Xantix Skrevet 2. desember 2002 Del Skrevet 2. desember 2002 Dette har blitt tatt opp før at xchat 1.8.10 ikke takler norske bokstaver under redhat 8.0 og et svar var at man kunne kjøre: sh -c "LANG=no_NO xchat" fra termvinduet. Dette løser problemet MEN det er noe tungvindt å måtte skrive det hver gang. Så spørsmålet mitt er om ikke man kan skrive det en gang for alle et sted. Selv når man bare dobbeltklikker på xchat ikon. Det er forøvrig et problem som også forplanter seg til andre programmer. Bruker pine for å lese mail og da er det slik at alle norske bokstaver ikke vises. har prøvd å skrive i .bashrc fila LANG='no_NO' export LANG uten at det fungerte..... Lenke til kommentar
Xantix Skrevet 2. desember 2002 Forfatter Del Skrevet 2. desember 2002 Fant det ut ved å søke litt mer på nettet :smile: Skulle noen lure på det samme så er et av sikkert flere muligheter: cd /etc/sysconfig/ åpne i18n fila og redigere den litt. Bytt ut UTF-8 til "no_No.ISO8859-1" logg ut eller re-start, start på nytt så skal alt være som det burde fra starten! X. Lenke til kommentar
Da_Assassin Skrevet 2. desember 2002 Del Skrevet 2. desember 2002 takk for den, har egentlig ikke giddi å gjøre noe med det, men når du gjorde drittjobben for meg, fiksa jeg det... takk skal du ha Lenke til kommentar
Dikky Skrevet 2. desember 2002 Del Skrevet 2. desember 2002 DIgg.. håper det funker ;-D Lenke til kommentar
Hoppesagåsa Skrevet 2. desember 2002 Del Skrevet 2. desember 2002 Slik ser fila ut hos meg nå: LANG="en_US.UTF-8" SUPPORTED="en_US.UTF-8:en_US:en" SYSFONT="latarcyrheb-sun16" Er det slik du tenker at den skal være ? : LANG=""no_No.ISO8859-1 SUPPORTED=":no_No.ISO8859-1:no_NO:no" SYSFONT="latarcyrheb-sun16" Var litt i tvil om linje nummer 2. Vil dette løse problemet med at maskinen ikke greier å lese æ,ø,å på fat32-partisjonen min? Lenke til kommentar
Xantix Skrevet 2. desember 2002 Forfatter Del Skrevet 2. desember 2002 Dersom etc/sysconfig/i18n fila ser ut som følgende (pass på alle sære tegn her som : og ") så skal alt fungere bra: LANG="no_No.ISO8859-1 SUPPORTED=":no_No.ISO8859-1:no_NO:no" SYSFONT="latarcyrheb-sun16" Lenke til kommentar
Hoppesagåsa Skrevet 2. desember 2002 Del Skrevet 2. desember 2002 Vel, det hjalp desverre ikke med mitt problem. Når jeg jeg browser fat32-partisjonen min, enten gjennom et terminalvindu eller Nautilus, så blir æ,ø og å erstattet med et spørsmåltegn. Er det noen som har en løsning på dette? Bruker forresten RH8.0 . Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå