Gå til innhold

Gud er lik godt?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hvis det er alt kristendommen har å komme med, er det helt trygt å si at den er overflødig i dagens samfunn. Det derre kan vi få til uten jesus.

7931085[/snapback]

 

Altå kristendommen har sinnsykt mye annet å by på! Jeg sa bare hovedbudskapet. Jeg sa også " Hovedbudskapet er: " Jeg sa ikke " ALT KRISTENDOMMEN HAR Å BY PÅ ER: " Meld deg inn i en menighet, dra på nattverd, kanskje en kveldsavslutning, og se at kristendommen er mye mer enn du tror.

Lenke til kommentar
Altå kristendommen har sinnsykt mye annet å by på! Jeg sa bare hovedbudskapet. Jeg sa også " Hovedbudskapet er: " Jeg sa ikke " ALT KRISTENDOMMEN HAR Å BY PÅ ER: " Meld deg inn i en menighet, dra på nattverd, kanskje en kveldsavslutning, og se at kristendommen er mye mer enn du tror.

7931696[/snapback]

 

Kristendommens grunnprinsipper er forkastelige. Hva er arvesynd godt for? Hvorfor skal gud drive og bry seg med hvem man blir forelsket i, eller med hvem eller hvordan man har sex? Hvorfor skal jeg velge blant de tusenvis av forskjellige trossamfunn som egentlig tror på samme gud(dom), men som ikke klarer å bli enige om hva som egentlig står i bibelen? Har kristendommen egentlig mer å by på enn hinduismen eller norrøn mytologi? Hvordan vet jeg at jesus er for real, men at ikke de andre gudene er det? Hvis jeg velger jesus, og tar feil, kommer jeg i helvete i en eller annen annen religion uansett, hva har jeg da vunnet? Kristendommen er enkel og grei å forholde seg til (du skal/skal ikke), men akk så kjedelig!

Lenke til kommentar
Åå dere vet jo alt om alle kristene i hele verden, dere allmektige ateister på forumet.

 

Hovedbudskapet er jo - Gjør mot andre som du vil at andre skal gjøre mot deg.

 

Er det en negativ ting?

7930728[/snapback]

Gjensidighetsprinsippet finnes i så og si alle religioner, kulturer, livssyn og samfunn i hele verden. Det er på INGEN måte noe særskilt kristent.

Lenke til kommentar
Åå dere vet jo alt om alle kristene i hele verden, dere allmektige ateister på forumet.

 

Hovedbudskapet er jo - Gjør mot andre som du vil at andre skal gjøre mot deg.

 

Er det en negativ ting?

7930728[/snapback]

Gjensidighetsprinsippet finnes i så og si alle religioner, kulturer, livssyn og samfunn i hele verden. Det er på INGEN måte noe særskilt kristent.

7932282[/snapback]

 

Gjør det kristendommen ond? eller mer ond?

Lenke til kommentar
Gjør det kristendommen ond? eller mer ond?

7932443[/snapback]

 

Bare veldig lite unik. Det er andre ting som gjør kristendommen til noe ugreit.

7932591[/snapback]

 

Hva er det da? siden hovedbudskapet er godhet?

7934038[/snapback]

Siden når ble hovedbudskapet i bibelen godhet? Hovedbudskapet er vel heller fullstendig underkastelse for Gud.

Lenke til kommentar
Hva er det da? siden hovedbudskapet er godhet?

7934038[/snapback]

 

Godhet som hovedbudskap går dårlig sammen med kvinneundertrykkelse, intoleranse overfor andre religioner (nytestamentet er fullt av beskrivelser av hvor onde de vantro er), trussel om helvete, gjøre gud til det viktigste i livet istedenfor mennesket og det dennesidige, oppfordring til å la troen vinne over fornuften, heksejakt i mange former og fasonger osv.

Lenke til kommentar
Hva er det da? siden hovedbudskapet er godhet?

7934038[/snapback]

 

Godhet som hovedbudskap går dårlig sammen med kvinneundertrykkelse, intoleranse overfor andre religioner (nytestamentet er fullt av beskrivelser av hvor onde de vantro er), trussel om helvete, gjøre gud til det viktigste i livet istedenfor mennesket og det dennesidige, oppfordring til å la troen vinne over fornuften, heksejakt i mange former og fasonger osv.

7934572[/snapback]

 

Hahaha hvor er heksejakt? Kristendommen erkjenner alle religioner, Altså, det er ikke meningen å gjøre Gud det viktigste i livet, men det å leve godt. Og lever man etter Guds måte jo da lever man godt. Lever man da for Gud eller for seg selv? Alle vil vel leve et riktig liv? Hvor er det troen vinner over fornuften? Tro setter jo inn når tinge er uforklarelig, ikke når det er helt åpenbart hva som har skjedd.

