Gå til innhold

Hjelp!: NEC ND2510A nekter å kjøre i DMA!

Anbefalte innlegg

Jeg har en NEC ND2510 CD/DVDbrenner som jeg har hatt i et par år og er veldig fornøyd med. Jeg vet ikke når det skjedde, men det viser seg dog at den ikke kjører på nær full kapasitet. merket det først en dag da jeg skulle brenne DVD og den ikke ville la meg gjøre dette i større hastighet enn 4X (skal og har brent i 8X før). Andre ting, som kopiering fra CD, spille en DVD går veldig dårlig også. Jeg snoket litt rundt, og fant ut at enheten står i PIO modus, som visstnok skal være en mer kompatibel måte, men mye treigere modus enn DMA.

Googlet litt på dette, og fant ut at Windows kan finne på å gjøre dette hvis den har fått lesefeil fra enheten, og jeg kunne slette noen checksums via regedit. Gjorde dette, rebootet, og jaggu står den i DMA! Men med en gang jeg prøver å bruke dne (brenne, lese, etc) henger pc'n i noen sekunder, og vips skrus den tilbake til PIO.

Er det noen som vet hvorfor den gjør dett? Er brenneren ødelagt? Håper jeg kan få noen tips her!

På forhånd takk!

Hvis det er til noen hjelp:

HK: Asus P4P800

CPU: P4 3.2Ghz @ 3.51Ghz

2x512 Mb PC3200 DDR

Nec ND 2510A

mvh

Bevertann

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

prøv å bytt idekabel. Prøv også å sett den på en annen idekanal. Oppdatering av chipsetdrivere er heller ikke å forakte.

Edit: glemte å nevne at du kan prøve å oppdatere firmwaren på brenneren i samme slengen. Når jeg kjøper nye dvdbrennere legger jeg alltid inn hacked-firmware da disse gir bedre funksjonalitet. Men ny fra produsent er bedre enn ingenting.

Endret av JKJK
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...