Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Kremering. Spørsmål rundt det

Piratpjokken

Anbefalte innlegg

Lurer på noe rundt kremering.

Egentlig bare 1 jeg lurer veldig mye på:

Kan man gjøre det på den gode gamle måten? Stort bål ute i det fri? :p

Tanken på å bli gravlagt har jeg "problemer" med. Vil heller bli brent. Men på forskjellige filmer har jeg sett at folk blir brent i et slags kammer.

Men har heller ikke lyst til å bli kjørt inn i et merklig rom.

Jada, jeg er da dau når dette skjer. Men jeg har da lyst at jeg skal bli husket på en litt annen måte.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

tips: bli feit. og da mener jeg smellfeit. 300 kilo eller mer. si at når du dør, skal du kremeres. dø. bli stappet inn i ovnen. bli tent på. la kroppsfettene dine antennes som en fettbrann, og lekke ut ovnen. brenn ned krematoriet.

tro det eller ei, dette er en faktisk nyhetssak fra statene.

Lenke til kommentar
Det er ikke lov å helle ut asken av en avdød person overalt, så jeg nekter å tro at man lovlig kan brenne noen på et offentlig bål.

Du kan jo dra en Michael Hutchence fra INXS hvis du vil gå ut med et sjokk :>

7867842[/snapback]

Man kan søke om lov til det. Er folk som har fått strø asken til sine nærmeste her til lands også, men skal en del til for å få lov til det.

Lenke til kommentar
Det er ikke lov å helle ut asken av en avdød person overalt, så jeg nekter å tro at man lovlig kan brenne noen på et offentlig bål.

Du kan jo dra en Michael Hutchence fra INXS hvis du vil gå ut med et sjokk :>

7867842[/snapback]

Man kan søke om lov til det. Er folk som har fått strø asken til sine nærmeste her til lands også, men skal en del til for å få lov til det.

7868484[/snapback]

En kan vel bare gå en tur med urnen (eller hva nå asken måtte ligge i) til der du vil strø det ut, så kan du tilfeldigvis "snuble" littegrann? Er vel ingen som hadde merka det? :hmm:

Lenke til kommentar

Sakset fra fylkesmannen.no:

En av intensjonene bak bestemmelsen om hvor asken kan spres, er at det skal skje på et slikt sted at den blir tatt opp i naturens kretsløp, og at den senere ikke kan gjenfinnes. Videre at områdets karakter er slik at publikum ikke finner askespredningen støtende. Det betyr at området bør ha et øde preg uten nærhet til bebyggelse eller der bebyggelse kan forventes. Det bør heller ikke være et populært utfartsområde, jf. rundskriv F-77- 999 fra Kirke - utdannings - og forskningsdepartementet (KKD).

Hovedregelen er at askespredning kun tillates på åpent hav og i høyfjellet, men innenfor disse rammer kan Fylkesmannen utvise et skjønn. Åpent hav betyr ikke nødvendigvis ”utaskjærs”, men omfatter også fjorder og havområder som har umiddelbar forbindelse med åpen sjø.

Tillatelse til spredning bør likevel ikke gis dersom det er mye båt/fritidstrafikk i området, eller der det er strender med mye bebyggelse i området.

Lenke til kommentar

7865080[/snapback]

Tviler veldig på det. Siden det kreves veldig høy temperatur for å kremere et menneske. Selv i et krematorium er det benrester igjen etter en kremasjon. Så hvis du vil at dine etterlatte skal plukke opp benrestene dine, og mest sannsynlig bli arrestert for lik brenning. Be my guest :lol:

Lenke til kommentar

Tanken på å bli gravlagt har jeg "problemer" med. Vil heller bli brent. Men på forskjellige filmer har jeg sett at folk blir brent i et slags kammer.

Jada, jeg er da dau når dette skjer. Men jeg har da lyst at jeg skal bli husket på en litt annen måte.

7865080[/snapback]

Link til film?

Lenke til kommentar
En kan vel bare gå en tur med urnen (eller hva nå asken måtte ligge i) til der du vil strø det ut, så kan du tilfeldigvis "snuble" littegrann? Er vel ingen som hadde merka det? :hmm:

7870438[/snapback]

Man får ikke utdelt urnen bare sånn hvis du er hypp på den...så vidt jeg veit værtfall..Regelverket rundt alt det der er ganske strengt.

Men jeg syns at man burde få lov til å spre asken hvis man vil det....

Litt kjipt hvis det kommer ett vindkast i det du kaster det, og du får alt opp i nesa og kjeften, men det kan vel ses på som ett siste in your face av avdøde...

Lenke til kommentar

7865080[/snapback]

Link til film?

7876557[/snapback]

Har å sett det på film (ja, spillefilm, ikke orntli film av kremering), husker dog ikke tittel eller handling :p

7876855[/snapback]

Det gikk en film på tv'n hvor dette skjedde, tough fyren var dau. Tror det var detektimen eller noe

Edit: trodde ikke tråden var i live enda jeg. Hadde egentlig tenkt at det bare skulle være en liten spøkete konversasjon, men da tok jeg visst feil..

Endret av Petersk91
Lenke til kommentar
  • 9 måneder senere...
Hvorfor i allverden skulle det være ulovlig å strø asken til den avdøde der man selv vil? o.O

Kult om du absolutt vil strøs rundt i hagen min når du dauer liksom.

"Pappa pappa, det snøøøør!"

"Nei, det der er Gisle."

Pluss at om man skal strø asken til en person, og man får lov til det, så må all asken strøs ut. Man kan ikke ha litt i en evt grav og en del i havet. (Noe vi ville da min farfar, som var kaptein på stooore båter, døde for 9 mnd siden.)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...