Gå til innhold

Lyssvakt obj mot et lyssterkt - best på f/11?

Anbefalte innlegg

Jeg har lest mange innlegg her på forumet som har spesifisert at blender ikke har noe med størrelsen på forntelementene på objektivene. Blender er kun "luka" som åpnes for å slippe inn lys.

Men jeg har merket det at når jeg fotograferer med en kompis med Canon 350D + Canon 300mm f/2.8 + 1.4x, så får han lysere bilder på samme innstilling som meg. (Jeg har NIkon D50 og Tamorn 70-300mm f/4-5.6)

Når vi begge setter på f/8, 1/200 så blir hans bilder lysere, og da har JEG ISO 200 mens han har ISO 100!

Jeg trodde at når folk brukte samme innstillinger så ville de få like mye lys inn på brikken, uavhengig av hvilket obj., dette må da være feil?

Noen som kan forklare det?

Marius

Ps. Det er ikke det at skjermen til EOS 350D som er så forbanna lys, for vi sammenligner på samme pc skjerm og da er hans lysere.

EDIT: Feilpostet! Jeg trodde jeg var i objektivforumet, beklager!

Noen modder som gidder å flytte den? :innocent:

Endret av Marius olsen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tre hypoteser:

1) Det er velkjent at Canons kameraer er "feilkalibrerte" (har ikke noe bedre uttrykk - feil er det vel neppe) ifht. ISO-standarden. ISO 100 på Canon er i realiteten ca. ISO 125. Om ikke resten av lysmålingen tar hensyn til dette, så blir bildene lysere. Magefølelsen sier imidlertid at Canons lysmåling tar hensyn til dette.

2) Ulike lysmålingssystemer gir ulik eksponering. Nikons Matrixmåling er veldig opptatt av ikke å blåse høylys (selv om det i noe mindre grad er tilfelle med din D50 enn min D70) og måler fryktelig mange variable. Canons evaluerende system har færre målepunkter, og en meget erfaren Canonbruker som var mye aktiv på forumet tidligere (PMnormal) "klaget" ofte over Canons tendens til å overeksponere. Det vil gi ulike resultater.

3) Blender er bare ett mål på lysstyrke. Forskjellig glass absorberer nemlig forskjellige mengder lys i glasset. Det betyr at ulike objektiver gir litt forskjellig eksponering ved samme blender. Det kan tenkes at din venns fastobjektiv har en veldig høy transmisjon, mens din billigzoom har lav transmisjon.

Edit: Bummer! Jeg leste ikke godt nok... Når dere kjører manuell, så antar jeg at det er hypotese 1 og 3 som jobber sammen. Hypotese 2 gjelder ikke. :) Litt drøyt utslag uansett. Sikker på at kameraten din ikke kjører 200 (Canon) ISO?

Endret av Anew
Lenke til kommentar

Anew: Blenderen er vel strengt talt ikke et mål på lysstyrke, men bare et forholdstall som sammen med brennvidden sier hvor stor diameteren på blenderåpning er? :) Lysstyrke blir vel målt i lumix om jeg ikke husker feil.

Pirk, pirk.

Uansett, et Canon 300mm f/2,8 er nok av sinnsvakt mye bedre kvalitet enn en billig Tamron 70-300. Jeg går for Anews tredje forklaring.

Lenke til kommentar

Vær glad for at ditt Nikon kamera undereksponerer litt. De fleste gode kamera gjør det. Årsaken er at utbrent lys ikke kan korrigeres og er ødelagt en gang for alle. For mørke detaljer kan gjøres lysere i bildebehandlingsprogram....

Kos deg med at kameraet undereksponerer, det er en kjempekjekk egenskap for et kamera at det gjør det i beskjeden grad, så lenge det gjør det like mye hver gang.

Lenke til kommentar

Haha, tenk å glemme at man har noe som heter eksponering :!: Og jeg kaller meg fotograf! :whistle:

Dette sammen med at glasset er betydelig bedre i Canon objektivet tror jeg er løsningen!

