Gå til innhold

Filter for framheving av blant annet skyer

Anbefalte innlegg

Vurderer å gå til innkjøp av diverse filter til mitt Sigma 18-200 objektiv som står på et 350D.

I førtste omgang tenkte jeg på et som framhever f.eks. skyer, men er også interisert i andre spennende filter =) Vanlig UV-filter har jeg allerede, så trenger ikke det.

Kom med forslag! og gjerne en link til noen som selger det =)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Se på objektivet hvilken filterdiameter du har, altså en slags Ø etterfulgt av et tall, så vet du filterdiameteren. Det du skal ha er polariseringsfilter. Selges hos de fleste fotoforhandlere, men til høye norske priser. Ebay eller noen av annonsørene på foto.no skaffer til fine priser, så det anbefales. Da får man kvalitetsfilter for noen hundrelapper. Anbefaler å kjøpe filter merket med multicoated eller noe sånt. Det hjelper med å begrense stygge flare-effekter fra filteret i motlys-situasjoner.

Ellers kan infrarødt filter være gøy, men funker ikke så bra på Canon-kameraer, siden det er et filter foran sensoren som blokkerer mye IR-lys. Nikon går for å være fine kameraer til slikt, så du får kjøpe et kamera i tillegg, hvis du har vannet penge-treet i det siste. :p

Ikke misforstå, IR funker på Canon også, men du får lange lukkertider.

Lenke til kommentar

Polafilter er allerede nevnt.

Graduerte ND filtre er veldig bra for å øke det dynamiske omfanget i bildet. Best å bruke filterholder og firkantfiltre( cokin P holder, og hitech filtre er en bra kombinasjon). Du kan ta flere helt like bilder( med forskjellig eksponering), og lage et HDR bilde i photoshop, som har samme effekt som det du oppnår med Graduert ND filter. Personlig foretrekker jeg filtre til landskap, og HDR til innedørs med flere lyskilder)

ND filtre for å få til lengre eksponeringstid( brukes til f.eks. å sløre en foss).

Det finns mange effekt filtre som er ganske bra( cross star og diffuser er de mest vanlige)

Effekten fra mange av filtrene kan man få til med bedre kontroll i photoshop( dette gjelder ikke effekt fra polafilter og ND filtre)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...