Lenke til kommentar

Heksejakt/intoleranse (går begge veier, de abrahamiske religionene er hissige): f.eks. "War on Terror"

Kristendommen er per definisjon teosentrisk; først gud, mennesket så. Om man lever godt når man lever for gud, endrer det ingenting - gud er fortsatt viktigere.

Troen vinner over fornuften når man skal tro på jesu guddom uten et fnugg av bevis, og når så enormt mye peker mot at hele religionsgreia er menneskeskapt.

Lenke til kommentar
Heksejakt/intoleranse (går begge veier, de abrahamiske religionene er hissige): f.eks. "War on Terror"

Kristendommen er per definisjon teosentrisk; først gud, mennesket så. Om man lever godt når man lever for gud, endrer det ingenting - gud er fortsatt viktigere.

Troen vinner over fornuften når man skal tro på jesu guddom uten et fnugg av bevis, og når så enormt mye peker mot at hele religionsgreia er menneskeskapt.

7936796[/snapback]

 

Det er ikke enormt med ting som peker mot at det er menneskeskapt. Du har missforstått hele meninga med religion føler jeg, Gud er ikke *viktigere* Gud vil at du skal ha et godt liv, han elsker deg av hele sitt vesen. Troen vinner over fornuften fordi det er ikke noe særlig som sier at det ikke eksisterer en Gud ( som i beviser mot Gud ), og derfor kan la tvilen og troen komme til gode.

Lenke til kommentar
Det er ikke enormt med ting som peker mot at det er menneskeskapt.

 

Ikke? Det er massevis av religioner som baserer seg på guddommer vi vet at ikke er guddommelige: Cargo cults essentially maintain that manufactured western goods ("cargo") have been created by divine spirits and are intended for the local indigenous people, but that white people have unfairly gained control of these objects.

 

Lokalt har vi norrøn mytologi, lenger sør finner vi gresk/romersk mytologi, lenger øst har vi hinduistiske tradisjoner, og millioner av forskjellige varianter eller andre religioner som vi bare ser bort fra.

 

Du har missforstått hele meninga med religion føler jeg, Gud er ikke *viktigere* Gud vil at du skal ha et godt liv, han elsker deg av hele sitt vesen.

 

Kan jeg ikke da selv velge hvem jeg skal tro på? Skal jeg leve et godt liv på hans premisser, selv om det strider mot hva jeg selv føler er rett? Er det viktigere å tro på gud enn å gjøre andre mennesker godt?

Lenke til kommentar
Det er ikke enormt med ting som peker mot at det er menneskeskapt.

 

Ikke? Det er massevis av religioner som baserer seg på guddommer vi vet at ikke er guddommelige: Cargo cults essentially maintain that manufactured western goods ("cargo") have been created by divine spirits and are intended for the local indigenous people, but that white people have unfairly gained control of these objects.

 

Lokalt har vi norrøn mytologi, lenger sør finner vi gresk/romersk mytologi, lenger øst har vi hinduistiske tradisjoner, og millioner av forskjellige varianter eller andre religioner som vi bare ser bort fra.

 

Du har missforstått hele meninga med religion føler jeg, Gud er ikke *viktigere* Gud vil at du skal ha et godt liv, han elsker deg av hele sitt vesen.

 

Kan jeg ikke da selv velge hvem jeg skal tro på? Skal jeg leve et godt liv på hans premisser, selv om det strider mot hva jeg selv føler er rett? Er det viktigere å tro på gud enn å gjøre andre mennesker godt?

7939643[/snapback]

 

Altså, hvis du liker å drepe folk, liker å stjele, liker å ikke banne til dine foreldre, liker og stjele dama til typen din osv så får du vel gjøre det. Du får da velge selv hvem du skal tro på? Gud ga deg jo fri vilje.

Lenke til kommentar
Jeg liker å knulle, drikke, banne, jobbe på søndager, fornekte gud og sikkert mye mer som den kristne gud ikke liker. Ingenting av dette er ondt eller skader noen, men din gud vil visst likevel sende meg til helvete for det.

7940150[/snapback]

 

Sex er ikke *ulovelig*, altså det er utenfor ekteskapet men alikevell.

Drikke er da heller ikke ulovelig?

Banne kan du da gjøre så lenge du ikke misbruker hans navn.

Å holde hviledagen hellig er blitt til at du skal minst ha en dag i uken hvor du ikke gjør noe særlig. Det er for å holde seg selv i live.

 

Og er du ikke kristen så kan du jo gjøre hva enn du vil.

Lenke til kommentar
Nei gudane veit. kristne er ikke akkurat helt enig om hva som er synd og hva som ikke er synd...

 

Men jeg fornekter gud, da kommer jeg visst helt sikkert til helvete har jeg hørt.

7940467[/snapback]

 

Mest sannsynelig kommer du ikke til helvete ;)

 

Sannsyneligheten for at Gud eksisterer er meget liten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...