Jeg fotograferer med ALT manuelt mens de setter kun blender. Jeg tar RAW og de tar jpg. Så selfølgelig er eksponeringen hovedgrunnen.

Ja han tok 100 ISO når vi sammenlignet, og jeg 200 ISO.

Men jeg kan jo spørre litt annerledes. Om et objektiv med samme glass, men ulik blender setter på samme kameraet med samme innstillinger.

Vil de få like lyst resultat med f/10?

300mm f/2.8 med f/10 vs 300mm f/4 med f/10?

Marius :p

Lenke til kommentar

Forutsatt at glasset i de to objektivene i sum har identisk lystransmisjon, så er svaret ja.

Jeg må si at jeg er svært overrasket over (og fortsatt litt tvilende til) at det kan være mer enn et helt trinn forskjell i transmisjon mellom de to objektivene, selv om det naturlig vis er veldig stor forskjell i kvalitet. Det er en grunn til at det si svært liten grad snakkes om "T-stop" (engelsk terminologi her - kjenner ikke den norske), og det er at forskjellen i praksis skal være så liten.

Når det er sagt, så merker jeg godt at min Sigma 30/1.4 også er ekstremt "lys". En kar som testen den mot Nikons svindyre, håndlagede 28/1.4 fant at Sigmaen i praksis var nesten et helt trinn raskere. Jeg kjører ofte -0.7 EV eksponeringskomp. med 30'n, noe som normalt er komplett unødvendig på en D70. Jeg har egentlig avskrevet det med manglende presisjon i blenderkonstruksjonen på Sigmaen, men jeg har kanskje tatt feil?

Endret av Anew
Lenke til kommentar
Haha, tenk å glemme at man har noe som heter eksponering laugh.gif Og jeg kaller meg fotograf! whistle.gif

Når vi begge setter på f/8, 1/200 så blir hans bilder lysere, og da har JEG ISO 200 mens han har ISO 100!

7867265[/snapback]

Det er jo dette som ER eksponeringen. Har du kontroll over utrykkene?
Lenke til kommentar

Man kan velge eksponeringsgrad, hvor mye kameraet legger til lys. Når man tar RAW justerer man dette i ettertid, mens i jpg må man sette dette selv før fotografering eller kameraet gjør det.

Man kan få helt ulike resultat med samme kamera, objektiv, lukker, ISO og blender, om man overeksponerer eller undereksponerer.

EV -1 vs EV 2 gir forskjellig resultat. Jeg har satt min på EV 0 fordi jeg ikke vet hva som er best å sette på. Kompisen lar sikkert akmera velge.

Er jeg helt på jordet nå? Det er iallefall dette inntrykket jeg har fått av å lese flere bøker og innlegg på siden. Men ble litt usikker av egeulf sitt innlegg. Han virker så skråsikker.

Marius

Lenke til kommentar

EV0 er vel det som er "standard". At man bruker det når man ikek gjør noe spesielt.

Hvis det er det jeg tror så er vel det bare brukt i AV og TV (de halvautomatiske modusene)? I manuell stiller man jo ikke på det, fordi da gjør man det jo med lukkertiden og blenderen.

Lenke til kommentar

Eksponeringskompensasjon påvirker valg av blender/lukker når kamera står i blenderprioritert, lukkerprioritert eller programmodus. Det er BARE tre faktorer som spiller inn når man snakker om eksponeringen: Lukkertid, blenderåpning og ISO(følsomhet).

Lenke til kommentar
Eksponeringskompensasjon påvirker valg av blender/lukker når kamera står i blenderprioritert, lukkerprioritert eller programmodus. Det er BARE tre faktorer som spiller inn når man snakker om eksponeringen: Lukkertid, blenderåpning og ISO(følsomhet).

7877737[/snapback]

Så hvordan forklarer du at man kan få to ulike resultat med samme ISO, blender og lukkertid?

