Gå til innhold

Hvordan kjøle peltier!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Forstå mer enn det da når det er under forumet "kjøling vann og extrem"

 

Det er et ellement som kjøler 80W eller 232W om det er på det men så skaper det like mange vatt varme som det kjøler på den andre siden av elementet som gjør at du må ha en kraftig vannkjøling etter som hvor mange watt elemtet er på og det bruker strøm, men om det bruker like mye som det er i kjøle effekt eks. 120W vet jeg ikke !

 

Forstod du det nå ?

Lenke til kommentar

Det jeg lurer på er om kjøle-effekten er større enn varme-effekten?

 

Altså hvis man tar en sløyfe med cpu-blokk, pumpe, radiator og tank. Av dette får man en temperatur på vannet.

 

Så tar man samme sløyfe, men du setter et peltier-element på tanken og så en vannblokk på peltier-elementet.

 

Vil temperaturen være lavere enn sløyfen uten peltier?

 

Dere syns sikkert det vil være idiotisk å sette peltier-elementet på vanntanken istedet for på cpu-blokka, men hvis det går galt med peltier-elementet så blir vel skadeomfanget litt mindre.

 

Beklager hvis dette ødelegger "diskusjonen" deres, men dette var vel litt av topicen i tråden......

 

Mvh

 

otte

Lenke til kommentar
Forstå mer enn det da når det er under forumet "kjøling vann og extrem"

 

Det er et ellement som kjøler 80W eller 232W om det er på det men så skaper det like mange vatt varme som det kjøler på den andre siden av elementet som gjør at du må ha en kraftig vannkjøling etter som hvor mange watt elemtet er på og det bruker strøm, men om det bruker like mye som det er i kjøle effekt eks. 120W vet jeg ikke !

 

Forstod du det nå ?

7864862[/snapback]

 

Varmer nok like mye som det kjøler så det gjelder å få transportert varmen ut ja :) Blir vel som å vaske guld, men det er vel mer gråstein enn guld vil jeg tro.

Det viktigste må jo være hvor mange blå man kan få, skulle gjerne brukt en kjølekompressor men den tar jo litt plass og produserer relativt mye varme den også så ikke hvet jeg hva som lønner seg!? Noen gode tips å gi bort? :dribble:

Lenke til kommentar
Det jeg lurer på er om kjøle-effekten er større enn varme-effekten?

 

Altså hvis man tar en sløyfe med cpu-blokk, pumpe, radiator og tank. Av dette får man en temperatur på vannet.

 

Så tar man samme sløyfe, men du setter et peltier-element på tanken og så en vannblokk på peltier-elementet.

 

Vil temperaturen være lavere enn sløyfen uten peltier?

 

Dere syns sikkert det vil være idiotisk å sette peltier-elementet på vanntanken istedet for på cpu-blokka, men hvis det går galt med peltier-elementet så blir vel skadeomfanget litt mindre.

 

Beklager hvis dette ødelegger "diskusjonen" deres, men dette var vel litt av topicen i tråden......

 

Mvh

 

otte

7864934[/snapback]

 

Du må ha en stor flate for å få overført nok varme fra vannet til tec, men sett at du fikk til dét, så ville du nok fått en merkbar nedgang i vanntemp. Problemet er, at om du skal få noe særlig ut av dette, så må du ha et forferdelig stort tec (som igjen må avkjøles av en ny krets).

 

Mozart-TX: Tec har vel effektivitet på rundt 5%, mens kjølemaskiner gjerne har 50%. Sier seg vel selv hva som blir mest effektivt da?

Endret av ManagHead
Lenke til kommentar
Det jeg lurer på er om kjøle-effekten er større enn varme-effekten?

 

Altså hvis man tar en sløyfe med cpu-blokk, pumpe, radiator og tank. Av dette får man en temperatur på vannet.

 

Så tar man samme sløyfe, men du setter et peltier-element på tanken og så en vannblokk på peltier-elementet.

 

Vil temperaturen være lavere enn sløyfen uten peltier?

 

Dere syns sikkert det vil være idiotisk å sette peltier-elementet på vanntanken istedet for på cpu-blokka, men hvis det går galt med peltier-elementet så blir vel skadeomfanget litt mindre.

