Gå til innhold

Lyssvakt obj mot et lyssterkt - best på f/11?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Om man har lik verdi på Lukker, Blender & ISO og fotograferer under samme lysforhold så skal resultatet bli likt eksponert.

Man kan ikke endre eksp. komp. uten at Lukker eller Blender endrer seg.

7878768[/snapback]

Men hvis glassene i det ene objektivet er mørkere enn i det andre, så blir bildet mørkere når man setter alt manuelt?

Lenke til kommentar
Om man har lik verdi på Lukker, Blender & ISO og fotograferer under samme lysforhold så skal resultatet bli likt eksponert.

7878768[/snapback]

Men hvis glassene i det ene objektivet er mørkere enn i det andre, så blir bildet mørkere når man setter alt manuelt?

7878783[/snapback]

Ja om man setter på filtre så spiller jo dette en rolle.

Men sånn ellers så er det ikke merkbart.

Det er ikke originalt noen farge på noen objektivglass.

Om jeg stiller samme verdier mine objektiver:

EF-S 18-55mm f/3,5-5,6 & EF 35mm f/1,4L USM

så får jeg lik eksponering.

Lenke til kommentar

Noen objektiver har 3 linser, noen har over 20. Hvis man har dyreste type glass i det objektivet med 3 linser og billigste type i det med over 20 linser så vil man få stor forskjell på lysgjennomgangen.

Det er riktig at forskjellen er liten på de fleste objektiver men det finnes noen tilfeller hvor det er merkbart.

Lenke til kommentar

7878768[/snapback]

7878783[/snapback]

Ja om man setter på filtre så spiller jo dette en rolle.

Men sånn ellers så er det ikke merkbart.

Det er ikke originalt noen farge på noen objektivglass.

Om jeg stiller samme verdier mine objektiver:

EF-S 18-55mm f/3,5-5,6 & EF 35mm f/1,4L USM

så får jeg lik eksponering.

7878862[/snapback]

Har vanskelig for å forstå at selv ved lik lukker, blender og ISO vil sensorens tolkning av energimengde (lys) være det samme. Forskjellige sensorer må vel gi forskjellig eksponering?? Eller er forskjellen neglisjerbar i praksis?

Lenke til kommentar
Takk for svar! Har fått vite mer enn det jeg lurte på, og det er knall!

De hadde rett på kurset, man blir ikke proff fotograf på et år... :hrm:

7880672[/snapback]

Det skal være sikkert, en jeg kjenner har vært fotograf i 30år..

Og han sier han ennå lærer nye ting... Den dagen han ikke kan lære noe nytt er det ikke lenger morro sier han..

Lenke til kommentar

Om jeg skal være litt prikete...

-Fotogaf blir du ved å trykke på utløserknappen (tittlen Fotograf er vel ikke beskyttet, men mange mener den burde vært det, på samme måte som du ikke kan kalle deg lege fordi en klarer å sette på et plaster...)

-Proff fotograf blir du den dagen du har foto som inntektskilde

- Utlært innen foto finnes det ikke den person i verden som er, og han vil heller ikke komme.

;)

Lenke til kommentar
Om jeg skal være litt prikete...

-Fotogaf blir du ved å trykke på utløserknappen (tittlen Fotograf er vel ikke beskyttet, men mange mener den burde vært det, på samme måte som du ikke kan kalle deg lege fordi en klarer å sette på et plaster...)

-Proff fotograf blir du den dagen du har foto som inntektskilde

- Utlært innen foto finnes det ikke den person i verden som er, og han vil heller ikke komme.

;)

7883610[/snapback]

Pirkepirke....

Jeg tror de fleste kjønte ironien bak innlegget mitt :!:

Man kan kalles proff fotballspiller, men man kan altid bli bedre ;)

Lenke til kommentar

Jeg tror de fleste kjønte ironien bak innlegget mitt :!:

Man kan kalles proff fotballspiller, men man kan altid bli bedre ;)

7883871[/snapback]

Hehe..joda, men en fin anledning til å lufte et av fotoverdenens mest misbrukte ord, nemlig proff, som en ofte skulle tro var synonymt med stort/flott eller flink.

Lenke til kommentar

Men som nevnt i starten så har Canon trolig høyere lysstyrke en ISO skal tilsi, ca en 25% (100 - 125) (sjekk dpreview for mere informasjon).

Dette gir en klar forskjell om man kjører manuellt med samme blender, lukkertid og tilsynelatende samme ISO. Om man skal prøve å se på forskjellen mellom to objektiver så burde man redusere canon kameraet sin lukkertid med ca 25% på ISO 100. Videre forskjeller burde da ligge i objektivet.

På samme måte som lysgjennomstrømingen i et objektiv så vil også objektivets kontrast egenskaper (puuh) påvirke hvordan vi tolker lysstyrken i et bilde. Dvs at et objektiv med god kontrast vil virke mere lyssterkt (og det er vel det som teller). Bilde av at grå vegg vil redusere denne effekten. my five cents..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...