Egil-E Skrevet 3. februar 2007 Del Skrevet 3. februar 2007 Hei! Denne første posten min i dette forumet, er egentlig på vegne av min samboer. For noen uker siden kjøpte jeg et Nikon D70s før jeg reiste ut. Da jeg snakket med henne i går igjen, var hun litt usikker på kameraet som hun nesten nylig hadde fått i posten. Har funnet lignende tråder her på forumet, men valgte å lage en ny en framfor å låne en gammel tråd. Hun sa at bildene var mørke til tross for største blenderåpning og rellativt lang lukketid. Videre synes hun at forskjellen på ISO-verdiene var små. Hun har bare hatt mulighet for å teste kameraet på kveldstid som da utelukker at hun har fått tatt bilder i dagslys ute. Etter min kunnskap burde dette gi rellativt lyse bilder. Er nettopp landet i Tromsø for å besøke en kompis, så det frister lite akkurat nå å ta noen eksempelbilder, men de kommer vel i kveld pluss noen utendørsbilder i morgen. PS: Kan ikke så mye om fotografering så det er derfor jeg spørr her inne Lenke til kommentar
PerB Skrevet 3. februar 2007 Del Skrevet 3. februar 2007 Du bør få lagt ut et bilde slik at vi kan uttale oss. Men bilder attt om kvelden kan ikke bli lyse. Det er lite lys ute og normalt dårlig lys ute. Hun bør benytte automtaikk, påse at hun ikke har justert for undereksponering, og for innebilder; bruke blits. Lenke til kommentar
Egil-E Skrevet 3. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 3. februar 2007 (endret) Ja at man ikke får lyse bilder på kveldstid er jo ikke så rart nei så lenge man ikke snakker om sekunder i lukketid. Bildene er tatt så og si rett under en svak leselampe for å gi en peikepinne på hvor vi befinner oss i lysmengde. Det jeg funderer på er om objektivet er lyssterkt nok til å ta bilder ute i fint vær med lukketid på 1/500 - 1/1500 Specs på bildene er værtfall 1/90 lukketid og blender på 3,5. Brennvidden er 18mm ISO: 320 ISO: 640 ISO: 1600 Edit: KLART man skal bruke blits inne, men var rart at det ikke ble lysere bilder under en lampe. Endret 3. februar 2007 av Egil-E Lenke til kommentar
Bikeridr Skrevet 4. februar 2007 Del Skrevet 4. februar 2007 Bildene er tatt så og si rett under en svak leselampe for å gi en peikepinne på hvor vi befinner oss i lysmengde. Det jeg funderer på er om objektivet er lyssterkt nok til å ta bilder ute i fint vær med lukketid på 1/500 - 1/1500 7864460[/snapback] Fotografering i Tromsø på høylys dag nå, og med overskyet vær, vil være noe i nærheten av 1/125 f/4.0 --Tromsøværing, som akkurat tok en rask lysmåling Lenke til kommentar
Anew Skrevet 4. februar 2007 Del Skrevet 4. februar 2007 (endret) ...men hvorfor er alle bildene tatt ved 1/90 og f/3.5 om ikke det gir riktig eksponering? Kameraet ville vel ikke gjort det i auto? Endret 4. februar 2007 av Anew Lenke til kommentar
Egil-E Skrevet 4. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 4. februar 2007 Jo det var fordi at jeg brukte manuell pga. jeg trodde at bildene skulle bli rellativt lyse under en lampe ved 1/90 og største blenderåpning. Selv har jeg så og si aldri tatt et bilde inne, så jeg vet ikke hvor lyse de kan bli, uten blits vel og merke. Anyway så fikk jeg tatt noen bilder (på auto) ISO 400 med 1/125 F5.6 og 1/90 F4.8 i middels snøvær. Beste forholdene var rundt 11 med 1/180 F6.7 ISO 500. Da ser vel alt fint ut? Men så det jeg var litt skeptisk til lengere opp. Har tenkt å låne kameraet til å ta noen vintersportsbilder og da snakker vel man i lukketider opp mot 1/500 til 1/1500. Er dette overkommelig i sol, eller bør man kjøpe seg et bedre objektiv? Takker for svar så lang Lenke til kommentar
Anew Skrevet 4. februar 2007 Del Skrevet 4. februar 2007 Da ser vel alt fint ut? Men så det jeg var litt skeptisk til lengere opp. Har tenkt å låne kameraet til å ta noen vintersportsbilder og da snakker vel man i lukketider opp mot 1/500 til 1/1500. Er dette overkommelig i sol, eller bør man kjøpe seg et bedre objektiv? 7868260[/snapback] Det bør gå fint. Jeg foreslår at du leser litt i det utmerkede fotokompendiet det er lenket til fra en sticky øverst i dette forumet. Lenke til kommentar
engekri Skrevet 4. februar 2007 Del Skrevet 4. februar 2007 AneW sitt forslag hørtes veldig fornuftig ut. Virker for meg som om dere ikke helt vet hvordan alt med iso lukker og blender henger sammen. Lysmålingen i kameraet er også vikig å lære seg. Start med kompendiet, bruksanvisningen og litt god tid til å eksprimenteret. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå