Gå til innhold

Er dette slutten for 1000-lappen?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Bort med 50-øringen og 1000-lappen sier jeg. Fullstendig bortkastede begge to. De er til mer skade enn nytte. Dagens bruktkjøp burde kunne ordnes over nettbank bare av den grunn at man får kvittering som bevis. Det er uansett uforsvarlig å gå rundt med så store pengesummer i kontanter at det faktisk er slitsomt å veksle de fra 1000-lapper til 500-lapper.

Lenke til kommentar
Når jeg kjørte taxi var tusenlapper det verste jeg viste. Har ikke lyst til å gå med flere 1000 i lomen bare fordi jeg mp ha veksel viss det kommer et par stk med tusinger...

7867057[/snapback]

 

Jepp...

Hva skal vi med tusenlapper..?

 

Hva skal vi med *penger*..? :dontgetit:

 

Meh-- Jeg er idealist, og fratar meg selv enhver rett til å diskutere på temaet, da jeg vet at mange ønsker å ha penger slik at mennesker kan blir drept, folk ranet, ektepar skutt ned, taxisjåfører skamslått, minibanker revet ut, banker sprengt opp, terrorister får kjøpt kunstgjødsel og diesel, dagmammer får betalt svart, kompisen får noe igjen for hjelpen -- og ikke minst anonyme kjøp slik at Storebror ikke kan ta alle de som ønsker å svindle andre, de som ønsker å kjøpe ulovlige bilder av ungpiker og andre som driver med lyssky virksomheter...

 

Som sagt -- jeg gidder ikke å diskutere; FRP-ere med uviss agenda kommer til å flame meg uansett og si at vi har penger "for frihet, og hvordan ville du likt det om alle visste hva du kjøpte og når du kjøpte det, når Inkvisisjonen kommer for å ta deg, hæ,hæ..?"

 

Så... Denne diskusjonen holder jeg meg godt unna.

Svar kan sendes på PM da jeg ikke ønsker å si mer om emnet.

Lenke til kommentar

Syns vi kan fjerne tusenlappen. Har ikke hatt en på mange år. Får jo ikke de sedlene i minibanken uansett.

500 lappen kan vi også fjerne. Det er så mange plasser som nekter å ta seddelen, så den begynner å bli meningsløs (buss og andre plasser hvor de kan bruke argumentet om at de ikke kan veksle).

200 lappen kan vi ha en stund enda, men den bør nok ryke om ikke så lenge....

 

50 øringen ... hva skal vi med den. Jeg betaler jo ikke en dritt med den.

Kronestykker er også pes. Det er sånn nød-cash. Du betaler kun om du enten har for lite andre store valører, eller akkuratt, eller om lomma er fylt til randen ... egentlig selv ikke da...

 

nei...

Få inn et forbud om å ta gebyr på kortbruk, og et påbud om at alle SKAL ha kortautomat.

Lenke til kommentar
Å fjerne 1000-lappen er idioti spør du meg...

Du blir ikke kvitt den svarte økonomien ved å fjerne den.

7869004[/snapback]

 

Nei -- det oppnås kun ved å fjerne alle penger -- og gjøre alt elektronisk...

7871932[/snapback]

Da blir Hacking lønnsomt

Når alt skjer elektronisk, da vet eg ikkje hvor mye eg har.

Det gjer at eg er ikkje føle meg tryg, om eg har nok til penger til det eg skal kjøpe.

Endret av wilai
Lenke til kommentar
Å fjerne 1000-lappen er idioti spør du meg...

Du blir ikke kvitt den svarte økonomien ved å fjerne den.

7869004[/snapback]

 

Nei -- det oppnås kun ved å fjerne alle penger -- og gjøre alt elektronisk...

7871932[/snapback]

Da blir Hacking lønnsomt

Når alt skjer elektronisk, da vet eg ikkje hvor mye eg har.

Det gjer at eg er ikkje føle meg tryg, om eg har nok til penger til det eg skal kjøpe.

7871985[/snapback]

Mye av dagens overføringer skjer allerede elektronisk. Hacking blir neppe mer eller mindre lønnsomt enn det er i dag ved at vi fjerner tusenlappen.

Når alt skjer elektronisk, kan du bare ringe kontofonen. Det går like raskt som å sjekke lommeboka, og når du ikke er sikker lenger, så ringer du bare på nytt.

 

Jeg mener vi bør fjerne tusenlappen. Har ikke hatt en på lenge. Får lønn og lommepenger inn på konto, og kan ikke se hvordan kontanter skulle være mer praktisk.

Endret av eirik1989
Lenke til kommentar
Bryr meg ikke så mye om 1000lappen, men kan se det praktiske i at den eksisterer.

Personlig vil jeg heller at 20kr mynten skal forsvinne og erstattes med seddel istedet.

Bytt gjerne ut 10kr med seddel også og lag 5-kroningen mindre.

7874882[/snapback]

Tusen lappen er ikke så stort tap for meg personlig,men syns vi kan beholde den det er jo mange som fortsatt bruker den flittig.

Lenke til kommentar
Som sagt -- jeg gidder ikke å diskutere; FRP-ere med uviss agenda kommer til å flame meg uansett og si at vi har penger "for frihet, og hvordan ville du likt det om alle visste hva du kjøpte og når du kjøpte det, når Inkvisisjonen kommer for å ta deg, hæ,hæ..?"

Merkelig at du drar inn FrP her. Tror de fleste som i det hele tatt har tenkt over hvor mye overvåkning man skal tillate er godt utdannede personer, og ikke den typiske FrP-velger. Personlig tar jeg alltid ut kontanter og betaler med dem i stedet for med kort, for at ikke det skal være mulig å spore hver minste bevegelse jeg gjør. Vi er på mange måter allerede langt forbi det som ble presentert som et skrekkscenario i boken 1984, og jeg vil ikke hjelpe til å la det skli enda mer ut.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...