knutinh Skrevet 4. februar 2007 Del Skrevet 4. februar 2007 Jeg ser at det er litt diskusjoner rundt hvordan man skal oppføre seg i nett-diskusjoner. Dette er et tema som opptar meg litt. 1. Hvorfor deltar man i diskusjonsforum på nett? Jeg kan bare svare for egen del: for å lære. I mine øyne er forum en veldig effektiv måte å tilegne seg grunnleggende kunnskap på kort tid og med lite innsats. Sammenlignet med å kjøpe en bok så har du to-veis kommunikasjon som i et klasserom og kan prøve ut ideer og raskt få tilbakemelding. Ulempen er at kvalitetssikringen på svarene du får er heller laber, så det krever litt trening å sile ut de gode svarene (du kan få 10 svar på et spørsmål, hvor 9 er på jordet og en er korrekt - hvordan finne ut hvilken?). Jeg innser at et forum som dette fungerer ved at jeg må dele av min forståelse på samme måte som alle andre. Hvis alle bare skal ta så blir det ikke etforum. 2. Hva kan man forvente av et nytt medlem i et forum? Generelt så synes jeg at man kan vente at man skummer igjennom forum-reglementet, at man orienterer seg mhp forum-kategorier og at man merke seg "sticky" poster som ofte er til generell orientering. I tillegg synes jeg man kan vente av alle brukere at de i det minste har gjort et kort forsøk på å søk etter temaet på forumet og kanskje på google. 3. Hva kan man forvente av alle postere (også erfarne) i et forum? At man behandler alle deltakere med respekt på samme måte som man ville om man møtte hverandre i en sosial sammenheng. Husk på at bak nicket kan det sitte en 14 år gammel jente eller en garvet proff med dårlige evner til å uttrykk seg. Spydige kommentarer medfører nesten uten unntak at tråden kastes ut i meningsøse krangler med sympati/antipati-poster som tar opp plassen. Hvordan kan man organisere dette for å oppnå brukernes mål? Jeg innrømmer at jeg lar meg frustrere over folk som spør om de skal kjøpe Nikon d50 eller canon 350d når samme spørsmål er behandlet dusinvis avganger. Jeg lar meg også irritere hvis trådstarter ikke ønsker henvisning til samme spørsmål andre steder, men ønsker at folk skal skrive samme info på nytt til ham personlig. Hvordan kan man lage "sticky" er og guider slik at nybegynnere finner den infoen de etter spør, mens de erfarne slipper støy (og dermed gidder å tilbringe mer tid til å svare på de virkelig vanskelig/nye spørsmålene)? -k Lenke til kommentar
Kristallo Skrevet 4. februar 2007 Del Skrevet 4. februar 2007 Enda en kaotisk sticky som ingen gidder å lese vil bare øke mengden med støy og øke forvirringen til nykommere. Jeg vil foreslå en wiki som inneholder alt man trenger å vite om de tekniske sidene ved fotografering. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 6. februar 2007 Del Skrevet 6. februar 2007 Hvis alle leste fotokompendiet ville vi slippe spørsmål à la "hva er blender?" etc. Problemet er alle de 1000 trådene hvor folk lurer på hvilket kamera de skal kjøpe. Kan noe gjøres med det? Hva med ett eget forum for "hvilket kamera skal jeg kjøpe?". Lenke til kommentar
knutinh Skrevet 6. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 6. februar 2007 Hvis alle leste fotokompendiet ville vi slippe spørsmål à la "hva er blender?" etc. Problemet er alle de 1000 trådene hvor folk lurer på hvilket kamera de skal kjøpe. Kan noe gjøres med det? Hva med ett eget forum for "hvilket kamera skal jeg kjøpe?". 7882870[/snapback] Uansett hvor mange gode intensjoner man har, så er det noen som ikke leser noe som helst, og som poster det de har på hjertet på første og beste sted. Sticky og wiki har samme problem. En wiki er et utmerket verktøy for å organisere informasjon fra flere kunnskapsrike brukere. På samme måte som google kan besvare nesten alle spørsmål ved litt strukturert søking. Wikipedia besvarer jo nesten alle konkrete spørsmål man måtte ha. 1. Hva er poenget med... / Hvordan fungerer... 2. Hvilket hus/kamera/objektiv er best, og hvilket skal jeg kjøpe Er de to suverent mest sette spørsmålene, ofte med stor gjenganger-faktor. -k Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 6. februar 2007 Del Skrevet 6. februar 2007 Problem nummer 2 der (hvilket er best) lar seg vanskelig besvare i en wiki, da denne bør være en smule objektiv... Lenke til kommentar
