Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Da hadde jeg endelig kjøpt kamera, men ikke noe minnekort fulgte med :blush:

Så der sto jeg med esken i venstre handa, og like dum med kameraet i høyre.

Så nå lurte jeg på hva slags minnekort jeg bør velge? Trenger i så fall SD-minnekort, siden jeg har et Nikon D40 :innocent:

Jeg liker å ta masse bilder(stor lagringmulighet?), best kvalitet på bildene og legger inn bilder på dataen når jeg får tid.

Lurte på deres anbefalninger, tips og råd når jeg skal kjøpe meg dette. Håper både profesjonelle og amatører kan hjelpe meg.

Linker er et pluss! :thumbup:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Da hadde jeg endelig kjøpt kamera, men ikke noe minnekort fulgte med :blush:

Så der sto jeg med esken i venstre handa, og like dum med kameraet i høyre.

Så nå lurte jeg på hva slags minnekort jeg bør velge? Trenger i så fall SD-minnekort, siden jeg har et Nikon D40 :innocent:

Jeg liker å ta masse bilder(stor lagringmulighet?), best kvalitet på bildene og legger inn bilder på dataen når jeg får tid.

Lurte på deres anbefalninger, tips og råd når jeg skal kjøpe meg dette. Håper både profesjonelle og amatører kan hjelpe meg.

Linker er et pluss! :thumbup:

7865976[/snapback]

for det første er vel strengt talt denne trådem postet på feil plass i forumet.

kjøp det du har råd til av sandisk eller lexar, dette er dei minnekort-produsentane med dei mest stabile korta, deretter kjøper du so mykje plass/hastigheit som du synst du har råd til.

Lenke til kommentar

Ville kjøpt 2-3 minnekort med 2GB kapasitet. Syns det er bedre( og tryggere) enn et kort med 4-8 GB.

Sandisk og Lexar er de beste merkene. Har du råd til det, kjøp disse( Sandisk UltraII eller Extreme III er veldig bra kort som ikke koster en formue)

Lenke til kommentar
Flyttes til lagringsmedier.

Ellers er disse kortene billige, raske og bra:

1 GB

2 GB

4 GB

Alle er 150x.

7866435[/snapback]

Det forundrer meg at en som er ansatt i Akam kan gå ut og anbefale Twinmos minnekort, etter at man har sett hvor mange som har hatt problemer med det merket her på forumet. Personlig opplever jeg ofte kunder som har problemer med Twinmos. For å si det sånn... selv om vi ikke selger Twinmos der jeg jobber, så ser vi mye mer problemer med dette merket enn merket vi selger (Sandisk).

Sandisk og Lexar er regnet som de mest stabile merkene på markedet. De er litt dyrere, men det er en billig forsikring med tanke på at mange Twinmos-eiere har mistet uerstattelige bilder. Plutselig kan hele ferien ha gått tapt. Søk på "Twinmos" her på forumet, så finner du mange triste historier. Vil også anbefale Aetius og gjøre det, før han ukritisk går ut og anbefaler dette merket.

Ja, pris og kvalitet går faktisk hånd i hånd også på dette feltet. Og 150x betyr egentlig ingenting da forskjellige produsenter har forskjellige måter å regne ut dette på. Et 150x kort fra en billig produsent kan være tregere enn et 80x kort fra en dyrere produsent. Så ikke fall i fellen og fristelsen til å spare 100-200 kroner nå, og kanskje risikere å miste uerstattelige bilder fra tidenes ferietur om et par måneder.

Lenke til kommentar
Takk for svar! Har sjekket litt rundt på internett og i butikker når det gjeldet Sandisk 2GB III Extreme, og fant en side som solgte dette minnekortet for 567,28(iTbutikken) inkl. porto.

Er dette en god investering?

