En græll grill Skrevet 4. februar 2007 Del Skrevet 4. februar 2007 Vi hadde nettopp et forsøk på skolen der vi skulle simulere dette med halveringstid i form av terningkast. Kastet terningene en gang, plukket vekk alle 6ere, og om igjen, 10 ganger. Dette utførte vi i grupper hver for oss, vi summerte resultatene, og kom frem til et resultat som stemte ganske overens med sannsynligheten. Det jeg lurer på er: Er atomene i et radioaktivt stoff avhengige av hverandre eller ikke? Da mener jeg at hvis de hadde vert uavhengige, kunne vel et radioaktivt stoff ha sendt ut alt strålinga på en gang, i teorien. Akkuratt som om alle i klassen hadde fått bare 6ere på første kast. Eller er det slik at atomene på et eller annet vis påvirker hverandre slik at halveringtida alltid vil stemme 100%? Lenke til kommentar
vidarlo Skrevet 4. februar 2007 Del Skrevet 4. februar 2007 Både og. Dei er nok uavhengige slik eg har forstått det, men det er ei gitt sannsynlegheit for at et enkeltatom vil spalte seg i løpet av ei gitt tid. Dersom du har t.d noko med halveringstid på 1 år, er det 50% sjans for at et enkelt vilkårlig atom vil spalte seg i løpet av den tida. Og ja, det er tilfeldig. Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 4. februar 2007 Del Skrevet 4. februar 2007 De er i prinsippet uavhengige, akkurat som terningene. Tenk at du istedet for 10-20 terninger, kastet 10-20 milloner/milliarder terninger hver gang. Da hadde det vært utrolig lite sannsynlig (dog ikke *prinsipiellt* umulig) at alle hadde blitt 6 samtidig... Forøvrig så er vel dette en kontinuerlig prosess, ikke en skrittvis en, men det blir vel det samme som å si at hver terning skal kastes med en frekvens på x ganger hvert sekund, og så delt opp hvert sekund i x deler, og kastet terningene samtidig for hver del - det hadde ikke gjort noen forskjell, så lenge du vet hva skalaen er. Men godt spørsmål! Forøvrig er det vel ikke heeelt sant at de er totalt uavhengige - når et atom nedbrytes, sender det ofte ut nøytroner og annet rask som kan destabilisere atomer som blir truffet av dem - er f.eks. slik atomkraftverk og atombomber fungerer. Lenke til kommentar
En græll grill Skrevet 5. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 5. februar 2007 Takk, akkuratt det jeg ville vite Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå