Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Windows kan ikke starte på grunn av feil i ....

Anbefalte innlegg

Så har jeg klart å gjøre noe veldig smart for å gjøre søndagen min perfekt. Det er en lang histore hvor alt som kan gå galt har gått galt. En del av feilen sitter helt sikkert mellom tastaturet og skjemen også. Uansett:

Reinstallasjon av windows:

Fra Pro til Home (spør meg ikke hvorfor). Installasjonen stoppet opp midt i prosessen, og ved hver oppstart har jeg fått beskjed om at filen "hal.dll" enten er skadet eller ikke finnes under system32.

Jeg lastet derfor ned en ny hal.dll fra nett, og erstattet den som lå under system32. Orginal fil ble renamet hal.dll_orginal.

Ved reboot får jeg nå opp følgende feilmelding:

Windows kan ikke starte på grunn av feil i programvaren.

Meld problemet som:

load trenger DLLer for kjernen.

Rapporter dette problemet til teknisk ansvarlig

Teknisk ansvarlig er strengt tatt meg:-)

Jeg har lastet ned en boot cd som jeg har forsøkt meg på, og jeg kommer da inn i dos. Problemet er at jeg ikke finner igjen HDD som windows ligger på. Disken som kommer opp er den jeg egentlig kjenner som h: på maskinen min, den har nå fått navnet c:

Jeg har forsøkt å finne igjen de andre diskene, men får beskjed om at de ikke finnes når jeg forsøker å bytte.

Noen som har peiling på hva jeg kan gjøre for å få dette på plass igjen. Har googlet meg ihjel noen timer nå, men har absolutt ikke kommet så veldig mye lenger.

Endret av znabel
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har du windows-cd'en i nærheten? En reformatering er nok ikke å forakte nå.. :)

Original eller "original" windows-cd forresten? ;)

Er lurt å være sikker på at ting er som de skal være før man installerer slikt.. :p

7868035[/snapback]

XP Pro er "orginal".

XP Home er orginal.

Det var da noe av grunnen til at jeg i det hele tatt startet på denne suppa:-)

Lenke til kommentar

Hadde jeg bare kunne finne tilbake til korrekt HD når jeg booter med Windows CD'en ville det vært enkelt å endret navnet tilbake på den orginale filen.

Det ser ut til at det er vanskelig. Har bootet med både pro og home, og kommer alltid inn på feil harddisk. Ikke mulig å finne igjen min gode game c:

:-(

Lenke til kommentar
Mitt forslag er å formatere c:\ om du ikke har så altfor mye viktig der.. :)

Du formaterte ved forrige installasjon?

7868184[/snapback]

Niks. Formaterte ikke ved forrige installasjon. Så nå ligger den en stk hel pro på maskinen, og en halvveis installert home.

Mulig det kan være noe krøll med FAT32

Endret av znabel
Lenke til kommentar
Et enkelt google søk

7868376[/snapback]

Har vært innom Google et par ganger. Problemet er jo at jeg ikke får tilgang til HD som hal.dll filen skal ligge (windows starter ikke, og på recovery får jeg kun tilgang til feil disk).

En nedlastet hal.dll fil er også utgangspunktet til feilen. Jeg erstattet min orginale med en jeg lastet ned fra nett, og dermed kommer jeg ingen vei.

sett den i en annen pc og hent ut de dataene du skal ta vare på

7868357[/snapback]

Jeg har dessverre ingen annen pc å sette den inn i akkurat nå. Kroter på en laptop, og det er vanskelig å få den disken inn i denne maskinen.

Lenke til kommentar

3 partisjoner ja.. :) men det fysiske grensesnittet på en laptop disk ser jo mistenkelig ut som vanlig IDE da! ;) Har sett slike smådisker plugga i vanlige pc'er, så det kan jo være en tanke.. :)

og den du finner er i FAT32  og de du ikke finner er i NTFS  er det rigtig ?

7868500[/snapback]

Om han bruker windowsinstallasjon til å gjøre ting med diskene, skal jo alle synes, uansett filsystem! Men andre apps kan ha vanskeligheter med å se NTFS-partisjoner, ja.. :)

Endret av Keltern
Lenke til kommentar

kanskje noen av disse kan benyttes

NTFS Dos Pro 5.0

To access ntfs partitions from Dos

NTFS 4 Dos 1.4

Paragon Mount Everything 3.0

To access NTFS, Ext2FS, Ext3FS partitions from dos

NTFS Dos 3.02

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...