7867232[/snapback]

En helt grei pris det :) Et meget godt, solid, raskt og stabilt minnekort. Men om du har bruk for et så raskt minnekort kommer litt an på din bruk av kameraet. Tar du sjelden/aldri seriebilder i lengre serier eller trenger maks overføringshastighet til PC'en, så holder det lenge med et standard Sandisk kort. Hvis prisforskjellen bare er en hundrelapp, så kan du like gjerne velge Sandisk Extreme III kortet, men hvis ikke må du selv vurdere om det er verdt prisforskjellen. Du vil ikke merke forskjell i andre situasjoner enn seriebilder og overføring til PC.

Lenke til kommentar

Kommer nok til å overføre mye bilder til PC så greit med høy overføringshastighet.

Men virker litt skeptisk til iTbutikken etter å ha lest butikkanmeldeser av ulykkelige kunder.

Så lurte på om hvor dere kjøper kamerautstyr til sikker og rimelig pris? :innocent:

Endret av Magnus-lett_MC
Lenke til kommentar
Kommer nok til å overføre mye bilder til PC så greit med høy overføringshastighet.

Men virker litt skeptisk til iTbutikken etter å ha lest butikkanmeldeser av ulykkelige kunder.

Så lurte på om hvor dere kjøper kamerautstyr til sikker og rimelig pris? :innocent:

7868197[/snapback]

Jeg jobber i fotobutikk, og er ikke så veldig oppdatert på pris andre steder. Men en evt. lokal fotobutikk er ikke dumt... om det mot formodning skulle være (eller bli) noe galt med kortet (eller andre ting), så får man det ofte byttet på stedet og slipper å vente flere uker på erstatning.

Lenke til kommentar
Det forundrer meg at en som er ansatt i Akam kan gå ut og anbefale Twinmos minnekort

Både jeg og min samboer har god erfaring med TwinMos, i form av minnebrikker, minnekort og minnepinner, og vi har aldri hatt problemer med noen av dem.

Faktisk har jeg aldri hatt problemer med noe som helst minnekort, selv jallamerker, så det med at dyrere nødvendigvis er bedre tar jeg med en liten klype salt.

Lenke til kommentar
Faktisk har jeg aldri hatt problemer med noe som helst minnekort, selv jallamerker, så det med at dyrere nødvendigvis er bedre tar jeg med en liten klype salt.

7868573[/snapback]

Jeg kan ikke si at Sandisk er det beste/et bra merke ut fra at jeg personlig aldri har hatt problemer med merket. Jeg baserer det på hva vi opplever i butikken jeg jobber i, og hva jeg hører fra andre. Det vil alltid være en stor prosentandel brukere som ikke har hatt problemer med et spesifikt merke (eller "jallamerker" generelt), men det betyr ikke at dyrere merker ikke er mer stabile. Et søk etter Twinmos her på forumet gir en pekepinn... erfaring fra der jeg jobber gir ihvertfall meg nok skepsis til billige merker til at jeg holder meg langt unna.

Selvsagt kan det skje feil med dyre minnekort også, men etter hva jeg har erfart, er det ytterst sjelden i forhold til billige merker.

Lenke til kommentar

Har hatt minnekort av forskjellige merker. TwinMos kortet har tatt kvelden relativt kjapt, TekQ kortet virker ennå, men brukes sjelden.

Har endel SanDisk kort som fungerer utmerket etter mye bruk.

TwiinMos og andre billige merker fungerer de, men har merket at de har en tendens til å ta kvelden mye fortere enn Sandisk/Lexar.

Endret av Wipeout
Lenke til kommentar
Jeg hadde, som jeg har skrevet i en post her, trøbbel med twinmos, men det skyldtes utdatert driver på kortleseren. oppdaterte denne, og nå fungerer kortet utmerket. Jeg velger derfor å la tvilen komme twinmos til gode for denne gang.

Allikevel kan man lure på hvorfor det kun var Twinmos-kortet ditt som hadde problemer med kortleseren? De andre kortene fungerte bra, i følge deg selv.
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...