Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

PK/EU - godkjenne solfilm

voluz

Anbefalte innlegg

Hei!

Har en Audi A4 Avant (stv) 2003-modell med solfilm på alle vinduer unntatt frontruta. Solfilmen er av typen sort 35 %.

Regner med tiden etterhvert kommer for div. kontroller (PK/EU osv.) - og lurer på om dere vet av noen verksteder hvor de er snille mht. solfilm på rutene?

Har pålagt solfilmen på et proffesjonelt verksted, så det ser jo originalt ut. Og siden det kostet en del har jeg ikke planer om å måtte ta det av etter en kontroll. ;)

Siden jeg kjøpte bilen har jeg blitt stoppet 2 ganger, 1 promillekontroll og en bruk av bilbelte-kontroll. Ingen av de gangene er det blitt påpekt noe ang. solfilm på rutene. Men det bryr de seg kanskje ikke med uansett på slike kontroller...

Så, er det noen snille verksteder i Trondheim(!) som ser gjennom fingrene med solfilm på siderutene foran? ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tror ikke noen verksteder ønsker å få navnet sitt "på trykk" i forbindelse med å se gjennom fingrene på ting. Det kan jo være kroken på døra når det gjelder verkstedets eu-kontroll godkjenning.

Ellers må jeg nesten nevne at politiet i trondheim bruker å være strenge på solfilm på siderutene foran, hvis de oppdager det. En jeg kjenner har også solfilm på alle siderutene (lagt på av profesjonelt firma) og det har han fått beskjed om å fjerne ganske ofte. Men ingen innkallelser til teknisk kontroll

Lenke til kommentar
Jeg tror ikke noen verksteder ønsker å få navnet sitt "på trykk" i forbindelse med å se gjennom fingrene på ting. Det kan jo være kroken på døra når det gjelder verkstedets eu-kontroll godkjenning.

Nei, du sier noe der. ;) Folk som vet om noen plasser for sende en PM da. ;) Uansett kan man jo "hjelpe" disse verkstedene ved å si til kontrollmyndighetene at det ble lagt på etter at bilen var inne til godkjenning...

Ellers må jeg nesten nevne at politiet i trondheim bruker å være strenge på solfilm på siderutene foran, hvis de oppdager det. En jeg kjenner har også solfilm på alle siderutene (lagt på av profesjonelt firma) og det har han fått beskjed om å fjerne ganske ofte. Men ingen innkallelser til teknisk kontroll

7864651[/snapback]

Hm, blitt stoppet i Sogn & Fjordane begge de 2 gangene jeg snakket om, så mulig de er mer slepphendte her. ;) Liksom ei bygd der alle kjenner alle, så tror ikke politiet ønsker å gjøre seg særlig upopulære... Mulig jeg sliter om jeg blir stoppet av politi i Trondheim da. Men har kjørt i et år nå og vært i nærheten av rimelig mange politibiler - og ikke fått noen advarsler enda... 35 % er jo ikke mørkeste akkurat da - vurderte mørkere men da er vel sjansen for å bli stoppet titt og ofte rimelig stor, så valgte heller litt lysere solfilm...

Lenke til kommentar
hm, når på året har du kontroll?

Du kan jo evt. prøve å kjøre ned rutene i døra om det er på sommeren. kanskje de ikke bryr seg om det, eller tenker over det.

7870681[/snapback]

Vet jeg ærlig talt ikke. ;) Hvor ofte må nyere biler inn da? :hmm:

Hehe, tenkt på det med å sveive ned vinduene ja. Men tipper de vil gjennomskue den, hehe... Spesielt uheldig om det skulle regne på kontroll-dagen da - blir litt merkelig å komme med åpne vinduer da... :tease:

Spør du meg er forbudet mot solfilm foran latterlig. Skjønner at det ikke kan være "kølsvart" :ph34r:, men for oss som har svært lys solfilm (man kan tydelig se sjåføren gjennom ruta) skulle det vært lovlig. Jeg har solfilm på hele bilen like mye for å skåne skinninteriøret og holde varmen ute, som at jeg vil at bilen skal se bra ut...

Dette burde også ha noe å si: Sol fra sidevinduer foran gir kreft

Men norske myndigheter foretrekker vel heller noen krefttilfeller. :hrm: (Jada, satt litt på spissen dette...)

Ingen som ville PM'e meg noen mer liberale kontrollverksteder i Trondheim altså? ;)

Lenke til kommentar

Når du skal inn kan du sjekke selv på www.vegvesen.no, evt ved å vite siste siffer i regnummeret ditt. :)

1 er januar, 2 er februar, osv. Er siste siffer 7 er måneden november siden juli (nr 7) er feriemåned.

Første EU-kontroll er 4 år etter registreringsår, og deretter per 2. år. :)

Endret av Marvil
Lenke til kommentar

Takker! ;) Bilen skal inn for første gang 30. september ser jeg... Har dessverre 30 000 km-intervall kontroll om ca. 2000 km også. Blir vel morsomt. Men får vel luka unna det meste til kontrollen 30. september da. :p

Mangler fortsatt navn på et hyggelig verksted! ;)

Lenke til kommentar

Hehe, du får informasjonsbrev 4 måneder før kontrollmåneden, og når du har fått brevet kan du ta kontrollen. Tar du den før dette, må du i teorien inn igjen på nytt.. :p

Skulle vel ikke være så mye gammelt på en såpass ny bil, har vel litt garanti også..? :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...