Lenke til kommentar

Sett at vi går utifra at vi har to objektiv på 300mm i brennvidde:

- Om man da justerer begge på blender 8 (f/8), så er hullet som slipper inn lys inni begge objektivene like store (uavhengig merke).

- Om man justerer begge kamera på 1sek lukketid så vil begge kameraene slippe inn lys igjennom like store hull i objektivene i 1 sekund (dermed slipper begge inn like mye lys).

- Om begge kameraene stilles inn på samme iso-verdi (lysfølsomhet) så reagerer begge kameraene likt på samme mengde lys som kommer inn.

Mulig dette ble litt teit, men jeg fikk inntrykk av at noen ikke helt skjønnte hva som skjer da man eksponerer...

Ståle

Lenke til kommentar

Jeg har kjønt det, jeg skjønte ikke noe fordi jeg hadde glemt (Det jeg mener er en faktor nr 3) EV nivå... men ingen som nevner det jeg spør om, ang. EV.

Jeg mener at man kan få 2 forskjellige resultat ved å overeksponere (EV2) på bilde nr 1 og undereksponere (EV-2) på bilde nr 2.

Bilde nr 1:

Lukker 100

Blender f/8

ISO 200

EV +2

vs

Bilde nr 2:

Lukker 100

Blender f/8

ISO 200

EV -2

Bilde nr 1 blir jo lysere enn nr 2!?

Så jeg mener at det egeulf sa om lukker blender og iso, at det er kun disse faktorene som komponerer et bilde, er feil.

Rett meg om jge tar feil...

Når noen er så skråsikre blir man jo usikre...

Lenke til kommentar
Jeg har kjønt det, jeg skjønte ikke noe fordi jeg hadde glemt (Det jeg mener er en faktor nr 3) EV nivå... men ingen som nevner det jeg spør om, ang. EV.

Jeg mener at man kan få 2 forskjellige resultat ved å overeksponere (EV2) på bilde nr 1 og undereksponere (EV-2) på bilde nr 2.

Bilde nr 1:

Lukker 100

Blender f/8

ISO 200

EV +2

vs

Bilde nr 2:

Lukker 100

Blender f/8

ISO 200

EV -2

Bilde nr 1 blir jo lysere enn nr 2!?

Så jeg mener at det egeulf sa om lukker blender og iso, at det er kun disse faktorene som komponerer et bilde, er feil.

Rett meg om jge tar feil...

Når noen er så skråsikre blir man jo usikre...

7878541[/snapback]

Feil rekkefølge her Marius.

1. Lysmåler i kameraet måler lyset slik det mener det er korrekt (utifra 18% grå), og det er f/8 og 1/200s på ISO 200.

2. På bilde 1 velger du å overeksponere bildet med 2 trinn. Dvs du får f/4 i stedet for f8 og bildet blir lysere enn hva kameraet beregnet.

3. På bilde 2 velger du å undereksponere med 2 trinn og får blender f/16 i stedet for f/8. Bildet blir derfor mørkere enn det kameraet mener er korrekt.

f8, 1/200s og lik ISO skal gi lik eksponering, uavhengig av kamera, med mindre noe er galt med kameraet eller kommunikasjonen mellom kamera og objektiv . Slik er det med den saken.

Lenke til kommentar
Så hvordan forklarer du at man kan få to ulike resultat med samme ISO, blender og lukkertid?

7878250[/snapback]

Kanskje bl. a. p.g.a et dårlig forsøksopssett?

At resultatet blir forskjellig med ulik grad av eksponeringskompensasjon er jo sant nok!

Lenke til kommentar

Ok....jeg som har dretti på leggen her da. Jeg mener bestemt at jeg brukte "M" på kameraet, 1/100, f/200, ISO 200 og gjorde om EV først til -2 og så 3. for å så ta to bilder hvor det ene ble lyst og det anre mørkt.

Så EV er da egentlig bare en funksjon som får kameraet til å gjøre noe mot sin egen vilje, kort og greit?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...