Gå til innhold

4 kandidater. Hva skal jeg velge?

Blodpudding

Anbefalte innlegg

Heisann!

Prøver å oppdatere meg innenfor alt som har skjedd innenfor hardwarefronten siden sist jeg følgte med, ikke helt lett i vrimmelen av hovedkort og brikkesett. Etter å ha lest litt rundt forbi har jeg satt opp noen hovedkort kandidater. Hva bør jeg velge? Er det noen hovedkort jeg har glemt som jeg burde vurdere?

*Asus P5B/P5B-e/P5B-e plus - Hva er egentlig forskjellene på disse?

*Gigabyte GA-965P-DS3

*Abit AB9

*Asus P5N-E SLI

Trenger ikke SLI/crossfire support. Innebygd lydkort er heller ikke viktig. Det jeg ønsker er et rimelig hovedkort med god stabilitet og minst mulig tull :-) samt ålreite overklokkingsmuligheter.

Hovedkortet kommer til å bli brukt sammen med en C2D e4300 prosessor.

På forhånd tusen takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Logisk nok ett av disse kortene (Asus P5B/P5B-e/P5B-e plus) etter min mening i alle fall.

7874222[/snapback]

Kan du ikke forklare hvorfor det er logisk?

Jeg har lest en del tester og der virker Gigabyte som det beste av disse, men kjøp heller DS4,klokker en del bedre og er mer stabilt. Selv blir det, etter lang tid med lesing av diverse hovedkort, deriblant de andre du nevnte, at jeg bestiller Gigabyte, mer barnesykdommer på de andre.

Endret av Yidaki
Lenke til kommentar

Takker så mye for rådene!

Gigabyte ga-965å-ds4 ser jo også meget interessant ut. Liker Kjøleløsningen for southbrigde og northbridge. Kjøleløsningen til gigabyte ser mye mer effektiv ut enn P5B kortene. Bør man ha en ekstra vifte som blåser på SB og NB kjøleribbene til P5B hvis man overklokker? Isåfall kan det jo lønne seg å kjøpe DS-4 for stillhetens skyld...?

Takk BZA for linken til Asus, har vært innom der tidligere, men det er noe galt med plugins til internettleseren slik at jeg ikke klarer å velge hovedkort osv. Men har funnet ut at en forskjell mellom P5B og P5B-E/Plus er at de to sistnevnte har ICH8R southbridge, mens P5B har ICH8, uten at jeg har peiling på hva det betyr.

Endret av Blodpudding
Lenke til kommentar
Men har funnet ut at en forskjell mellom P5B og P5B-E/Plus er at de to sistnevnte har ICH8R southbridge, mens P5B har ICH8, uten at jeg har peiling på hva det betyr.

På P5B-E Plus kan du også stille flere av voltinnstilingene i bios høyere enn på P5B.

Du vil derfor kunne klokke mye lengre med P5B-E Plus.

P5B-E Plus voltage:

Memory Voltage: 1.8v to 2.45v in 0.05v increments

CPU VCore: 1.100v to 1.700v in 0.0125v increments

FSB Termination Voltage: 1.2v to 1.45v in 0.05v increments

NB VCore: 1.25v to 1.65v in 0.1v increments

SB VCore: 1.5v to 1.8v in 0.1v increments

P5B voltage:

# CPU voltage: auto or from 1.2250 V to 1.7000 V in 0.0125 V increments.

# Memory voltage: auto or 1.8 V to 2.1 V in 0.1 V increments.

# FSB termination voltage: auto, 1.2 V or 1.3 V.

Endret av Morten K
Lenke til kommentar
Men har funnet ut at en forskjell mellom P5B og P5B-E/Plus er at de to sistnevnte har ICH8R southbridge, mens P5B har ICH8, uten at jeg har peiling på hva det betyr.

Dette betyr at du på P5B ikke kan koble i RAID på southbridge, mens du på P5B-E/Plus har muligheten til dette. Skal du kjøre RAID på P5B må du bruke JMicron plugen og eSATA pluggen.

Lenke til kommentar

Begge kortene er vel nesten like gode vil jeg si, har selv gigabyte ds-4

P5B klokker bedere enn gigabyte, så om du er en extremklokker som liker avanserte kjølesøsninger og høye max klokk så er dette kortet for deg.

Men om du skal ha den på så mye over 400FSB 24/7 klokk så må du nok ha extra kjøling på NB og SB, ifrom av en vifte som blåser på dem.

Den store ulempen med P5B er lav volt på RAM, 2.1v er max, og mange minnebrikker trenger mere enn 2.1v bare for å kjøre på på stock hastinghet, skal du klokke, så må volten opp enda mer. Vet ikke om dette gjelder alle P5B kortene.

Gigabyte er et veldig bra kort, med en fin kjølesøsning, Har fått dette kortet opp i 515FSB uten mods, og bare en vifte som blåser på ribbene.

Kortet kjører orthos stabilt på 460FSB(har ikke teste høyere)

Begge kortene klarer å klokke en e6300 eller e6400 veldig godt

Lenke til kommentar

Til dere som har Gigabyte enten DS3 eller DS4. Har lest en del tester på dem, der noen mener at DS4 er mer stabilt og klokkevennlig, men utifra sammenligninger ser det jo identisk ut. Er DS4 så mye bedre og er det verdt og bruke nesten 700 mer på DS4?

Er begge 2 fremtidsrettede kort?

Lenke til kommentar
Det er DS-4 også. Det er flere stataportet på DS-4, en mye bedere kjøleløsning, syntes nesten den kjøleløsningen er verdt det, når jeg kjøpte det(i høstferien) så var DS-4 200kr dyrere enn DS-3

7881753[/snapback]

Ok, da er DS4 bestilt, tror det blir et bra kort :) Håper trådstarter også finner et han blir fornøyd med..lykke til

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...