Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Windows kan ikke starte på grunn av feil i ....

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Problemet er igjen at installasjons cd'en til windows ikke finner igjen andre disker enn Maxtor. Drar jeg ut den står jeg igjen med en CD-RW og to DVD skrivere.

Hvis jeg bruker softwaren fra denne siden http://www.ntfs.com/products.htm kommer jeg meg inn på Seagatediskene. Problemet er at jeg ikke klarer å endre filnavn (kun se og kopiere).

Jeg skal altså endre hal.dll_orginal til hal.dll for å erstatte den filen jeg lastet ned fra nett i morges. Tipper det gjør susen, men finner ingen software som kan brukes. Problemet er at jeg må brenne den på en cd også, da maskinen jeg sitter på nå ikke har diskstasjon.

Lenke til kommentar
Kan grunnen til at den ikke finner SATA disken når du prøver å installere, være at den mangler sata driver

7869237[/snapback]

De har jo fungert knall helt frem til jeg endret navnet på hal.dll filen, så jeg vil tro at det er drivere til dem.

Lenke til kommentar

Syns og huske at noen har hatt problem med installering når det både er IDE og SATA disker i maskina. Ut fra min kunnskap i dette problemet er de uerstattlige filene på IDE disken (Maxtor), muligens den disken skulle vært kobla fra og så gjort et forsøk med install. på en av SATA diskene.

Fra nForce4 MB (mest kjenner av AMD systemer..) og opp kan SATA controlleren som tilhører brikkesettet på MB (nVidia) brukes med XP(XPP) med SP2(1) uten behov for egne sata drivere ved install. Friska opp min 5 år "nye" XPP med SP2 på en ny CD og la inn XP-pro på sata disk uten ekstra drivere (nForce4 MB) forrige helg.

Lenke til kommentar
Syns og huske at noen har hatt problem med installering når det både er IDE og SATA disker i maskina. Ut fra min kunnskap i dette problemet er de uerstattlige filene på IDE disken (Maxtor), muligens den disken skulle vært kobla fra og så gjort et forsøk med install. på en av SATA diskene.

Fra nForce4 MB (mest kjenner av AMD systemer..) og opp kan SATA controlleren som tilhører brikkesettet på MB (nVidia) brukes med XP(XPP) med SP2(1) uten behov for egne sata drivere ved install. Friska opp min 5 år "nye" XPP med SP2 på en ny CD og la inn XP-pro på sata disk uten ekstra drivere (nForce4 MB) forrige helg.

7869281[/snapback]

Har forsøkt å koble i fra Maxtor disken, men jeg får ikke tilgang til Seagate. Den eneste disken jeg har å forholde meg til akkurat nå er maxtor. En DOS utgave som kan lese NTFS disker, og som kan bootes via en cd er det jeg trenger.

Da kan jeg erstatte .dll filen, sikkerhetskopiere, og deretter installere.

...ser ut til å bli en lang søndag :-)

Lenke til kommentar

Stemmer at det er driverproblem. Grunnen til at du ikke finner sata diskene i WININSTAL er at WININSTAL ikke har sata driverene instaleret. Skaff deg driverdiskett. Start instalasjonen press f6 når instalasjonen loades. Så finner du de :)

Det er forsåvidt grunnen til at du ikke finner de i dos også. DOSen har ikke drivere for sata instalert. Hvilket hovedkort har du ?

Endret av jonsogn
Lenke til kommentar

Funnet en DOS sak som fungerer nå. Er inne på riktig disk, og kan se filene som skal endres.

Problemet er at jeg ikke klarer å endre dem. Mulig min gode gamle DOS kunskap har forlatt meg, men for å endre navn på en fil skriver man vel:

ren hal.dll hal2.dll

Får bare opp feilmelding om "Invalid directory specified".

Lurer på om jeg begynner å bli tullete....

Lenke til kommentar
det er denne filen du vil endre

c:\WINDOWS\System32\hal.dll

og du står i katalogen system32 nå og skriver dos komandoer

7869746[/snapback]

Stemmer

Jeg står nå i D:\windows\system32

To ting jeg skal gjøre:

1: Endre navn på hal.dll til hal2.dll (eller noe sånt)

2: Endre navn på hal.dll_orginal (hal~.dll) til hal.dll

DR-DOS er det visst jeg har lastet ned og bootet.

Endret av znabel
Lenke til kommentar

Er det på D partisjonen du har Windows ?

så må du vel skrive det slik

Option 1:

Boot from your CD and follow the directions to start Recovery Console. Then:

Attrib -H -R -S D:\Boot.ini

DEL D:\Boot.ini

BootCfg /Rebuild

Fixboot

Endret av Fumle
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...