 

Beklager hvis dette ødelegger "diskusjonen" deres, men dette var vel litt av topicen i tråden......

 

Mvh

 

otte

7864934[/snapback]

Godt det ikke er bare meg med dumme tanker i hode :w00t:

Lenke til kommentar
Forstå mer enn det da når det er under forumet "kjøling vann og extrem"

 

Det er et ellement som kjøler 80W eller 232W om det er på det men så skaper det like mange vatt varme som det kjøler på den andre siden av elementet som gjør at du må ha en kraftig vannkjøling etter som hvor mange watt elemtet er på og det bruker strøm, men om det bruker like mye som det er i kjøle effekt eks. 120W vet jeg ikke !

 

Forstod du det nå ?

7864862[/snapback]

 

Varmer nok like mye som det kjøler så det gjelder å få transportert varmen ut ja :) Blir vel som å vaske guld, men det er vel mer gråstein enn guld vil jeg tro.

Det viktigste må jo være hvor mange blå man kan få, skulle gjerne brukt en kjølekompressor men den tar jo litt plass og produserer relativt mye varme den også så ikke hvet jeg hva som lønner seg!? Noen gode tips å gi bort? :dribble:

7864956[/snapback]

Den produserer nok mer varme enn den kjøler, så du ville endt opp med null gevinst.

Kompressorkjøling er rett og slett fullstendig overlegent peltier.

Lenke til kommentar
Det jeg lurer på er om kjøle-effekten er større enn varme-effekten?

 

Altså hvis man tar en sløyfe med cpu-blokk, pumpe, radiator og tank. Av dette får man en temperatur på vannet.

 

Så tar man samme sløyfe, men du setter et peltier-element på tanken og så en vannblokk på peltier-elementet.

 

Vil temperaturen være lavere enn sløyfen uten peltier?

 

Dere syns sikkert det vil være idiotisk å sette peltier-elementet på vanntanken istedet for på cpu-blokka, men hvis det går galt med peltier-elementet så blir vel skadeomfanget litt mindre.

 

Beklager hvis dette ødelegger "diskusjonen" deres, men dette var vel litt av topicen i tråden......

 

Mvh

 

otte

7864934[/snapback]

 

Du må ha en stor flate for å få overført nok varme fra vannet til tec, men sett at du fikk til dét, så ville du nok fått en merkbar nedgang i vanntemp. Problemet er, at om du skal få noe særlig ut av dette, så må du ha et forferdelig stort tec (som igjen må avkjøles av en ny krets).

7864965[/snapback]

Tror han mente at vannblokken skulle være i samme loopen, hvilket ville ført til økt temperatur på alt.

Lenke til kommentar

Det var igrunn det jeg mente.

 

Er litt skeptisk til Peltier så lenge det kan gjøre stor skade på resten av hardware ved evt feil.

 

Er det noen annen måte å få ned temperaturen på vannet? Bortsett fra raditor og vifte, selvfølgelig.

 

Har lest litt om fasekjøling, men det blir jo mest brukt til bare cpu og ikke hele vannkjeden.

Endret av Otte
Lenke til kommentar

pumpen kan jo også slutte, og da får du samme resultatet som om peltieret skulle ta kvelden.

 

Det du nevner om fasekjøling gjelder peltier også. Hvis du skal bruke peltier på mer enn cpu trenger du jo omtrent en trippel ekstrem-radiator med 220cfm deltavifter i push/pull-konfigurasjonfor at de ikke skal svis bort.

Endret av Herr Brun
Lenke til kommentar
Det var igrunn det jeg mente.

 

Er litt skeptisk til Peltier så lenge det kan gjøre stor skade på resten av hardware ved evt feil.

 

Er det noen annen måte å få ned temperaturen på vannet? Bortsett fra raditor og vifte, selvfølgelig.

 

Har lest litt om fasekjøling, men det blir jo mest brukt til bare cpu og ikke hele vannkjeden.

7865025[/snapback]

Vel, waterchiller er jo ikke uvanlig :)

 

Faktisk er det ikke farlig at tec tar kvelden (psu er kanskje den mest utsatte delen). Det som skjer er at varmen vil gå gjennom tec, dvs. at det vil bli litt varmere enn om du hadde brukt "plain" vannkjøling.

Endret av ManagHead
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...