seier de hele tiden at dos er fjernet.

Men men.

Den lille delen som er av dos`en burde utvikles bedre.

Når man lager ein system-diskett i xp og booter med den så står det dette når man booter med disketten etterpå:

Microsoft Windows Millenium...

Lenke til kommentar

Jeg må si at jeg har problemer å forstå poenget med DOS på dagens maskiner, og hvorfor skal Microsoft fortsette med DOS nå som de endelig har klart å komme seg bort fra det!

Dos er et 8-bit basert OS, som for de fleste burde være foreldet og lagt i graven sammen med win95 og 3.11....(Og WinME)......

Skal man først spille de gamle klassikerene så bør det gjøres med stil på en gammel 386 eller 486....

Slike maskiner kaster jo folk hele tiden...

Eller kjør en virtuell maskin som nevnt tiligere i denne posten!

Lenke til kommentar

Så DOS burde vært lagt i graven?? NEI aldeles ikke.

Hva gjør du hvis du skal flashe en pioneer 105s dvd spiller til rcp1 f.e.k.s?

Og hva med biosen på h.k?

Eller når du spiller med emulator?

og ja,de filene du ikke klarer å slette helt?

Ett veldig dumt "sjakk-trekk" fra M$ å fjerne den "gamle traveren"! DOS er kommet for å bli :smile:og det er derfor JEG fremdeles har dual-boot med w98/xp pro

2 øre fra meg

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-12-15 16:13, skrev shorin:

Så DOS burde vært lagt i graven?? NEI aldeles ikke.

Hva gjør du hvis du skal flashe en pioneer 105s dvd spiller til rcp1 f.e.k.s?

Og hva med biosen på h.k?

Eller når du spiller med emulator?

og ja,de filene du ikke klarer å slette helt?

Ett veldig dumt "sjakk-trekk" fra M$ å fjerne den "gamle traveren"! DOS er kommet for å bli :smile:og det er derfor JEG fremdeles har dual-boot med w98/xp pro

2 øre fra meg

CD/DVD-romer kan flashes fra Windows. Er bare snakk om å lage programmer som kan dette.

BIOS på (nyere) HK kan flashes fra Windows. Har gjort dette selv flere ganger.

Det finnes MANGE emulatorer som fungerer utmerket i Windows.

De filene man ikke klarer å slette helt kan som oftest bli sletta på en eller annen måte uansett. Er bare snakk om riktig software.

Så DOS må dø! :razz:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...