knutinh Skrevet 6. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 6. februar 2007 Problem nummer 2 der (hvilket er best) lar seg vanskelig besvare i en wiki, da denne bør være en smule objektiv... 7883623[/snapback] Tja. Lar den seg besvare i en tråd da? Jeg mener at generell informasjon uansett kan postes. Som f.eks: -Du må prøve selv i butikken -Ergonomi/brukervennlighet er personlig -Bildekvalitet er forholdsvis lik på disse modellene -Disse sidene har gode, sammenlignende tester -Optikk er minst like viktig som gode kamera-hus etc... -k Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 6. februar 2007 Del Skrevet 6. februar 2007 knutinh: I en tråd kan forskjellige medlemmer diskutere Lenke til kommentar
knutinh Skrevet 6. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 6. februar 2007 (endret) knutinh: I en tråd kan forskjellige medlemmer diskutere 7884363[/snapback] Annonsering: Kjøpegaid for digitalspeilrefleks/ dSLR https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=606256 "Siden et av de vanligste spørsmålene på dette forumet er hjelp ved kjøp av dSLR, tenkte jeg å lage en gaid. Strengt tatt er ikke jeg den som har best forutsetninger for å lage denne, men siden forumet er her stappfullt av oppegående og hjelpsomme fotoentusiaster regner jeg med å få god hjelp. " Betyr det at du vil slette denne utmerkede guiden? De som spør om D50 eller 350D er best har ikke noe ønske om å se en blodig feide mellom de forskjellige leirene. De er ute etter kort og ubestridelig informasjon, og kanskje konkrete råd (som _er_ gjenstand for debatt og bør puttes i en tråd). Fakta som at man normalt ikke kan bruke lcd-skjermen ved bildetakning med dSLR er opplagt for medlemmer, men ikke for en nybegynner. Ser du ikke at slik info med fordel kan skrives en gang for alle, og at man ved å ha et litt strengt regime kan unngå å få så mye repitisjon av de samme spørsmålene? -k Endret 6. februar 2007 av knutinh Lenke til kommentar
jammi Skrevet 6. februar 2007 Del Skrevet 6. februar 2007 Dette er jeg enig i. Få opp en wiki her på forumet. Lenke til kommentar
Kristallo Skrevet 6. februar 2007 Del Skrevet 6. februar 2007 (endret) Problem nummer 2 der (hvilket er best) lar seg vanskelig besvare i en wiki, da denne bør være en smule objektiv... Det er i hovedsak i wikipedia det er et poeng. Wikipedia besvarer jo nesten alle konkrete spørsmål man måtte ha.Den norske versjonen har ikke engang en artikkel for brennvidde og de artiklene som eksisterer om foto er ikke spesielt gode. De engelske artiklene er helt håpløse og umulig å forstå for 99% av de som har bruk for informasjonen. Det som trengs er korte, enkle og meget tydelige artikler som forklarer det man trenger å vite i denne sammenheng og ikke mer. På samme måte som google kan besvare nesten alle spørsmål ved litt strukturert søking.Google fungerer bra bare for de som vet hva de skal søke etter og som har en viss ide om emnet. Hvis ikke går de fast i en uendelighet av håpløse websider. Hvis man ikke er god i engelsk så er det bare å glemme med en gang. Endret 6. februar 2007 av Kristallo Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå